Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
catalina20

Tömma vattentanken helt?

Rekommendera Poster

Nu har jag tagit upp min Nimbus 26:a -74 och gjort vinterkonserveringen på motorn.

Toan är tömd via pluggen i botten.

Vattentanken har jag tömt genom att fot-pumpa ur allt vatten genom kranarna i köket men får inte ur allt vatten ur handfatskranen. Man ser att det är lite vatten kvar i fotpumpen (lite genomskinlig) men det vill inte komma ut hur man än pumpar.På något sätt ska det väl gå att tömma systemet utan det primitiva sätt som jag gör? eller?? Är det nån som har en instruktionsbok till båten, har en till motorn men inte själva båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle föreslå att du pumpar runt lite glykol i toan, även om du tömt genom pluggen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tillgång till en luftkompressor. Jag brukar ställa in LÅGT tryck, ca 0,5-1 Bar, lossa slangen från vattentanken och blåsa igenom en kran i taget  på det sättet. Jag har iofs både toa och kök och duschkran i aktern. Och vv-beredare.

Kranarna får stå öppna under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På förra båten hade jag fotpumpar (Vita i plast med gummimembran) Dessa pumpade jag bara ur, Pumpade då några gånger med någon veckas mellanrum. Om man då pumpade fort med lite kortare pumptag så fick man ut rätt mycket vattenblandad luft men inte allt. Detta fungerade för mig utan att frysa sönder så länge jag hade båten.

I min nuvarande båt sitter det elpumpar och dessa vill jag inte köra helt torra, så de skruvar jag loss och tar hem.

Angående toaletten, så i åtminstonne min så finns en inbyggd del för spolning som aldrig verkar tömmas hur jag än gör, så den fyller jag med glykolblandning, annars tror jag man måste plocka isär den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, en våtdammsugare är den absolut mest överlägsna metoden att få bort allt vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör som Hasse_O gjorde. Torrpumpar varje gång jag har tillfälle och då brukar det komma några droppar vatten, men mest luft. Jag vet att det står lite vatten kvar i pumpen under vintern, men den är i plast och har ett gummimembran. Detta gör att jag helt enkelt utgår från att ev isbildning och motsvarande expansion, tas upp av pumpen utan att den skadas. Har fungerat i 15 år hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten expanderar ju när det fryser... Har för mig att det är ca 10-11%?

Det innebär att tanken inte är så känslig, finns ju plats kvar. Samma sak med slangarna, om det inte står vatten en lång sträcka?

Jag tror att pumparna är det känsliga stället. För länge sedan tog jag alltid loss pumparna och tog hem. De som kunde servas bytte jag membran i.

Men på senare år så suger jag med våtdammsugare plus att jag lossar slangar och suger direkt på pumpen. Ingen glykol i dricksvattensystemet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite vatten som står kvar brukar inte göra så det fryser sönder. Men det är en utmärkt grogrund för bakterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då kanske jag har samma fotpump som du hade, man ser att det är lite vatten kvar men den vill inte tömma det där allra sista. kanske får ta bort den i alla fall det är ju trots allt bara två slangklämmor.

Ang toan så tror jag den är tom, inget vatten kvar i skålen alls och ingen antydan till vatten när man pumpar. Spolar gör man med sjövatten och inte vattentanken eller?

Jag har inte hunnit bekanta mig med båten riktigt så jag har inte hittat vattentanken än, trodde den skulle synas bakom luckrna i köket som är på höger sida men där ser man bara skrovet.

Kanske sitter under skåpsgolvet?

(Lite bortskämd med husvagn där det finns bottenplugg till tanken och lättömd toa)

Skulle gärna vilja ha tag i handbok till båten, någon som vet om det finns eller har funniits?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du lyfter på luckan som är till ett väldigt stort stuvutrymme framför trappan där du går ned i förpiken så ser du vattentanken till höger. Den är inte direkt lättåtkommlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tiita in på Facebook och sök på Nimbus. En del frågor och svar där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa pumpar klarar dåligt att pumpa luft. Ofta sitter pumpen lägre än utloppet. Finns risk att lite vatten rinner tillbaka till pumpen. Det kan räcka med en dl som kan ta en bra stund att rinna tillbaka. Sen har man en frusen pump.

Samma sak från tanken att det kan ta tid innan det runnit fram och fyllt pumphuset. Själv skruvar jag bort slangarna vid pumpen då det är lätt gjort. Sitter den illa till är sug eller blås ett smart sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma spoldel på min gamla toa som inte tömde, den frös sönder, sedan pumpar jag in glykol i toan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spolvatten till toan är alltid sjövatten i alla båtar!

I min kan jag dessutom leda in avloppet från handfatet på toa och använda det som spolvatten i toan, därför lätt att fylla på med frysskydd efter upptagning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha luckan där batterierna är och under passagerarsätet nånstans?

Var hittar jag dieseltanken då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min ligger den på styrbords sida utanför motorlådan. Finns säkert en lucka i golvet där med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag förstått allt rätt är båda tankarna på styrbord sida?

Såg i en annan tråd där det diskuterades om lutande Nimbus, kanske beror på det då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...