Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Bubba1049

bottefärg

Rekommendera Poster

Förra sommaren köpte jag en segelbåt som legat i Östersjön. Ny hemmahamn ligger i Mälaren. Ett bekymmer är nu att jag måste få bort den bottefärg som den var målad med och inte är godkänd då man har hemmahamn i sötvatten. Har någon händig människa ett tips hur man enklast åtgärdar detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet, för dig själv, är att låta någon annan utföra jobbet. Men det är också det dyraste sättet.

Ska du göra jobbet själv handlar det tyvärr om en del hårt arbete, jag har rengjort några båtars botten från gammal färg och den snabbaste metoden har varit att använda en 55 mm färgskrapa med skär av hårt stål. Fördelen är att du oftast kommer igenom alla gamla färgskikt med ett drag av skrapan, nackdelen är att det tar tid. Man lyckas skrapa 1-2 kvm på 1-2 timmar, sedan är man trött. Jag vet inte hur stor båten är men en 30-35-fots segelbåt kan ha en bottenyta på 20-30 kvm så det blir några timmars jobb. Det kan vara bra att veta att det ibland kan kännas lättare att skrapa färgen på vintern då det är låg temperatur -färgen verkar bli sprödare då och lossnar lättare. Men skjut inte upp jobbet tills i vår för då kan det bli trångt om tid/ alt kroppen blir mycket trött.

Täck gärna in marken under båten med plast eller något som samlar upp den giftiga färgen, använd också andningsmask.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är 'hård' färg så hade jag inte bekymrat mig. Den sitter där den sitter och miljön blir inte nämnvärt påverkad. Det blir den om du börjar skrapa o sprida färgen inklusive ev. giftigheter runt på olika sätt.

Är det en 'mjuk' färg som blöder av efterhand har du redan blivit av med en hel del av det yttre skiktet och om du målar på ett yttre lager av 'godkänd' färg är ingen skada skedd.

Om du kollar på skillnaden av de giftiga ämnena i godkänd- och icke godkänd färg blir du förvånad över den måttliga skillnaden....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...