Anteman 3 Postad 6 November , 2013 Hej, I båten sitter hydraulstyrning från Tenfjord. Borde vara från 1989. När jag köpte båten drog styrningen åt styrbord så jag fick sakta rotera ratten åt babord för att hålla rak kurs. Skulle tänka mig jag roterade ratten ett varv var 300 meter. Luftade och bytte olja i den och nu är den mycket bättre. Men jag upplever fortfarande att ratten sakta behöver roteras. Kanske 1/2 varv per distans. Svårt att säga då jag inte kört båten speciellt mycket sedan köp och luftning. Den känns ocksp lite svampig. Däremot går det inte att rucka på drevet utan det är benhårt fast i sitt läge. Går bara att vrida det med hjälp av ratten. Så det känns positivt. Nu till min fråga. Finns det några här som kan ge tips på vad man bör tänka på när man plockar bort och isär cylindern? Jag vill slippa spilla ut massa olja eller tabba mig på andra sätt. Det kan hända att en bättre luftning räcker men eftersom styrningen är 24 år gammal tänkte jag renovera cylindern i vinter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 6 November , 2013 Om du har drev eller utombordare, så kan det finnas en trimfena att justera först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 6 November , 2013 Jag har drev och jag ska justera trimfenan i vår. Men det konstiga är att när jag kört rakt några distans (mer eller mindra rakt i alla fall) så har jag konstant roterat ratten motsols och antalet varv överskrider då antalet man normalt kan vrida. Tex innan luftning kanske jag vred 5-6 varv för att hålla rak kurs en distans. Men egentligen kan man bara vrida ca 2,5 varv från rakt drev till max utslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 7 November , 2013 Låter på mig som läckage innne i hydraulstyrningen i någon av cylindrarna, antingen i rattpumpen eller i cylindern som flyttar drevet. Troligen behöver packningarna bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 7 November , 2013 Det låter troligt och något åt det hållet som jag misstänker. Hur lätt är det att plocka isär? Är det många delar? Finns det sprängskisser att titta på?? Tänkte köpa nya delar på Momentum i Solna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KentHelge 0 Postad 8 November , 2013 Jag har ett liknande problem. Tio varv från fullt babord till fullt styrbord. Därefter åtta varv från fullt styrbord till fullt babord osv.. Två styrplatser och har bytt bägge rattpumparna. Bara rodercylindern kvar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser