Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Roddarn

Stockholmsmässan Allt För Sjön

Rekommendera Poster

Hej! Är det någon som har varit på den pågående Stockholmsmässan i år? Skulle vara kul att höra dina åsikter om hur den var... Bra och dåligt? Hälnsingar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn mfl Jag har varit på mässan en hel dag och, som vanligt, var det alldeles för kort. Funderar på att dra dit igen till helgen. Bra och dåligt? Det beror nog på vad man vill se och vad som intresserar en. Själv tittade jag mycket på hytt-båtar i överkomlig och helt orimlig prisklass. Man måste ju få drömma! Tittade även mycket på tillbehör. Som vanligt finns det mycket sånt. Mycket elektronik men även kläder mm. Lyssnade på ett föredrag av besiktningsmannen Eje Wåhlstedt som inte var så lysande men ganska informativt. Köpte dock DVDn för 150:- som gav lite mer. Slutomdöme: Ett måste för tokar som jag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar ChristeN! Det här var tydligen en alldeles för avancerad fråga för de flesta andra! :-D Hoppas du får gotta dig ordentlig och får en trevlig stund om du besöker mässan igen! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å -nejdå... Har bara inte vart dær ænnu... Ska gå på lørdag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, på det viset....jag fundera på att gå på fredag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fredag, = no good.. Arbetsnarkoman.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledsen Roddarn :-D Men jag läste tråden först nu. Var där i tisdags. Alltid lika trevlig att titta på tillbehör och gamla båtar. Hittade tre nya båtar som föll i smaken. En röd och vit Chris Craft med vitt skinn som förde tankarna till Riva båtarna och 50-tals jänkebilar. En (som vi kallade den) picknickbåt som var helt öppen som en gammal fiskesnipa med kapell som solskydd och tak, men helt öppen runt om och mittmonterad motor. Sedan en stor båt som också hade skrov som en nipa fast under vattenlinjen var skovet som på en planade båt. Gjorde 34 knop. Mörkblått skrov och gräddvit överbyddnad. Men man ska ju ha råd också... Jag fick tag i ett skiljerelä med prioritering för valfritt batteri för 495 kr. Det var mitt fynd den dagen :-) Men Roddarn, du vet ju att det alltid är trevligt med båtmässor... ;-) /Anteman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var där i måndags. Roligast var C-hallen med all krims-krams o bra att ha grejor. Bryggan och Sea-Sea kör med 20% rea just nu och prispressen märks även på marina tillbehör, skönt!! A-hallen (även kallad dröm-hallen) var tom på segelbåtar vilket jag inte tyckte var bra. Men det sägs att höstmässan är till för de istället, hoppas det stämmer. Besökte Nimbus nya Familia 280 som Maria rekomenderade för någon här på forumet. Blev besviken. Jämför man den med 34'an som stog intill som är dessutom endast 400.000 dyrare så var skilnaden kalossal. Nya Familia 280 kändes ganska B för att vara en Nimbus-produkt. Vi reflekterade mycket starkt över att toalettdörren i 280 krockade med sin spetsigahörn mot taket. Men 34'an är istället en drömbåt! Vi råkade tyvärr ut för tjuvar, förmodligen under lunchen, vilket resulterade i en förlust av fotoutrustningen. Polisen menade på att det är väldigt många tjuvar på en sådanhär mässa, alltså, SE UPP! Läste att biljetterna kunde beställas på nätet och betalas i förväg. Klart smidigt om man vill slippa köer... Svårt att hitta en parkeringsplats, som vanligt. Dyrt att äta. Samtidigt gav mässa svar på vissa frågor och en hel del längtan och en extra kick, precis som det skall vara! Klart sevärt! Ett stort pluss är att kunna ta en eller två öl så man vågar lite mera...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var där i måndags och jag tycker hallen med tillbehör var bäst. Jag köpte några grejer och det är ju alltid trevligt att köpa billiga båttidningar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på mässan igår. eftersom jag var utställare i Göteborg pratatde jag lite med kolleger som ansåg att det var sämre med besökare i Stockholm än i Göteborg. Annars tyckte jag det var samma saker, kanske fler utställare men med samma produkter. Klart bäst var ju C-hallen (tillbehörshallen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var där i tisdags och onsdags... Jag blir mest frustrerad över att det är så mycket. Funderar på att gå i helgen med. Grunnar som vanligt på hur jag ska göra med GPS-plotter och efter att ha kikat ordentligt på dessa i mässan fick jag känslan av att det inte spelar så stor roll vilken modell man köper. Och komma undan billigt kan man glömma. Bokade en prokkörning med en Cobalt 26fotare till sommaren, ska bli riktigt intressant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag har både en Navman 5500i och en Garmin 182C kan jag lätt göra jämförelser mellan dessa. Garmin är betydligt snabbare i sina uppdateringar men Navmans sjökort är mer lika de riktiga. Likheten med riktiga är en vanesak. Snabbheten viktig om man har en snabbgående båt. Skulle jag ha den i en segelbåt skulle jag välja Navman. I min nya (begagnade) motorbåt (ca 30 knop) blir det en Garmin. När jag var där i lördags var det så mycket folk så jag fick inte tillfälle att fråga om Garmins nya 192C. Ingen utställare hade den på demo!!! Svagheten med de plottrar som jag sett (inte bara mina egna) är att de är svåra att läsa i dagsljus med polariserande solglasögon. 192-an ska vara bättre men f_n vet. Blir väl en sväng till imorgon eller på söndag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Perra

Morsning, var uppe i söndags under vasaloppet och tittade på spektaklet. Var intresserad av trailer för wa-båtar runt 20-22 fot och vikt runt 1000 kg. Tillhör det alltmer ökande släktet av människor som vill på ett snabbt och enkelt sätt förflytta båten mellan olika landsändar. Det finns tyvärr en del i övrigt att önska när det gäller säljintresset från många utställare, i detta fallet trailerleverantörer. Ett stort plus för tillbehör iC-hallen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var där förra söndagen, tänkte kika ett par timmar bara, men vips så hade hela dagen gått! Vi har köpt en större båt som levereras i mitten av april så nu är det drömmar om tillbehören... och det finns det gått om på mässan. Lyssnade runt lite angående ankarspelen och har nog bestämt mig för ett. Tänkte åka till Bryggan och beställa efter mässan i lugn och ro, dom flesta har priser som gäller ett par veckor till. Köpte inte så mycket på mässan men det blir desto mer närmaste veckan! Ha det bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...