marinjohan 15 Postad 30 Oktober , 2013 Funderar på kylalternativ till nästa år. Vi har hittils använt kylväskor med frysta petflaskor, vilket håller hyfsat bra. Öl har vi kylt genom att sänka ner en nätpåse på 5-10m djup, fungerar också bra om man skall dricka öl dagen eftersom det tar en stund att kyla. Funderar på om man kan göra någon lösning med kolsyreis, t.ex. slänga ner 50 kg i kölsvinet, det borde hålla en kortare semester. Borde också gå rätt snabbt att kyla ner ölen eftersom den håller -78 C. En annan fördel är extra massa i kölen. Nackdelen är att kolsyreis blir koldioxid när den smälter, så man lär ju dö i båten om man inte ordnar med avluftning av utrymmer eller vädrar ordentligt. Någon som testat något alternativ åt detta håll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 30 Oktober , 2013 Vill bara påpeka att det finns bra och dåliga kylväskor. Jag har en från Igloo som håller kylan mycket bättre är den lika stora från Classe. Se test hos plus: http://www.svt.se/plus/plus-testar-kylvaskor. En kylväska ska ha tjocka väggar och vara tung, då är den sannolikt väl isolerad. Man kanske kan ha kolsyreisboxen i ett externt stuvfack istället? Då slipper man ju ventilationsproblematiken. N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 30 Oktober , 2013 Kolsyre is...jo men visst. Men var köper man det och vad kostar det? Över tid? Petfalskor kan man fixa till själv i boxen hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 30 Oktober , 2013 Fanns ju ett system med ammoniak i gasflaska. En magnetventil öppnade och slläppte in gas i en förångare så att det kylde. Fungerade bra, gick några veckor på en flaska men inte alltid enkelt att hitta ställen att fylla. Dagens melodi är solpanel och en bärbar box typ Isotherm TB18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 30 Oktober , 2013 När jag köpte min båt satt det en ammoniakkyl monterad. Den drar i praktiken ingen ström, ett vanligt 9v batteri kan hålla den hela sommaren skulle jag tro. Däremot går det åt en del ammoniak. En tub räckte i ca 2-3 veckor och kostade över 1000kr att fylla på, det var dessutom helt omöjligt att hitta någon som hade dessa tuber i lager. Köp ingen sådan, jag slängde min. En 50w solpanel med en bra kompressordriven kylbox tror jag är det bästa alternativet om det inte räcker med frysta 5l-dunkar och petflaskor precis som Bhemac skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 30 Oktober , 2013 Jo du har rätt, det verkar vara en dyr lösning. Med priser omkring 40-50 kr / kg så går detta bort. Får fortsätta med petflaskorna. Man kanske kan bygga en isdös i kölsvinet om på 1800 talet, det är ju gratis att såga loss isblock i hamnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 31 Oktober , 2013 Marinjohans fråga är ju intressant även på ett högre plan. För pengar kan man fixa allt, det man kan fråga om här är möjligen vilket av två dyra alternativ som fungerar bäst. Men att fixa något fungerande med minimalt med pengar är en sport! På min förrförra båt hade jag ingen kyl (inga pengar ingen kyl!). Det gick bra ändå tack vare att man inte hade så höga krav som ung och att man valde hamn med butik. Ibland hittade man steriliserad mjölk som inte behövde förvaras kallt. Is rätt ner i kylboxen var det som gällde och efter ett par dagar var det rätt blött. Kölsvinet fungerade inte om det var 20 grader i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 31 Oktober , 2013 Håller med! Även om man faktiskt har pengar är det inte säkert att man för den skull vill belamra båten med prylar. När jag och min sambo seglade två månader stlm-haparanda t o r hade vi ingen kyl. Vi torkade egen mat och hade med oss, satsade på konserver och restauranger (ett uteblivet kylskåpsköp räcker till rätt många besök, beroende på hur man räknar). Sneglar man utanför seglarnas skara mot friluftslivet, så finns många goda tips. N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marinjohan 15 Postad 31 Oktober , 2013 Jag funderade mest på smarta och billiga lösningar som ni redan listat ut. Som det ser ut för oss i dag använder vi och förbrukar: (detta klara vi oss på en vecka utan problem, vilket är lika länge som färskvattet räcker) Dag 1-2: Kylbag med två frysta petflaskor och kylda färskvaror som kött, juice, mjölk och fil. Dag 3-4: Kylbag med två frysta petflaskor och frysta livsmedel som kött och kyckling. Denna kylbag brukar hålla sig 4 dagar eller längre då vi stuvar undan och inte öppnar den. Dag 4+: Ej kylda livsmedel som UHT mjölk, konserver, havregrynsgröt, ägg. Det svåra är om man vill kyla ner något under resan, t.ex kött som man köper i en affär eller dryck till middagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Oktober , 2013 NilsNobbing: Jo, kanske bör man rent av också snegla litet mot den fattiga tredje världen och dess nya tillämpningar av gamla traditionella metoder? Själv är jag nyfiken på detta med porösa vattenavdunstande krukor med mera, men är för lat för att prova praktiskt. Lägger en LÄNK i hopp om att TS eller någon annan skall nappa och testa litet !? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 31 Oktober , 2013 Jag skulle satsa på att bygga ett enkelt elsystem med solcellsladdning och en kompressorbox. Gör batteriet enkelt löstagbart kan du ta hem och ladda mellan turerna om det behövs. Kostar nog mellan 5000:- och 6000:-. Och då har du i princip noll i driftskostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 1 November , 2013 Reserverar mig för lathet, så vet inte pm någon skrev det innan. Mrn de finns sjukt grymma kylväsko ute nu som en hel del långseglare använder. Då anvender man sig av stora isblock, eller kanske kan fnka med frysta petflaskor här med. Det goa är att dessa kylboxar håller isen frusen i upp till tre veckor! Och det är på de varmare breddgraderna! Annars so. Någon skrev så är kompressorkyl och splpaneler inte speciellt dyrt egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 1 November , 2013 Efter lite fundering så måste det bästa, pengamäsdigt vara att bygga en sjukt välisolerad box själv under en kistbänk eller koj! Montera dreneringsventil i botten för att få bort det värmande fuktiga vattnet. Isolering på minst 10cm gärna 15-20. O. Möjligt ännu mer i botten. Eller lägga pengar på ett dyrare isoleringmaterial. Locket skall gå att spänna ner och vara lufttätt med hjälp av tex en 5-10cm bred gummibaserad list. Isen somsagt, frysta flitersdunkar, petflaskor. Men alra helst om man kan åka till där fiskarna hämtarvsin is och såga si eller få sig några block! Food for thouhgt! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2013 Den riktiga “tredje världen” lösningen idag är väl solpanel/batteri/kompressorbox. En bekant köpte en Isotherm TP18 box, 50W solpanel, regulator och ett batteri. Ett helt fristående system, inte hopkopplat med något annat. Tog någon timma att koppla in och har hållit sig kallt hela sommaren. Boxen hade kampanjpris så den totala kostnaden blev mindre än 5tkr. Kan det bli enklare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 3 November , 2013 En kompressorkylbox och en solpanel är överlägset. Ska man göra det lite billigare kan man ju köpa en begagnad kompressorbox. Ett tips är att ersätta dödvikten i de vattenfyllda PET-flaskorna med frysat mjölk- eller juicepaket. När de tinat kan man använda innehållet. Vid en längre tur kan man fråga om man får frysa mat eller mjölk i den butik man tänkt handla i, eller så smuglar man bara ner några liter mjölk i en frysbox på kvällen och köper dem nästa morgon. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 November , 2013 En 50 W solpanel med eget batteri driver lätt en kylbox med effektiv kompressor en hel sommar. Kylkompressor är vanligtvis mycket mer effektiva än tex kylboxar med termoellement. Boxen bör vara väl isolerad och kylkompressorn bör vara väl ventilerad för minimerad förbrukning. Före jag skaffade kyl (20 år sedan) så tänkte man mycket på att packa maten optimalt och tex frysa mjölk och starköl som då fick tjänstgöra som kylklabbar. Det gick att på så sätt hålla kallt i upp till en vecka om man hushållade med kylvarorna och backade upp i rätt ordning. Men nu lever jag mer avslappnat och kan duka upp morgonfika i sitbrunnen även då solen skiner, och sedan ställa ner det i kylen senare utan att måsta tänka på att inte förlora kyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser