Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
RogerU

Välja kikare?

Rekommendera Poster

Jag har idag en vanlig 7 x 50 ,kikare från sjuttiotalet. Enkel, utan gas och skalor etc. När jag tittade hos min marina, sålde de en uppsjö av kikare. Båten ligger i Vättern och jag räknar med att tillbringa min mesta tid där. Är det så att man ser mycket bättre med en gasfylld kikare? Ska man ha en kikare med skala och om man ska ha det, ska det vara skakdämpning i den? Prislappen är väl som vanligt avhängigt kvalitén, eller... ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Apropå prislappen och kvaliteten! Jag har köpt mina kikare på http://www.oxo-optik.se/ Ruskigt BRA kvalitet till otroligt LÅGA priser! Deras näthandel har fungerat superbra! :-tackar Något jag speciellt värdesätter på en marin kikare i en öppen styrpupetare är att den är lätt, gummiklädd, vattentät, flyter, inte alltför hög förstoringsgrad så att det blir skakigt samt ett högt skymmningsvärde (ljusstark) Typ deras Nature 8X42 är ett kanonköp :-D mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mats för tipset! Verkar mycket intressant!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom flesta marinkikare till småbåtar ær 7X50. -Gas ær det i den bara før att det inte ska kunna komma fukt in i den. Åker man ofta på øppna havet kan det vara bra att ha en med pejlkompass før att kunna bestæmma sin egen possition mot kænda mærken om plåtter saknas/avlidit. Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj det är mycket man behöver tänka på vid kikarköp! Säljer själv kikare dagligen i butik så har väl lite koll på läget!!!!! Gå inte på det gamla pratet om 7x50 ,förvisso är dom lite lättare att titta igenom när det går höga vågor men hur ofta gör det ????? Välj en mellan modell som du kan ha när du går i land på öar och som du orkar bära med dig och ta fram!!! Stora kikare blir liggande i ett fack! 8 x 40 eller 10 x50 kommer du ha mycket roligare med . Med dessa kommer du att se hur hon ser ut på stranden den där tjejen. För det är så de flesta kikare används! Välj även en kikare med bra antireflexsystem hjälper till att ta bort glitter i vattnet. Som inbyggda solglasögon. Lycka till ! :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...