Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
tobione

Kan man installera en bilbränsletank i en båt med utombordare?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har svårt att finna en passande fast bränsletank att installera i fören på min Solvigg 18 (ungefär samma båttyp som en Ryds Camping) och därför har jag börjat scanna av bilvärldens bränsletankar och har funnit denna som både är av rätt rymd (ca 45 L) och ryms perfekt i fören där jag vill ha den:

http://dalhems.se/?p=f1d29c49-2ca9-4864-9ec8-f1e180bc9f65

Frågan är alltså - är det säkert och funkar det att ha en bilbränsletank i en båt?:

- Det verkar som att tappningen sker nedåt istället för att bränslet sugs upp ur tanken. Kan det påverka det negativt? 

- Den är av rostfritt stål. Problem? 

 

Tacksam för svar, Mvh/Tobias

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert inom området men ställer mig lite frågor när jag läser din fråga.

Varför tanken i fören? Är det för viktfördelning? I fören hoppar och studsar det i allmänhet mer än i aktern och eftersom tanken behöver ha ett avluftningshål så är väl risken att det kommer läcka ut en del bränsle via det om tanken sitter i fören? Kanske även läcker in en del vatten?

 

Rostfritt finns i många kvaliteter och är enligt min mening det bästa materialet i en tank på en båt. Men vilken kvalitet håller den du länkar till? Ser ingen uppgift om det på deras hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns en INSTRUKTION FÖR BÅTBESIKTARE där avsnitt 3 handlar om bränsletankar. Många tips och krav. (Man kan nog inte bli arresterad om installationen inte skulle uppfylla alla krav, men framför allt vill man ju inte bli flamberad så bra överensstämmelse är nog klokt ändå. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ ChristerN

Hej och tack för ditt svar. 

Det är mycket riktigt för viktfördelningen och det skumpar inte särskilt mycket i fören på denna båt. Har sett många som konverterat min båttyp till fast tank i fören så det verkar vara många fördelar med att ha tanken i fram om den ska vara fast dvs.

Precis, jag ser inte heller någon beskrivning om t.ex. hållbarhet i materialet men utgår från att det är nog säkert för båt.

Tacksam för fler svar/resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ ip75

Menar du att den bränsletanken som jag ville ha synpunkter på borde duga eller menar du att dom som du föreslog (trots att jag inte bad om något förslag) duger? Jag menar inte att låta ilsk ip75 men självklart vet dom flesta som undersökt fasta tankar till sin båt att det finns ett rikligt utbud i plast men som min tråd säger så har jag äntligen hittat en som passar i min båt och denna råkar vara till bil egentligen.

 

Alltså, finns det någon men input på den bränsletanken som jag frågade om? Ska man tänka på/akta sig för något särskilt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry läste inte så noga, trodde du missat att det fanns billigare varianter i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...