bhemac 2 859 Postad 4 November , 2013 Visst är det tråkigt när det är becksvart i stuven och man måste krångla med ficklampor för att se något? Man sätter in en lampa och strömbrytare och vad händer? Man glömmer släcka! Nej, det ska vara automatiskt som i ett kylskåp. Vanliga dörrströmbrytare håller tyvärr väldigt kort tid. Kvicksilverbrytare eller magnetbrytare håller men det brukar bli krångligt med montering mm, det blir oftast inte gjort. Men nu har jag löst alla problem. Belysningen till att börja med är LED-strips, de är självhäftande och fuktsäkra. Ger en jämn och utspridd belysning. Som strömbrytare använder jag en “Proximity switch” dvs en elektronisk brytare som bygger på ett Hall-element och som reagerar på metall. Man skruvar bara fast switchen på kanten och ser till att det finns något i metall inom 4 mm när luckan är stängd, i mitt fall med luckor av teak, en rf-skruv. Sen är det bara att koppla ihop. Switchen tar 2,6 mA i tomgång och kan bryta 300 mA, det blev 70 cm med den LED-stripen jag hade hemma. All stuvbelysning är kopplade till en strömbrytare på panelen. Fungerar klockrent. Switchen ksotar ca 27kr och 5m LED-strip, 90 kr. 200 spänn för belysning i fyra stuvar, inte illa! För den riktigt nödige så finns det röda LED-strips också. Nästa steg blir skåpsluckor. Jag har fö en likadan switch som får en summer att tjuta om jag försöker starta motorn utan att ha öppnat kylvattenintaget. http://www.ebay.com/itm/2M-Cable-SN04-P2-PNP-NC-Inductive-Proximity-Sensor-Switch-3-Wire-DC10-30V-/141061672109?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item20d7ee4cad http://www.ebay.com/itm/1-2-3-5-M-3528-SMD-White-LEDs-Super-Bright-Light-Strips-12V-Waterproof-60Leds-M-/130981283187?pt=US_String_Lights_Fairy_Lights&var=430189873007&hash=item1e7f17c573 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 4 November , 2013 Det gillade jag. Stod för några dagar sedan och tänkte på detta med allt stuvutrymme som just är becksvart. Min tanke var att koppla ihop belysning till en strömbrytare och när man sedan slår på den så får man belysning överallt. Rubbet lyser upp som en fotbollstadium en sen höstkväll. Suverän idé! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 5 November , 2013 jag löste det så här, att när gångljusen dvs lantärnorna är tända så lyser en 10W glödlampa hängande emellan båda stuvfacken i sittbrun. Idealiskt att hitta fendrar-tampar o likn vid förtöjning i mörker, o ingen risk att glömma lampan. Helt sonika tjuvkopplad från Akt lanternan oftast är det för min del motorgång i nedsatt sikt o dimma/dis, det brukas vanligtvis saknas vind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geckogocke 0 Postad 5 November , 2013 Jag löste mitt problem med något liknande men inte från Ebay utan körde båtsystems brytare som har en monterad lampa direkt för 99:-. http://www.batsystem.se/databas/images_and_pdf/images_products/large_images/8930.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser