Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Flipperpetri

generatorn dog 21 dagar ef garantin

Rekommendera Poster

Jag undrar vad som felade?

Biltemas generator till min aq145A (b23) dog efter ett år och 21 dagar, är dem så dåliga eller var det mitt lastbilsbatteri på 180A (förbrukare) tillsammans med mitt 65A startbateri som gjorde processen kort? (över 240 A)

I övrigt även biltemas skilerelä (140A) mellan batterierna samt en huvudbrytare till förbrukar batteriet. En liten solcell till förbrukaren oxå. Skiljerelät ska väl tåla 60A generator? Eller är det totalströmmen?

Jag märkte ej heller när den dog (generatorn) förens förbrukar batteriet var slut efter en helg med många personer på båten med diverse laddare och öl samt stereon igång. båten startade ej inget av batterierna hade fått någon laddning den helgen. efter div hjälp när jag på hemvägen skulle krypa hem för att ladda så tändes laddlampan. Då fick jag brottom hem samt vid bryggan konstatera att generatorn lagt av. Även skiljerelät spökade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid hävda att det måste vara ett  ursprungligt fel, men det är du som måste visa att det  rör sig om ett ursprungligt fel. Det är ju troligt att det är så eftersom en generator ska hålla längre...

...om du inte gjort något dumt med den.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju alltid försöka få det på Goodwill, annars är det nog bara att bita i det sura äpplet...

Vad är batterierna i för skick? Är dom dåliga så generatorn har fått jobba i onödan så kör du snart slut på nästa också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I rubriken står det 21 dagar, sedan står det ett år i ditt inlägg. Eller var det kanske i verkligheten tre år....blush ?

Hursomhelst tillverkar inte Biltema egna generatorer, utan det är samma som många andra säljer. Fabrikationsfel eller annat liknande kan inträffa. Dina batterier är högst normala, så det skall inte vara något problem.

Biltema är ganska frikostiga med garantier, men frågan är som sagt hur längesedan det egentligen är som du köpte den, samt om du gjort något annat skumt. Frågan är också vad som har dött, du har ju lite elkoppling runtomkring. Full koll på den, så det inte är ett annat ursprungsfel ?

Edit: TS har efter mitt inlägg redigerat rubriken så det framgår att det var 21 dagar efter garantin gått ut och inte efter inköp. Därmed solklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett vad butiken säger har man enligt 23 § konsumentköplagen tre år på sig att åberopa ett fel i varan. Jag hade reklamerat omgående utan dåligt samvete, så länge du åberopar felet så snart du upptäckt det. Tillverkaren och Biltema har förmodligen ett avtal som gör att Biltema får kompensation för eventuellt felaktiga exemplar. 

(Det är väl som IngermarE säger, typ Bosch eller liknande företag som driver lågprisfabrik i Rumänien eller Bulgarien med barnslavarbetare som är billiga i drift och ger billiga produkter i butikshyllan.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Mackey och Breckan säger har du rätt att reklamera felet (Reklamationsrätten är 3 år enligt svensk lag). Om du fått 1 års garanti går sedan bevisbördan över till dig efter detta första år då du måste påvisa att felet är ett prduktionsfel/ursprungsfel.

Oftast brukar det ju om man kan motivera saken kunna påvisa att det är ett fel de gjort och inte du som klantat dig etc.

Jag hade gått tillbaka med det och ofast går det vägen för en, har de i alla fall gjort för mig. smiley

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan på hemvägen när jag tänkte ladda..........

Du har väl inte en sådan huvudbrytare som man ställer 1- 2- 1+2 som du vridit på under gång?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej så får man inte göra. Det står i bruksanvisningen till min Volvo Penta att om man ändrar strömställaren under gång förstör man generatorn. Har du gjort det får du stå i skamvrån! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IngemarE skrev bl.a:

I rubriken står det 21 dagar, sedan står det ett år i ditt inlägg. Eller var det kanske i verkligheten tre år.... ?

I rubriken står 21 dagar efter garantin gått ut vilket torde vara efter 1 år (+21 dagar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bero på att TS redigerat rubriken och förtydligat genom att lägga till ef garanti efter att jag gjorde min iakttagelse wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rubrikerna på trådarna går inte att redigera. Om det inte är nåt man ändrat nyligen. Skit samma eg, jag skrev bara inlägget för att undvika fler missuppfattningar, inte för att komma m nån pekpinne :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta otydligheten. nu har jag ändrat lite. Har ej brutit strömbrytare då jag ej har någon. Bara mellan batterierna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju en röd plastnyckel för t...n.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...