larsan1 3 Postad 1 November , 2013 Hej. Måste ställa en fråga. Hur ska jag göra för att vinterkonservera motorn? Det är en Volvo Penta 151 C. Drevet ska sitta kvar över vintern. Och den är sötvattenkyld. Tacksam för enkla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 November , 2013 Du tar bort vattensugslangen på insidan av drevskölden skarva den och stoppa ner slangen i en dunk (ca 15-20 liter) med vatten. Kolla fryspunkten i motorns kylvattensystem, vid behov fyll på mer glykol Starta motorn och kör varm. Se till att det kommer vatten ur drevet. Stäng av. byt olja o filter. Starta igen kolla så oljetrycket kommer tillbaka efter oljebytet. Stäng av. byt ut vattnet i dunken mot glykolblandning 50/50 Starta igen samla upp glykolen som kommer ur drevet i en stor balja så kan du anv. den igen nästa år. Kör nästan slut på glykolblandningen ( 15-20 liter). det sista du gör innan du stänger av är att fogga förgasarna med konserveringsolja, finns på sprayburk. Kolla drevoljan genom att lossa oljestickan. Byt olja vid behov. Klart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 November , 2013 Drevoljan bör kollas när båten stått en stund och via bottenpluggen på drevet. Då ser du ev vatteninträngning vilket du inte alltid ser på stickan. Ev vatten separerar och lägger sig under oljan. Med tanke på att man lossar pluggar osv så kan du lika gärna byta olja. Det där med foggning anser jag man kan skippa. Kör istället på oljeblandad alkylatbensin de sista minutrarna istället för den vanliga skitbensinen som kan ge problem i förgasaren under vintern. Innan man kör igenom glykolblandningen så bör du tömma motorn på vatten. Vet inte hur det fungerar på denna motor men på V6 V8 så bör man även plocka ur termostaten för att glykolblandningen skall hitta överallt. Själv så tömmer jag även motorn på vatten/glykol efter att ha kört igenom blandningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 November , 2013 Stopp nu, motorn är sövattenkyld då tömmer man inte motorns vattensystem och mekar bort termostat och annat .....Man kollar kylvätskans fryspunkt som på en bil. Man kör igenom glykolblandningen ( 15-20 liter ) i motorns sjövattendel dvs pump, oljekyl, värmeväxlare och avgaslimpa. någon tömning behöve inte. Köra oljeblandad soppa från dunk är ju ett alternav om man vill lossa bränsleslangar och lösgöra soppaspill och ångor i båten. Om man kollar drevoljan efter man kört motorn så ser man om det är oboy eller inte på stickan. men visst går det att kolla via bottenpluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 2 November , 2013 Okej. Ja,jag tackar för kunskapen. Nu e termosen färdig och glykolen inköpt. Så nu åker jag ner o skrider till verket. Tack ännu en gång! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 November , 2013 Sorry läste sjövattenskyld i all hast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 2 November , 2013 Tack Gelis! Super!.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser