Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Vadbruse

Tappade fart, olja överallt

Rekommendera Poster

Tack för svar och bra länkar.

Varför byta hela motorn för en trasig kolv?

Jag har fortfarande svårt att förstå detta.

Enl mekanikern var det kolv nr 1 ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar och bra länkar.

Varför byta hela motorn för en trasig kolv?

Jag har fortfarande svårt att förstå detta.

Enl mekanikern var det kolv nr 1 ;-)

 

 

 

Det beror på hur skadad kolven har blivit, är det skador i cylinderloppet behöver åtminstone det cylinderloppet antingen borras till överdimension och då brukar många vilja borra alla cylindrar alternativt kan man fodra om den cylindern och byta till en kolv i standard dimension. Sedan kan delar från kolven orsakat skador på topplock/ventiler och då drar det iväg ännu mer. Dyr maskinbearbetning i vilket fall och hela motorn måste plockas ner, så med delar och arbete drar en sån manöver iväg rätt mycket även om man gör skruvandet själv. Gjorde detta på min gamla bil för några år sedan och bara delar och maskinbearbetningen gick på runt 15 då skruvade jag allt själv. Då borrades en cylinder till överdimension och vevpartiet balanserades om för att kompensera viktskillnaden på den nya kolven. Sen kan det ju vara aluminiumblock med nicasilade cylinderlopp och då tror jag inte det blir billigare på något vis.

Blir nog billigare att byta hela motorn men man skall nog verifiera att det verkligen sitter samma saker i bilmotorn om man väljer att gå på en sådan. Vet att åtminstone yamaha som byggt inombordare på ett toyotablock inte har mycket gemensamt inuti. Behöver absolut inte vara så i detta fallet men risken finns.

 

/Mikael

Redigerad av djme

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har ytterligare en tid förflutit. Hela sommaren låg båten på land och väntade på att rätt delar skulle komma.

 

Nu är kolvarna bytta och vid provkörning upptäcktes ett hål på en avgasbälg. Nu är även denna nya bälg monterad och motorn åter provkörd. De (mekanikerna) mätte trycket i motorn och det låg på 1,2 kg. De tyckte att det verkade för högt och har sökt efter någon som vet vad det skall vara för tryck i en Mercruiser td 1,7. Där är vi idag, och nu har båten legat och väntat i snart ett år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inget att tillföra (så jag borde kanske hålla tyst) annat än att jag tycker det är tråkigt för din skull att det tagit så lång tid.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har de inte verkstadshandbok? Det står väl i den?

Om du inte har VHB kanske den går att hitta på baatplassen under dokumentarkiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inget att tillföra (så jag borde kanske hålla tyst) annat än att jag tycker det är tråkigt för din skull att det tagit så lång tid.

 

Mackey

Tack för omtanken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de bytt kolvar och kolvringar, samt ev borrat om cylinderloppen så måste motorn köras in under ett antal timmar för att saker o ting skall slita in sig. Gissar att minst 10 timmar krävs för detta.  Under denna tid kan man få både avgaser i vevhusventilationen och högre oljeförbrukning (rök i avgasröreret).

 

Dock är det som sagt svårt att veta vad 1,2 kg betyder, Jag har aldrig någonsin sett detta talet (dvs vevhustrycket) definierat i manualer etc. eller några tryckuttag för att mäta det.

I sammanhanget låter det ju otroligt högt!!!

På stora fartygsmotorer har jag för mig att det ibland satt ett sk "U rör" för detta ändamål. Men då pratar vi om några mm vp eller Hg.

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har en tid gått och vissa frågetecken har rätats ut. Motorn har plockats ut ur båten och genomsökts. Det har visat sig att det, som befarats, är ett hål i en kolv.

Enl uppgift behöver då alla kolvar bytas 17000 kr bara för själva kolvarna!

En beg bilmotor (Opel) har tagits till verkstaden eftersom det skall vara samma motor. Mekanikerna funderar på att det är ett bättre alternativ. Det är dock en chansning, man vet inte till 100% att det kommer att fungera. Innan denna bilmotor börjar plockas ner måste jag alltså bestämma om jag skall köpa den (12000-15000 kr). Motorn är från 2004 och har gått 9000 mil.

Eftersom jag själv är novis på området har jag svårt att bedöma vad som bör göras.

Jag svårt att förstå varför det inte är lättast att bara byta kolvarna.

 

När jag sedan skall sälja motorn känns det svårare att få ett hyfsat pris när det sitter en beg Opelmotor i.

Några tips, eller funderingar?

 

Att du monterat i en beg. "Opelmotor" ska inte behöva betyda att värdet sjunker på båten vid en försäljning.

ALLA sk. "Marinmotorer" har samma grundkomponenter, Block, vevaxel, kolvar, topplock osv. som vanliga bilmotorer, det som skiljer är sånt som skruvas på, som avgassystem, insugssystem, kylkomponenter.

 

Det är samma i bilvärlden också tex. VW använder samma "grundmotor" i sina VW, Audi, Seat mfl. modeller. Sen säljer dom grundmotorer till ett antal andra biltillverkare också.

 

/KentW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Vadbruse

Hoppas du tittar in här ngn gång.

Jag råkade ut för exakt samma sak, samma symtom. Samma motor 

Båten legat på varv lidingö och idag var jag där fick se motorn isär. Tydlig spricka i en kolv (3:an), och en till på g i 4:an.

Mekanikern menar att det beror på att båten (Solö 25) körts för tungt, han liknar det med att den körts på 4:an i uppförsbacke. Måste ganska lätt kunna komma upp i över 4000 varv under belastning. Alltså mindre propeller kan behövas.

Jag har påpekat kända problem med wastegate att den kan kärva/rosta igen vilket ger för högt laddtryck och därigenom bränna hål på kolv. 

Men han menar det är nonsens. 

 

Vad blev resultatet för dig?

 

Eller någon annan som har ideer?

 

Tacksam för alla tankar/erfarenheter

/Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kalla det för nonsens är okunnighet. Överladd är inte ovanligt på dessa maskiner och säkrast är därför att montera en laddtrycksmätare för nån hundring och sedan kika då och då under gång att den håller sig där den ska. Så gör man på bilar när man trimmar och tullar på gränser.

Har för övrigt själv haft problem med överladd på 2st bilar med bensinmotor, så det förekommer absolut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...