Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
karlskronaviggen

utrustning

Rekommendera Poster

hej .det är så att jag varken har gps eller komradio,nu undrar jag om man bör ha detta och kan man använda samma antänn till båda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara skall segla inomskärs ser jag ingen som helst anledning till att ha detta. Utomskärs kan det vara bra att ha en GPS då det kan vara svårare att bestämma var man är på öppna vatten. Men å andra sidan har de flesta klarats sig utmärkt utan GPS fram till för ett par år sedan även på havet, så nödvändigt, nej. Komradio har väl nästan ingen nu för tiden, VHF kan vara bra att ha men är långt ifrån nödvändig så länge du befinner dig inom täckningsområde för mobiltelefon och i Sverige. Förstår inte din antennfråga riktigt. GPS:en behöver ingen antenn annat än den som finns inbygt i apparaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att du kan använda samma antenn till GPS och VHF. GPS antennen är en ganska speciell antenn, som ska vara riktad mot himmeln, för det är ju därifrån signalerna kommer. De fasta GPS antennerna brukar se ut som en stolt fjällskivling utan att veta för mycket om svampar. VHF antennen ska ju prata med båtarna inom synhåll så den bör placeras högt upp, lämpligen i masten. Dessa är långa och sänder och tar emot längs horizonten, de är inte riktade mot himmeln. Sedan är det våglängder och annat som skiljer dem åt också. Har du mindre handenheter av VHF eller GPS så har de ofta inbyggd antenn. Med en NMEA kabel kan man ofta koppla samman GPS och VHF för att förenkla nödsamtal då båten håller på att sjunka och man snabbt måste skicka iväg sin exakta position. /Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare. Man BEHÖVER inte vare sig VHF eller GPS, men de är utmärkta hjälpmedel. En GPS-navigator är oslagbart om man plötsligt virrar bort sig bland alla öar och skär. Med en snabb blick på GPS:en och en koll i sjökortet har man alltid koll på var man befinner sig. Med en VHF och abonnemang på Stockholmradio kan du alltid nå Sjöräddningen och det fasta telefonnätet, även om mobiltäckningen upphör, operatörens system fallerar eller om du tappar nallen i sjön. Men en VHF, abonnemang och MMSI-nummer kan du alltid bli nådd vid behov. Med en VHF kan du hålla dig uppdaterad beträffande väder- och navigationsvarningar. Med en DSC-utrustad VHF kopplad till GPS-navigator kan du vid t.ex. brand ombord trycka på distressknappen och ha sjöräddningen över dig inom kort. Man kan t.om. lära ett ganska litet barn att i yttersta nödfall trycka på den röda knappen om något dramatiskt händer, t.ex. man överbord eller plötsligt insjuknande. Så, klokt utnyttjad är såväl GPS-mottagare som VHF utomordentliga hjälpmedel, om än inte nödvändiga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får att inneha en VHF-sändare, måste du ha ett tillstånd från Post & Telestyrelsen (PTS). För att få använda din VHF-anläggning, måste du dessutom ha ett certifikat, ett så kallat SRC (Short Range Certificate). I dagligt tal kallat VHF-intyg. Fås efter godkänt prov hos någon godkänd provförrättare. Efter godkänt prov, utfärdas certifikatet av PTS eller NFB (Nämnden för Båtilvsutbildning) Om man jämför med bil, är således tillståndet att likna vid registreringsbeviset och certifikatet motsvarar då körkortet. Vad beträffar din andra fråga, så antar jag att du med kom, menar det som annars kallas PR-radio. Innan VHF blev tillåtet att använda på nöjesbåtar, var PR-bandet (27 MHz) det som många båtägare använde. Det krävde inga prov eller certifikat, utan vem som helst kunde använda detta. Av olika skäl har användningen minskat efterhand och det finns idag ingen passning på denna frekvens. Kan fortfarande fungera som båt-till-båt förbindelse om man kompisseglar. Med VHF, däremot, når du kustradiostationer, yrkesfartyg och fritidsbåtar inom räckvidden. Du kan med abonnemang på Stockholmradio (Sveriges kustradiostation med sändare runt hela kusten och i de stora insjöarna) komma i kontakt med det fasta telefonnätet om mobilen skulle tappa täckningen eller bli tappad i havet. Du kan snabbt sända nödmeddelande och kopplad till en GPS kan en DCS-utrustad VHF automatiskt sända nödmeddelande med angivande av ditt fartygs identitet, position och typ av nödläge. Du får via Kustradion återkommande rapporter om väder och ev. navigationsvarningar, tex släckta fyrar, drivande föremål i vattnet m.m. Jag tycker att en VHF är ett utmärkt komplement till mobiltelefon ombord. En bra fast monterad apparat med DSC får du idag för mellan 2000 och 4000 kr. Läs mer på Stockholmradios hemsida: www.stockholmradio.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...