Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
forgus31

Titta in tanken, förbränningsrum osv

Rekommendera Poster

Har en läcka i ett avloppsrör i en murad vägg/golv och Googlade lite. Finns tekniker för att bygga nya rör i röret och man kollar då före och efter med en liten kamera. 

Tyckte idén var bra och har beställt en sån kamera för att se om det syns nån läcka i det gamla röret. Kanske går att infodra med nytt skikt som tätar. Kul pyssel och bra om det kunde fungera. Tar ett par tre veckor att få kameran. 110 SEK inkl. frakt från Kina. För bra för att vara sant! Vi får se.

Men bortsett att jag kanske blir blåst, såna här kameror finns i flera varianter och prislägen:

Vore det inte rätt fantastiskt att kunna kika in genom tändstiftshålet och jämföra olika förbränningsrum. Kameran har små mått, knappa 10 mm diam och 50 mm lång och försedd med sladd med USB-kontakt till dator.

Titta in i tanken t.ex. Alla har vi väl nåt dolt ställe som behöver kollas upp. Bra verktyg ombord och hemma. 

Rapporterar om några veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har provat någon sådan. problemet är att det inte brukar gå att ställa fokus. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://m.ebay.com/itm/370892489533

Om länken nu fungerar.

Jo, man ser på filmer att de här kamerorna är inställda för att se närbilder så det får man leva med. 30-80mm såg jag nånstans. För rörkoll är det väl optimalt liksom ett förbränningsrum. Tanken får man kolla tom. Kameran har egen belysning. T.ex sätter man kameran på sugslangen så ser man skräpet som ska bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick hem den lilla kameran idag.

Fungerar bättre än väntat. Även på håll kan man fota om än inte med bästa fokus.

Satte den på en ståltråd och kollade i dammsugarröret som första test. Fotade även en visdomstand som jag aldrig sett.

Visst är det fanstastiskt att få en sån hemskickad till brevlådan från Kina för 110 SEK inkl. frakt.

post-5771-1394237725,8024_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden. Någon som vet om det går att använda kameran på en surfplatta (android)? Lättare att ha en sån i båten än laptopen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endoskop (eller rektoskop?) Kul grej, tänkte köpa ett sådant. Det finns många ställen, i synnerhet i en båt, där man vill kunna kika in bakom, under osv. De billiga har USB men då måste man släpa med datorn. Finns nu med WiFi så man kan använda iPhone/iPad men priset är då ungefär det samma som med inbyggd 2,5” skärm. Runt $100. Fast då kan man koppla in externsion eller byta videohuvud. Klart kul grej i alla fall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu köpt en sådan kamera jag också!

Jodå den funger, inte bästa bildkvalite men tillräckligt för att man skall se vad man behöver i de flesta fall. Ljuskällan är ställbar vilket underlättar att få hygglig bild.

Fungerar utmärkt till frugans bärbara PC.!

Men jag har inte lyckats få det att fungera till min egen Mac eller surfplata (Ipod-mini) tyvärr. Undrar om någon annan lyckats få kameran att fungera ihop med apel-prylar.??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr funkar inte alla PC-grejor på Mac. Oftast är det billiga grejor med billigaste lösning. Det man kan göra är att installer Parallells på Macen och på så vis köra Windows, det fungerar fint. Annars får man leta efter en kamera som går att köra under Mac/Osx. Det finns, kostar lite mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har funderat på att installera Parallells i  Mac'en, (då kan man köra PC-program inne i Mac'en i en avdelad sektion av hårddisken). Lite bökigt men det brukar gå att köra de flesta PC-program på det sättet i en Mac.

Men går det att göra något liknande i en I-pad eller Aj-fån ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...