Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
PederGbg

Båtpraktik/Skepparexamen

Rekommendera Poster

Jag har för avsikt att ta skepparexamen under vintern/våren och undrar vad som gäller ang båtpraktiken.

Måste man gå en separat kurs för att få praktiken eller räcker det att nån man seglat mycket med intygar att man har dessa kunskaper som krävs?

 

/Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns vissa moment i praktikpasset som skall gås igenom så blir det nog svårt att bara hävda att manvarit på sjön mycket.

Men om du kan få ett intyg från en vedertagen sjöman så kan det gå, följande är saxat från NFBs hemsida:

Sådan praktisk erfarenhet kan dokumenteras genom att uppvisa:

- Intyg över genomgången övning för Förarintyg för fritidsbåt enligt NFB:s rekommendation eller

- Intyg över övning, omfattande moment ingående i Svenska Båtunionens Rorsmansmärke, eller

- Intyg över genomgången utbildning av Svenska Kryssarklubbens Yachtskepparutbildning steg II, praktiska delen, eller

- Annat intyg om likvärdig praktisk erfarenhet, som utställts av person, som godtas av förhörsförrättaren.

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar. Då är det lika bra att även boka upp båtpraktik

 

/Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, gör det, det är både kul och nyttigt.

Var går du kursen och var skall ni göra praktiken?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar på lite olika ställen i Göteborg

Ska bli riktigt roligt, och garanterat nyttigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog skepparexamen i Malmö får några år sedan. Vi hade en praktisk del, som ingick i kursen. (Kan ha hänt att var och en stod för lite soppapengar som tack för att vi fick låna båten vi använde)

Alltså ingen man behövde ordna spearat.

Men annars det är ju bara till att fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog kustskepparen ordnade vi gemensamt en kväll där examensförrättaren Raimo Havefjord tog med oss ut i GBG skärgård på en tvåmastad stålbåt där vi fick navigera efter fyrar och diverse manövrar. Kolla med kursledaren om inte han ordnar med detta, alla som skall ha kustskepparen måste ju göra praktiken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De intensivkurser jag kikat på så är det praktik på fredag kväll sen är själv utbildningen lördag samt söndag sen prov i veckan efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vet det så bör du omedelbart skaffa dig lite nautisk kompetens. ;)

Om två veckor sitter jag på en 51 fots ketch på väg med passadvinden till Barbados, då kan jag ha nytta av kustskepparen men även Utsjöskepparen som jag har men inte heller behöver i en roddbåt på Vättern.

Jag har ingen roddbåt i Vättern...

Däremot funderar jag på om de tre veckorna över atlanten ens kan ge mig tre veckors sjöpraktik. Vilka krav ställs det på skepparen på fartyget för att kunna tillskriva någon sjöpraktik? Ett gällande FB kl8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det krävs det kan praktiken bara föras in i boken av en av NBF-godkänd kontrollperson. Men jag vet faktiskt inte.

Vad är det för en 51' ketch du skall plaska över med? Las Palmas - St Lucia, eller längre söderut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Morgan Out Island och vi åker från Grand Canaria till Barbados. Jag kommer däremot att åka vidare ensam till St Lucia för lite djungelutforskning någon vecka. Efter det blir det lite luff i karibien. Jag ser det som en övningsresa för egen långsegling längre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till och ha det så trevligt! Barbados har jag inte varit på men annars har jag täckt in en stor del av både leeward och windward.

Sitter själva och planerar (budgeterar snarare) för en långsegling i egen båt om tre eller åtta år, beroende på om det blir ett eller två år ute. Utan drömmar stannar livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att färdas i roddbåt på Vättern behövs nog en hel del kompetens. 

Den typen av innanhav utan nån skyddande skärgård, är inget för en landkrabba 

Du måste nog gör betydligt fler inlägg på MG, gärna inteligenta. wink

Jag läste skepparn (lär motsvara Fartygsbefäl klass VIII) 1970 och kursen som repetition i början av 1990-talet. Nån praktik ingick inte i nån av kurserna. Är det ett krav som kommit på senare tid.

Bifogad bild; med roddbåt på Vänern

post-945-1394237720,0746_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, för kustskeppare behövs praktik numera. Vill minnas att det var navigation i både ljus och mörker. Bl.a pejlingsövningar i dagsljus samt mörkernavigering efter fyrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående sjöpraktiken så kanske det är en förutsättning att du under överfarten fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss...för att det skall räknas.wink Skalar du potatis hela vägen över diket så kan det kanske på sin höjd åberopas om du skall söka in till restaurangskola.

Skämt åsido - låter spännande och hoppas du får en bra överfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I intygsboken under Kustskepparintyget står det “Båtpraktik har genomförts”. Inget mer.

Sen finns det en sida efter med “INTYG båtpraktik/mörker”. Det finns alltså inget krav att praktiken för Kustskepparintyget ska vara det som finns på den sidan. Däremot är det lämpligt. Oftast går praktikpasset till så att man åker ut, ofta en mörk höstkväll, går lite i fyrbelysta farleder mm. Den som genomför övningen skriver ett intyg. Intyget förs sen in i intygsboken och förhörsförrättaren bekräftar detta med stämpel/underskrift. Men den som har hållit övningen kan alternativt själv skriva in att övningen har genomförts.

Betr. intensivkurser så är jag starkt kritisk till att köra Kustskepparintyget som intensivkurs. Förarintyg funkar, men kustskepparen är något helt annat. Bara lanternor och fyrar kräver ganska mycket träning innan det sitter. Kustskepparen (och SRC) har ett juridiskt värde vilket ställer hårdare krav på kunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minnet klarnar, det stämmer att mörkerpraktiken inte krävs för kustskepparn. När jag tog den erbjöds man att göra båda praktikpassen i ett svep, båtpraktiken under en eftermiddag och sedan mörkerdelen på kvällen. Säkert relativt vanligt förfarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...