Gå till innehåll
onsdag 23 april 2025
ogio_86

Mercruiser 4.3L går varm

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på med en Wellcraft där hemma till en kompis.

Problemet han säger är följande. 

Motorn är en Mercruiser 4.3L med sötvattenkyld motor och limpor. Knä och växlare havskyld.

Han som äger den tycker det tar längre tid än vanligt att få upp den i plan, verkar som om den tappar effekt.

Monterade knäna idag och det visade sig att vattnet rann rakt igenom värmeväxlaren och ut i drevet. (LÖST)- Visade sig att det var fel packning och inte värmeväxlaren som läckte vilket jag misstänkte.

Motorn går varm vid belastning, upp till 2000 varv går det bra, men efter det så stiger tempen drastiskt, han har noterat att det bubblade i värmeväxlaren.

Jag har kompmätt motorn och alla cylindrar ligger mellan 9.2-10 bar. Jag har även kollat igenom alla slangar, kokat termostaten och kollar värmeväxlaren, nu två gånger

Men, jag misstänker att toppackningen har rykt, och att den inte får tillräckligt med kylning. Impellern ska vara bytt för två år sedan.

Vad tror ni? Just nu står den utan knä, och vill inte montera dit nya packningar, sen provstarta och konstatera samma problem som dem redan konstaterat, att det bubblar i växlaren.

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du misstänker där går komp i kylen?

knontrollera glykolen efter spår av avgaser. mät ph

hur är skicket på vatten pumpen  för glykolen? kanske inte klarar cirkulera som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis! Känns som att den har gått eftersom att den går varm vid belastning, och det går fort. Killen säger även att han har fått slå på glykol innan varje körning iår. Han har bara kört tre gånger iår. Det bublar oavsätt temp! 

Jag tycker att det är en mörk hinna i expansionskärlet som inte ska vara där. Mörk läs svart hinna. 

Kan inte utesluta vattenpumpen heller, då boven i dramat ligger i att den fått för dålig kylning. Kan man montera ner pumpen och se med blotta ögat att där är ett fel? Så antingen är det impellern som inte ser till att kyla växlaren, eller så är det cirkulationspumpen, eller så är det båda två! Tror du det kan bubla av att den är kass?

Tydligen är det någon som förra hösten kladdat med konserveringen och servicen. Slutade med ett totalras av växelhuset och knutar. Då han hälde i oljan uppifrån :S

Tusen tack så länge frippe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten pumpen på själva motorns kylsystem kontrollerare du lättast genom att känna så övre kylarslangen alltid är ca 8 grader varmare än undre. blir det att värmen slår ut i undre samtidigt som övre så tyder det på dålig cirkulation.

Växlaren kontrollerar du genom att se till så den klarar kyla ner glykolen minst 8 grader vid full belastning, och då är det också undre kylarslangen på motorn som ska vara 8 grader lägre än öppningstempen på termostaten.

Men kör först motron från kall upp i tempe och kän på tempen på de olika kylarslangarna så du känner om vatten pumpen (glykol) funkar som den ska.

Om glykol och avgaser, tror till och med att biltema har ett kitt för att kontrollera det nu förtiden. annars ta lite av glykolen och gå till en seriös mekaniker, de ska kunna skicka på analys  (brukar ligga på runt 400 kr för att annalysre en vätska olja, diesel, hydolja, glykol och då får man ut mycket info. även bra när man vill kontrollera motor olja för på motorn eller vätskeblanding typ bränsleblanding från droppande spridare eller dålig förbränning) du kan även kontrollera motor oljan om där är spår av glykol i den som man skulle kunna mistänka i ert fall då det försvinner glykol.

Sen en sak till. om där nu går komp i kylen, ej mätbart på komptest som det inte brukar vara när det är ett litet läckage. ta inte förgivet det är topp packningen när du pratar med din vän som äger motorn. när det är så små läckage kan det lika bra vara spricka eller snarare pitting corrosion runt cylindern från kylsidan.

http://www.forddoctorsdts.com/articles.html/_/dtsarticles/cavitation-erosion-r27

att fylla ett drev uppifrån är inga problem bara man får rätt mängd olja i, svårt att bli av med luften. men vet man hur mycket olja som ska få i och man får i den mängden så är det rätt mäng i drevet och inget fel med det. men har hört från många som fyllt uppifrån och sen sabbat drevet på grund av förlite olja då de ej har tänkt på mängden utan bara fyllt.

Med tanke på knutarna, ha altid drevet nersänkt när du har motorn igång, ja eller hela säsongen finns ingen anledning att hissa mer än för att trimma båten ute på sjön. man ser ofta drev som är hissade inne i hamnarna med motorer igång, inte bra för knutarna precis;)

OBS detta är bara en vägledning, med detta säger jag inte du har komp kylen eller vad felet är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Frippe!!

Precis, har sagt till han att det inte behöver synas på komptestet så det är lugnt. Men jag står ju i sitsen att jag har inte själv provkört motorn, ska jag göra det måste jag montera knäna igen. För att kanske upptäcka samma fel som dom gjort. Är det samma problem så måte vi demontera det igen och sätta nya packningar igen. 

Jag är övertygad om att det är något med topparna. Antingen spricka eller packningen. Men det måste ju rivas för att kontrolleras. Han säger också att motorn har verkat mer orkeslös och har svårt för att komma upp i plan, vilket den inte haft innan. 

Men någonting är ju fel med kylningen.

Vad tror du om min idé? Riva ner topparna, kontrollera och byta alla packningar. Starta upp och kontrollera kylningen och ha koll på tempen. Då är det lättare att kontrollera när man vet att allt är 100 i motorn, då är det ju antingen impellern i drevet eller cirkulationspumpen. 

Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hade ni gjort? Nu står den utan värmeväxlare och utan knä. Ska jag montera dit en ny packning till knäna och på med växlaren och leta symptom, som antagligen kommer vara samma som han har berättat. Eller ska vi börja riva topparna direkt? Man ser i expansionskärlet att det är oljeslem i den, en svart sörja, plus att han har behövt fylla på vatten när han ska köra.

Något specielt mer än att hålla koll på tändningen när man lyfter topparna? Får ju ta bort insuget och där sitter ju fördelare,rotor mm. Så som jag förstår de så räcker det med att vara noga med att märka upp allt och sen riva ner och hitta felen!?

Jag är så otroligt tacksam för all hjälp!!!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...