Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Jonas-a

ta bort teakdäck?

Rekommendera Poster

Hej!

Är intresserad av en Amigo 27:a (1980) som har teakdäck. Teakdäcket ska vara omnåtat och det ser bra ut bortsett från ett ställe i fören där nåten har släppt. Jag förstår att det innebär en risk med gamla teakdäck och det borde kanske dra ner priset en aning på en gammal båt?

Om det vill sig illa och man behöver ta bort teaken utan att ersätta den med nytt teakdäck - Hur stor apparat är det? Hur gör man med alla skruvhål? Det borde väl vara betydligt enklare och billgare än att lägga nytt teakdäck? Please?     ps.Tror att det är enkellaminat...Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är gjort på min båt vet jag...

1. Riv däck

2. Kolla om det är fukt i sandwich. I så fall, öppna, byt ut distansmaterial, plasta igen.

3. Annars - slipa bort alla nåtmasserester, bredspacka däcket, slipa, måla m halskskyddsfärg... orkar man göra det i två kulörer blir det så här fint...

post-832-1394237707,4879_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...orkar man inte utan kör allt i grått blir det så här fult...

post-832-1394237707,5572_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..eller så, förutsatt att du har tid och intresse samt plats att göra arbetet, kan du ta upp teaken, hyvla ned till 5..6 mm, och limma tillbaka med epoxi. Tar en hel del tid men kostnaden är rimlig.

Under vägen so fixar du också möjliga läckage i däck-sandwichen om behövs.

 

( http://www.elisanet.fi/jussi.h/Teak%20deck%20revival.htm )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det enkellaminat ska du absolut behålla teaken. Sköter du om däcket så kan det hålla många år.  Är det distansmaterial, borra upp på några ställen under ifrån och se hur mycket fukt det står i däcket. Divinycell klarar fukt länge, balsa är sämre. Byta ett helt däck kan man nästan glömma, mycket jobb men framförallt, teaken idag är för dålig. Tar man bort teaken ska alla skruvhål spacklas med epoxi. Ersätter gör man genom att måla eller lägga matta TBS/Treadmaster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med dem som jobbar med teak eller en bit ny resp äldre och känn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket av det som säljs som teak idag är inte ens teak, och är det teak så är det odlad snabbvuxen teak som på intet sätt går att jämföra med den som vuxit naturligt.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort teakdäcket på en båt jag hade. Slipade rent, lagade upp, spacklade och la på ett par lager glasfiberlminat. Har för mig att jag la på topecoat och gjorde ett halksydd i det - sand!? Det var längesen - nån gång under 1980-talet. Det var den första och sista båten med teakdäck som kommer att finnas i min ägo. wink

Idag hade jag nog laminerat med epoxy och målat med en färdig halksyddsfärg, som Peter beskriver.

La på ny halksydd på en L32; och nån av mina fidror med färdig halksyddsfärg. Blev helt ok. Får nog målas om med ett antal år mellanrum, men så länge hade jag inte nån av båtarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart gjort. Tanken att återvinna tilltalar mig och troligen är det ungefär lika mycket jobb som att ta bort, spackla, slipa och måla. Kan tänka mig att ett epoxilimmat teakdäck höjer båtens värde.

Den här typen av jobb brukar vara bra att göra under sommaren. Ta upp båten och låna ett båtsjkul. Temeraturen är bra och vädret brukar vara motiverande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett trevligt jobb att lägga nåtad teak, Brukar klä luckor, göra fotsteg och mindre detaljer så.

Skall förhoppningsvis klä plttformen på bifogd bild med teak under vintern (eller kanske nästa surprise)

Nu är det visserigen nästan lika roligt att jobba med båten som att segla. Men att lägga upp båten en stor del av sommaren för att reparera och lägga tillbaka ett gammalt teakdäck, skulle nog jag inte ge mig på - trotts att jag är en aning tokig.

Det går inte att jämföra den arbetsinsats/tid det går åt att riva av teakdäcket, reparera och göra ett nytt halkskydd, mot att riva av teakdäcket försiktigt, reparera underdäcket, hyvla alla teakribborna, lägga tillbaka dem i epoxy, nåta och slipa däcket.

Skall man göra nåt av jobben, skall man nog börja på hösten och riva av och slipa upp, så eventuell fukt får tjangsen att tork. Tempererad lokal är förståss det bästa om inte själva renoveringen är det enda intresanta med båtägandet.

post-945-1394237724,5867_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemec...

Nu efterfrågade jag inte en källa som stödde påståendet att teaken var bättre förr, som var det jag fick. Utan en som stödde påståendet att teaken numera är så dålig att den inte duger att lägga däck med - som var det du sa...

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om teaken var bättre förr är det ganska logiskt att den är sämre nu….

Nu har jag inte påstått att modern teak inte duger att lägga däck med. För det går säkert alldeles utmärkt. Däremot tycker jag den är för dålig för att satsa tid och pengar på, i synnerhet på en äldre båt där kostnaden för ett teakdäck börjar närma sig båtens värde. Modern teak är sämre, det tror jag de flesta som jobbar med teak tycker. Med tanke på det kanske man ska undersöka saken ordentligt själv innan man satsar på ett nytt däck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kaptencok, det låter som du har annan kunskap? Som om du sitter inne med info om att det är samma kvalitet idag som förr? Eller kanske t.o.m. bättre? Något du vill dela med dig av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har annan kunskap. Hallberg Rassy bygger som mest 100 båtar om året i goda tider, alla med teakdäck. Kommer dessa att falla sönder? Najad, Malö, alla varv som använder teakdäck. Kommer det inte att hålla?

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemec

 

.....Nu har jag inte påstått att modern teak inte duger att lägga däck med.....

 

Nähä, hur ska då nedan tolkas? (Jag fäster särskild vikt vid ditt användande av frasen men framförallt...)

 

 

...Byta ett helt däck kan man nästan glömma, mycket jobb men framförallt, teaken idag är för dålig....

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är, och den är min personliga och inget som jag vill påtvinga andra, är att förr eller senare kommer det att bli beskymmer med teakdäck.

Hallberg-Rassy använder odlad teak från Burma och sorterar bort avsevärda mängder av det som dom köper, behåller bara de absolut bästa bitarna, resten går tillbaks till importören, där bland andra jag har köpt det ratade materialet, dock inte till teakdäck utan till annan verksamhet.

Inte ens det som H-R behåller håller sådan kvalite som man fick innan debatten om att skydda regnskogarna startade. Odlad teak är snabbvuxen och man ser aldrig de svarta streck i veden som känneteknar kärnved i teak, utan kunderna identifierar teak med den bruna lite mjuka ganska likformade i struktur och färg som saluförs nu.

Samtliga tillverkare oberoende om det är båtar eller något annat, jagar kostnader och teaken har blivit dyr, ja mycket dyr, så som jag skrev tidigare allt som säljs som teak är inte teak.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl ingen kunskap, det var ju en fråga. Eller ja, två frågor var det ju faktiskt.

Svaret på båda frågorna vet nog de flesta här utom du och det är att det kommer nog hålla, men inte lika länge som förr då man använde teak från skövlade regnskogar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac och Breckan: Ibland hjälper tydligen inte ens den mest tålmodigt uttalade logiken i inlägg. Vi övriga har nog fattat meningen med nyanseringen i den ursprungliga stickkommentaren, och om inte så kan man läsa o begrunda det redan skrivna igen utan att förfalla till tjafskommentarer.

I den andan så har jag en fundering angående teakens kvalitet, nordiska träslag har tydliga årsringar vilket tropiska träslag som teak näranog saknar. Långsam tillväxt i våra nordliga förhållanden ger täta årsringar vilket i sin tur sägs ge åtminstone bra mekanisk styrka, men vad är det egentligen som skulle göra att tropiska träslag blir mer rötbeständiga av långsam tillväxt? Fortfarande den rätt osynliga årsringsbredden eller nåt annat som gör träet mindre fett vattenavstötande??


Ps. trådskaparen tycks nu vara en lycklig ägare av en Amigo27 enligt slutklämmen i DENNA tråd. Så vi kan väl därmed tillåta oss att låta denna tråd sväva ut litet extra från ämnet. (Han verkar märkligt nog ha åkt ifrån Stockholm till Ängelholm för att kolla på en Bianca men på nåt vänster kommit hem med den absolut snyggaste båten Amigo27. Haha, vet f-n hur det gick till men bra gjort! ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev att rötbeständigheten hos teaken består i att den naturligt innehåller ämnen liknande dem i Boracol.

Men det är väl inte enbart rötbeständighet som gör teak och mahogny lämpliga för båtbyggnad utan (har jag också läst) även deras goda förmåga att inte ta till sig fuktighet. 

Jag har en skärbräda av ek i pentryt. När jag lägger den som lock på vasken på våren passar den perfekt. Under sensommaren har den svällt så den passar knappt alls. Förmodligen rätt svårt för en båtbyggare att ta hänsyn till de rörelserna när han sätter ihop en inredning av ek.

Så nästa skärbräda ska jag göra i mahogny!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...