Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
tonyex

Snabbkoppling OMC

Rekommendera Poster

Och då var det dags igen att byta tankkopplingar.  

Jag har två st omc (duratank essence) bensintankar, se bilden, så jag åkte till närmaste ÅF av marinprylar och köpte en Johnson/Evinrude (OMC)-snabbkoppling.

Till min förvåning kopplingar var lite olika, se bilden, så den nya Johnson/Evinrude som är till vänster , passade inte in.

Är det någon som har koll på vad är det för tillverkare till den snabbkoppling jag har?  Till helgen ska jag åka förbi ÅF och kolla med de igen , men först tänkte att någon kunnig båtguru här på MG kunde hjälpa mig.

Ha det  //T

post-10023984-1394237708,0008_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter tveksamt tråden*. Har enbart googlat, och bensindunksfabrikatet i fråga tycks ha minst två olika varianter av anslutningar? Inbyggd nivåmätare och ventilkontrollerat min/max-tryck i dunken verkar annars fiffigt, för då sker väl inget onödigt utpysande av explosiva gaser samtidigt som bensinpumpen slipper kämpa mot överdrivet undertryck?

Det trademark-skyddade fabrikatet Duratank essence har nog gått hädan, trots att det tillhörde motortillverkares originaldelar då det begav sig? Skulle själv i ditt läge googlat på motorfabrikat/årsmodell i de olika reservdelssajter som finns för att försöka få fram nåt unikt reservdelsnummer!? Vete katten, men det gula tycks på nåt sätt markera LUFT-ventiler, kanske passar den gulfärgade anslutningen i din bild med ovanstående som f.ö. är snodd HÄR?? (Hela dunken är dessutom utformad med två stora röda horn, blir nyfiken; är det till upphängning nånstans eller kanske extra bärhandtag??) 

*)Ps. eftersöks guru-svar så blir nog många med mig litet avskräckta från att försöka svara, ibland är nog ett mer inbjudande alla svar välkomna effektivare så att forumtråden åtminstone kan komma igång? Även om det inledningsvis som här mest blir veliga frågor? ;)

post-10006646-1394237716,5398_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen Thomas-1(båtguru)!

Det var mkt intressant lassning  och visst jag kan köpa nya tankar ( har 2 st) som har andra snabbkopplingar , men dom här verkar vara pålitliga och bra. Jag googlade en del , men hittade inte det jag var ute efter. Tråden du länkade till hade lite mer info, än dom jag kunde hitta.

Det jag tror är att de två stora röda horn ska kunna användas som  slangvinda , men det är inget jag använder. Ett unikt reservdelsnummer  för tankkompplingen har jag letat med ljus och lykta men utan framgång, än så länge.

Ha ’re  //T

PS:  Tack för tipset ang alla svar välkomna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, fullkomligt självklart nu detta med hornens funktion som slangvinda. Slår mig teatraliskt för pannan! :-)

Bildgooglade tidigare DETTA och fick tacknämligt nog bara fem relevanta träffar (Hr Google tycks gilla många babbligt returnerade svar i alla lägen, att begränsa sökningen med succesivt alltmer ordrikt sökbegrepp och särskilt att använda bildsökning är bra trix har jag märkt.)

HÄR en välkänd och ofta länkad sajt med reservdelar. (Man hamnar mitt i en av dess sidogrenar där alla motorer med en viss komponent listas, men men.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så enkelt att den ena snabbkopplingen passar på tanken och den andra passar på motorn, för att undvika att slangen hamnar åt fel håll med åtföljande pumpbekymmer ?

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För kännedom finns de lösa oringar som går att byta också de brukar va de som är orsaken till läkage

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Tack  för att all input!

Jag tror att jag har en lösning på spåret.  Tankkopplingen är densamma som motorkopplingen. Det kunde jag kostatera när jag var förbi båten igår ( jag har en Suzuki DF 50 som står Johnson på), så jag sökte på motorkopplingar som passar min motor och då jag fick träff på det. Det var det ena spåret.

Som komplement till sökningen hittade jag en pdf med Suzuki delar från en rysk sida och där kunde jag hitta reservdelsnumret  till motorkopplingen. Som vanligt tillverkaren har bytt reservdelsnumret  från år till år, men nu är det nära iaf. ÅF ska kontaktas snarast för att lägga beställningen. Det jag tycker är konstigt är att tanken är tillverkad av OMC, men det är klart att på den tiden , då tog Johnson/Evinrude Suzuki motorer och bara byte kåpa på. Det borde jag ha fattat.

Hm, jag ser inga o-ringar jag jan byta utan det är gummit inne i tankkopplingen som är lite gammal och som verkar har gått sönder.

Häls //T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...