Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Jonas-a

Ängelholm - Stockholm?

Rekommendera Poster

Ett alternativ är att försöka få någon rutinerad seglare att antingen transportsegla båten hela/delar av sträckan. Man kan ocksåJag  be någon mer garvad följa med.

Jag vet hur den där känslan av vad har jag gett mig in på? innebär. 

Jag har seglat sedan barnsben och är femtio i dag. Jag köpte en båt i Nordmaling i våras ca 100 NM från min hemmahamn.

Egentligen ingen sträcka att tala om. Semesterseglingar är ju ofta längre än så men bara för att det var en transport så kändes det som ett problem. Sen kände vi inte båten vilket också skapade en osäkerhet.

Jag målade upp scenario där vi blir inblåsta flera dygn i Skagshamn, dygn av stiltje och inga sjömackar som hunnit öppna med bränslebrist som följd.

Dolda fel på båten var också något jag nojade på eftersom förra ägaren hade använt den i mycket blygsam omfattning de senase åren.

Men herrejisses! Det blev en kanonsegling tillsammans med mina barn. Tokstiltje utanför husum dag ett men riktigt bra vindar resten av resan. 15 liter bensin av 25 hade vi kvar också. 

Alla småfel jag upptäckte på båten var nästan bara en fördel. Hon blev ju utsatt för ett prov direkt. Vi märkte att clamcleatsen till skoten var så slitna att de inte pallade hålla genuan när det började blåsa 8-10 m/s. Vi upptäckte att vi var, i princip, ankarlösa eftersom tidigare ägare hade modifierat danforthankaret så att det inte fungerade. Några irriterande blodprov från kardelerna på en och annan sliten vajer och en låsning på storskotet som inte fungerade.

Sen sålde jag min lilla Julle till ett ungt par i Umeå.

De tvekade inte att segla en J17 samma sträcka och lite till och ha med sig sin bäbis på trippen. Dom lyckades visst gå på grund i en hamnbassäng halvvägs på resan. Kvaddade utombordarfästet och fick skjuta upp resten av sträckan en vecka. Dock svarade killen Allt gick bra när jag efteråt frågade hur hemseglingen hade gått.

Så de där nojorna i stil med vad har jag gett mig in på? ska du släppa. Se bara till att ha marginal på tiden. Det är ingen katastrof att låta båten ligga en vecka och fortsätta senare om du skulle bli tvingad.

Så mitt råd är! Segla hem båten!

En liten film från vår premiärsegling: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...