Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Propeller

Motorbyte aq170 till b23

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en aq170A i min båt som är en Crecen dc66 som är dags att ersätta med något nyare, jag har funderat på att ersätta den med en koverterad bilmotorB23 men är osäker på vilken typ av B23 motor som jag bör välja.Alla förslag är mottages tacksamt. :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven

Jag har ett 280 drev. Om jag skall välja en motor med insprutning,vad har den motorn för beteckning. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löjtnant.vart tog du vägen ?-) Den där Sven som svarade är jag. ( nybörjarfel ).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du: Det är mycket att tänka på: * Marinmotorerna har annan kamaxel. * Vevaxeln skiljer på motorer från c:a 1986. Då är marinmotorn på 2,5 liter i st f 2,3. * Toppen är också annorlunda. Vad gäller insprutning kan det bli problem: Den är känsligare för dålig bensin/vatten i bränslet och strular den kommer man nog inte hem. En förgasare orsakar sällan helstopp. Dessutom är inte insprutningen gjord för marin miljö och att ligga konstant på relativt högt varv. Tipset är alltså: En BILLIG motor i bra skick. Men allt beror ju på hur mycket man vill fixa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev inte så många inlägg på min fråga som jag hoppades på,men jag tackar dom som svarade. :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...