Parca22 11 Postad 7 November , 2013 Hej, som total teknisk idiot har jag ett par funderingar. Svar som om jag verkligen inte fattar något är det jag eftersträvar, tack. Har precis genomfört min allra allra första genomkörning av motorn med glykol inför kommande minusgrader. Motorn är en VP AQ115A med ett 100 drev, sjövattenkyld. Har googlat och läst instruktioner på detta forum till förbannelse, så jag trodde att jag hade saken klar för mig, men jag hade inledningsvis stora problem med att få till det då motorn knappt sög kylvatten ur min tillkopplade slang med hink. Troligen gick impellern åt skogen i samband med detta, varpå byte skedde och funktionen förbättrades avsevärt. Dessutom kunde jag ju passa på att lära mig vad en impeller är För att vara säker på att allt skulle ske som de tips och råd jag läst här, varmkördes sedan motorn. Efter närmare 20 minuter hade temperaturmätaren fortfarande inte rört sig ett smack utan verkade fastlimmad på 40 grader! Efter mer funderingar bestämde jag mig för att skruva isär termostathuset (säkert 25 år sedan någon gjorde det sist) och upptäckte då att termostaten saknades helt! Nu till frågorna! 1. På vilket sätt har motorn påverkats av att den saknar termostat? Ofullständig förbränning, motoslitage etc? 2. Måste jag ha en termostat? (Kopplat till fråga 1) 3. Att temperaturmätaren inte rörde sig det minsta, har det med ovanstående beskrivna problem att göra eller är det en annan fråga? (Den har såvitt jag förstår fungerat utmärkt när båten var i sjön, och visat en hygglig arbetstemperatur). Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 7 November , 2013 Det troliga är att motorn har gått för varmt någon gång och då är en lösning att ta bort termostaten, vilket inte är skadligt för motorn. Dock förlorar man kapacitet eftersom motorn går för kall precis som en kall bilmotor. Det är den saknade termostaten som gjorde att du inte fick upp temperaturen. Om det har skadat motorn? Tror inte det, det finns ju massor av gamla motorer som går perfekt utan termostat. Lycka till Lacici Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 7 November , 2013 Tusen tack, man börjar ju fundera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser