oskarohrstrom 0 Postad 1 November , 2013 Har en mariner på 9,9 hk, ett tändstift lade av för ett tag sedan, bytte ut det och ser gick den nån timme eller så innan den dog på ena cylindern igen. Tog lös tändstiftet och kollade gnistan. Det var gnista fast överallt utom där den skall vara. Kan det vara så att det blivit nåt fel på spolen som gör att den börjar ta död på tändstiften eller vad tror folket? Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 November , 2013 Märkligt fel kan jag tycka, gnistor kan utebli men brukar annars hamna i sitt gnistgap? Utgår ifrån att du har rätt sorts tändstift för motortypen och att du med gnista överallt utom på rätt ställe ändå menar att gnistan sker nånstans i själva tändstiftet? Vad har du för Mariner 9,9:a, uppgift om årsmodell och två- eller fyrtakt kan nog ha betydelse? Hur ser för resten stiftet ut efter nån timmes körning, finns en numrerad bildkarta att jämföra med i DENNA sajt. Sotigt, oljigt eller rent av överhettat etc, vilken bild stämmer bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 1 November , 2013 Det är en äldre (japanmodell) tvåtaktare, mm gnistan slår där den tar i jord. Stiften ser bra ut och jag har prövat byta emellan stiften och båda cylindrarna går med det andra stiftet... Tändhattar och kablar är bra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 November , 2013 Okej, så felet tycks märkligt nog flytta med när du flyttar stiftet sinsemellan cylindrarna. Själv skulle jag först och främst testat övriga tändsystemets skick med ett enkelt maxgnisttest, alltså med ett betydligt längre gnistgap än normalt. Kan utföras med ett gammalt eller en speciell justerbar spark gap tester eller helt enkelt en lång skruv i tändhatten. (Fippla helst inte som gubben i filmen, är tusentals volt fast ändå mest otrevligt typ kostängsel. Busbra test, kort sagt. Edit tillägg: Ingen omkoppling behövs, fattar inte vad filmgubben avser. Sätt i ett utvikt tändstift alternativ långskruv/tester bara och dra runt motorn. Runt 5 mm lång maxgnista önskvärt, inte svårare än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 November , 2013 Normalt tar ju gnistan närmsta vägen i luft men där finns också viss spetsverkan. Det elektriska fältet koncentreras alltså vid hörn eller spetsar så gnistan sker ofta där. Har försökt googla på detta med förstört stift redan efter nån timme men hittar inget som verkar troligt. Särskilt inte om det fortfarande ser helt okej ut. Nån annan som känner igen detta eller har nån idé?[Finns i.o.f.s. uppgifter på att felpolariserade iridium- eller platinastift slits fort men knappast så snabbt - och dessutom påverkar slitage knappast gnistan i första taget. Nå, vissa äldre Mariner hade tydligen tändspolar vars kontakter kunde förväxlas/felpolariseras. Detta går att testa med en blyertspenna i ljusbågen enligt DENNA manualsida, skulle dock akta mig för att hålla barhänt i pennan för blyerts leder bra. (Ps. filmgubben kopplar ju bara bort dödarkabeln killerwire vilket inte är nödvändigt alls.)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarohrstrom 0 Postad 2 November , 2013 Hmm, kanske får köpa ett till stift och se hur länge den överlever.. Men nåt måste det ju vara som gör att det går sönder efter en stund.. Du tror inte det är någon vits att byta spole alltså? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 November , 2013 Mja, hellre än att bara köpa ännu ett nytt stift så skulle jag i.o.f.s. försökt med ny tändspole på vinst&förlust. Men allra helst försökt felsöka bättre för att slippa stå med skägget i brevlådan återigen, fel i tändsystem kan ju ha fler orsaker än stift eller spole. [Finns exempelvis ganska klassiska och värmeberoende fel som kondensatorn - förutom tändspolen i äldre system. Annat tänkbart kan vara den energigenererande spolen under svänghjulet eller CDI-enheten om du har en sån. Just tiden 1 timma kan antyda att felet är värmeberoende, för det tar sin tid innan alla komponenter i en motor når sin absoluta maxtemperatur.]Att felet byter cylinder vid tändstifts-omflyttning är ju annars ett säkert tecken, men jag tror förbaske mig ändå inte på tändstiftsfel. Stiftet är ju egentligen bara en enkel keramikisolerad genomföring av högspänningens elektrod, låt vara att miljön inne i cylindern är destruktiv? Har du testat de förment avlidna stiften igen då motorn är kall, kanske överlever de sen ytterligare en timme??Ps. Har du något av de fem tändsystem som användes 1965 till 1989 - benämnda med romerska siffrorna I till V - som förekommer i den tidigare länkade manualen? Vilket av dem i så fall, bläddra gärna i boken och identifiera rätt system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 2 November , 2013 Stift brukar kunna få gnistor på fel plats om dom gått med olämplig förgasarinställning - bildas väl nån isolerande beläggning på ytan där gnistan ska träffa och då får den hitta en ny plats... Om du slipar rent mellan elektroderna med ett sandpapper så du får rena metallytor fungerar stiftet antagligen igen - tills nästa gång samma sak hänt. Vet inte vad du har för möjliga förgasarjusteringar på den modellen, men har du en justerskruv för bensinmängden på tomgång föreslår jag att du minskar den lite om felet återkommer. (Tändstift brukar ta mest stryk av för mycket soppa på tomgång, eftersom stiftet inte blir varmt nog att bränna rent beläggningarna då.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser