Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Edd1e

Vatten i drevet och lite andra frågor

Rekommendera Poster

Hej

Jag är väldigt ny på det här med motorbåt och kan praktiskt taget ingenting. Jag köpte dock min första motorbåt i sommras och det har verkligen varit jättekul och den har gått bra trots sin riga ålder på 24 år. Motorn är en mercruiser V6 på 175 hp från 1989, drevet är ett alpha one gen 1 som sattes på 1995.

Det problem jag haft i sommras är att den gått lite ojämnt sista tiden, dom som haft en inblick har misstänkt att det är skit i tanken men blev rådd att byta bränslefilter för att vara på den säkra sidan vilket är gjort och ingen förbättring. Om det är smuts i tanken, är det till att tömma ur all soppa då eller finns det så att man kan pumpa ur endast ev smuts och vatten, eftersom det lär lägga sig längst ner? Hur gör jag det på lättast sätt på en chris craft scorpion 21 fot?

Men min STORA fasa är att när jag skulle byta drevoljan och tog bort den pluggen så forsade det ut vatten. Först kom det ca 0,5 liter rent vatten följt av en tjock och mjölkig/grå sörja.

Jag har av mina båtgrannar förstått att jag borde vara väldigt orolig men jag hoppas ändå någonstans på tröstande råd häriftån. Vad kan detta bero på? kan tidigare ägare gått på någonting och att det därför läcker in vatten eller kan det bero på något annat? Drevbälgarna är gamla och ska bytas till våren, kan det vara deras fel att det ser ut såhär?

Jag ska lämna in den till våren för att byta bälgar och packningar samt service men detta vill jag nästan åtgärda på en gång. Men finns det någon som haft samma problem som vill dela med sig av råd, potentiella kostnader och åtgärder?

Mycket tacksam för all hjälp och alla rådx jag kan få

/Emma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet behöver packas om. Troligen kommer det in vatten vid propelleraxeln. Hur som så provtrycks drevet och då hittar dom vart det läcker. Du bör lämna in drevet omgående för reparation alt fylla upp det med fräsch olja om du tänker vänta ett tag för att försäkra dig om att det inte börjar rosta inne i drevet.

Skulle inte tro att något har tagit skada. Hade det gjort det så hade du sett spån på bottenpluggen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...