Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
patflemming

Kyl eller kylbox i motorbåten

Rekommendera Poster

Hej Alla

Lite osäker på om denna verkligen platsar i Motorbåts forumet, kanske borde ligga under mek&teknik eller bygg och renovering.

I somras när vi semestrade i båten använde vi oss av en så kallad termoelektrisk kylbox. Den klarade av att hålla sig kall utan tillförsel av el i ungefär ett och ett halt dygn om man la i frusna Pet-flaskor. Då denna box drar ganska mkt el, ca 4 ampere per timma ville jag inte låta den stå på så mycket då jag var rädd att dra ut batterierna. Följdaktligen hade vi svårt att vara ute i naturhamnar mer än ett dygn.

Tänkte att till nästa år åtgärda detta genom att antigen installera ett kylskåp eller köpa en kompressor kylbos och där kommer min fråga till forumet. Kan ni hjälpa mig att avgöra vad som är bäst. Som jag ser det är det en enorm fördel med en portabel kylbox på ca 25-30 liter då man kan kyla ner den och packa den redan hemma. Då behöver den inte dra så mkt el när man väl är iväg. Förbrukningen på dessa brukar ju ligga på ca 0,7-1 ampere per timma.

Nackdelen är att jag har hört att det alltid blir kondens i kylboxar vilket gör att man får vatten i botten. Tungt att släpa på till båten och kan ha en benägenhet att ta mkt plats och stå ivägen. Dessutom kan ibland 25-30 liter vara i minsta laget och jag vill inte ha en större kylbox än så.

Mitt andra val blir att montera in ett kylskåp. Fördelen är att man får minst 40 liter kanske rent av 50 liter. Man får en permanent lösning som ser snygg ut och som inte är i vägen på samma sätt. Man slipper problemet med kondens då kylskåpet avfuktar sig själv? Ett fast kylskåp verkar vara tystare än en kylbox.

Nackdelen som jag ser det är att man måste starta upp kylen inför varje tur man gör och det borde dra en del på batteriet (har i dagsläget ingen landström som jag kan koppla upp mig på). Vi gillar att göra korta turer vilket borde innebära ganska mkt start och stopp för kylskåpet. En annan nackdel är att där jag tänkte montera kylskåpet är idag båtens enda skafferi där vi förvarar all torrfoder vilket i så fall måste placeras på andra ställen i båten = inte fullt som fältmässigt som jag skulle vilja ha det. Stuvmöjligheter tycks alltid vara en bristvara. En annan nackdel är att jag själv inte känner mig riktigt bekväm med att installera ett kylskåp själv och jag tror att det kanske är en dyr sak att få gjort av fackmän? Kylskåpet ska ju jordas mm.

Personligen hade jag helst valt ett kylskåp om jag bara kunde lösa installation och köp av kylskåp för ca 5000:- och om jag kan förvissa mig om att detta inte totalt laddar ur batterierna. Eller måste man fundera på att installera landström?

Ge mig feedback!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar med jordning av kylskåp - ska du inte köra det på 12V? Alternativ till landström är solpanel(er) som har den fördelen att du slipper leta efter eluttag på skärgårdsöarna - men detta är ju beroende på hur mycket du kör, och om du har laddning från motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går i princip samma tankar, hoppas det är ok att jag lägger in en följdfråga:

Hur funkar det i dessa kyl/frys boxar med kompressor om man första dygnet skulle använda den som vanlig kylväsa med frysklampar. Håller den kylan? För att sedan dygn 2 när klamparna inte fyller någon funktion då koppla in ström. Förstår att det blir kondens osv men man får väl torka ur boxen om man nu använder den så.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har idag ett 85l kylskåp och, för längre resor utan möjlighet att köpa mat, en 35l box.

Boxen har jag då som långtidsförvaring och öppnar den ganska sällan men visst blir det kondens i botten och man måste torka. Jag har lagt in en platta i botten som står upp lite så att förpackningar i botten inte blir uppluckrade av vatten. Funkar bra men gör det svårare att torka ur.

Fördelen med en box är att kylan inte rinner ut när man öppnar den på det sättet som den gör i ett kylskåp. Jag har dock inte märkt någon större nackdel med kylskåpet pga detta. Har man skåpet relativt välfyllt så spelar det nog inte så stor roll.

Den där nackdelen att du måste starta upp kylskåpet vid varje tur ser jag inte som ett problem. Kör du motorn under uppstarten, kanske 30 minuter, så får du nerkylningen av skåpet gratis.

Jag brukar alltid rekommendera att man monterar mer batterier och solpaneler i båten. (Man kan nästan inte få för mycket batterier!) Fördelen med mycket batterikapacitet är att det 1) tar längre tid att ladda ur dem med normal last till nivåer som sliter mycket på livslängden och 2) att du bättre utnyttjar laddkapaciteten hos generator och solpaneler.

Nackdelen är att batterier kostar pengar och tar mycket plats och att det ger extra vikt i båten.

På frågan om man kan använda kylklampar det första dygnet och sedan koppla på strömmen skulle jag vilja svara dels enligt det där med motorgång i början enligt ovan, att man har gratis strömförsörjning när man i början kör båten, dels att det förmodligen blir säkrare och bättre om man kopplar in strömmen direkt och låter kylklamparna hjälpa kompressorn att hålla temperaturen. Borde bli gynnsammare i långa loppet.

 

Edit: Stavfel och syftningsoklarheter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var väl så jag också hade tänkt använda en kompressor kylbox, dvs inte koppla in den alls på elen de första dygnet/dygnen för att sedan när kylkamparna (i mitt fall frusna 1,5 liters pet flaskor) börjat tina koppla in boxen på el. Detta borde funka då dessa boxar bör vara ganska väl isolerade.

För att undvika att vattnet i botten förstör mjölkförpackningar mm kan man kanske ha ett litet galler i botten som gör att vattnet inte når upp till dessa förpackningar.

När det gäller inkoppling av kylskåp så avslöjas väl min okunskap kring hur detta ska göras. Det jag är orolig för är att jag inte är kompetent nog att göra detta vilket gör att jag klantar mig vid installationen = inte bra.

Är nog inte särskilt sugen på att köpa solceller för att driva ett kylskåp.

I mitt fall laddar generator både start och förbrukningsbatteriet så när man kör borde man ju kunna ha en del el inkopplad utan att det drar ur batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur du använder båten, flyttar du dig varje dag med ett par timmars körning är solpaneler överflödiga, men ligger du stilla i viken i några dagar får du dricka varm mjölk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte se fördelen med att inte koppla in elen från början (se mitt inlägg).

Och det är som ett galler jag har i botten på boxen, så där tänker vi lika. Dock med nackdelen att det är svårare att torka ur i botten med gallret/plattan där.

12V är inte svårt i princip men, som många sagt här tidigare, det är inte ofarligt bara för att det är en låg spänning. Tänker man bara efter före och är noggrann med säkringar och annan installation är det inte svårt.

Vad är det för nackdel med solpaneler?

Har du plats för fler batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en fast installerad, kompressordriven och, vid stillaliggande, solcellsmatad (50W, räcker) kylbox i vår motorbåt. Fördelarna framför kylskåp är att den tar mindre ström vid jämförbar volym och att den ger betydligt större möjligheter till installation utan att inkräkta på t.ex. ditt skafferiutrymme. Kan ganska enkelt platsbyggas i ett lämpligt stuvfack.

Nackdelen är viss kondensfukt i botten.  Den behöver också packas på plats till skillnad från en portabel. Den förstnämnda upplever vi inte som något större problem. Det gäller bara att inte lägga fuktkänsliga förpackningar längst ner. När det gäller packandet brukar vi packa varorna hemma i några kylväskor tillsammans med kylklampar, eller frysta mjölkförpackningar eller frysta petflaskor. Dessa får sedan följa med över till boxen och gör att energiförbrukningen vid uppstart blir låg och att man får kallt i boxen ganska omgående. Om man lider mycket  av kondensfukten är det relativt enkelt att förse boxen med en dränerinsslang i botten.

Vi är mycket nöjda med denna lösning. Vi ligger ofta ute i naturhamnar i veckor utan kylproblem. Kanske en lösning att överväga för dig?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall skulle fördelen med att inte koppla in el på en gång vara att spara på el då jag har segelbåt med utombordare och ingen laddning av motorn. Men förstår absolut din synpunkt och tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du fyller en kyl med kylklampar och fryst mjölk ser ju termostaten till att boxen inte startar förrän du når inställd temperatur? Och har man ingen laddning pga utombordare är nog en solpanel ett måste om man vill kunna lämna gästhamnen eller hemmabryggan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför drar boxen mindre ström än ett skåp? Är det för att kylan rinner ut?

Jag tror inte det ens är mätbart. Frågan är hur stor skillnad det blir i praktiken. Tänk på att det som rinner ut är luft och har väldigt låg massa. Fördelen med skåp är ju att det är lätt att hitta det man söker, d v s det går snabbt. I boxen händer det ofta att jag får ta ur hälften av alla kylvaror innan jag hittar det jag söker, som alltid är längst ner enligt lagen om alltings jävlighet, då värms varorna upp en smula.

Eller har du lyckats mäta dig fram till att det är skillnad? Det vore intressant i så fall att lura ut vad det beror på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det funkar att göra så? Tänker väl mer om hur bra termostater i de billigare boxarna är. Den kan tex inte ta stryk om man tillför extern kyla med klampar osv. Har noll erfarenhet av kylboxar.

Solpanel finns, tyvärr finns inte alltid sol varpå man då kan vilja att snåla på elen genom att första dygnet ha klampar i boxen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr har jag köpt det där med kalluften som rinner ut, utan större eftertanke. Du har helt rätt i att luften har väldigt låg massa. Räknade lite på saken. Luftens specifika värme är ungefär 25% av vattnets, räknat vid 0 grader för enkelhetens skull. Densiteten är 1.293 kg/m3 vid 0 grader.  Så om t.ex 20 liter luft vid 4 grader rinner ut och ersätts av 20 liter 24 gradig luft så väger den luften 25 g (räknat vid noll grader). Men så var ju specifika värmet bara 25% och då kommer vi fram till att den värme som måste transporteras bort för att kyla de 20 litrarna luft till 4 grader svarar mot att vi sätter in ca 6 cl 24 gradigt vatten. Siffrorna är tagna ur min gamla ELFYMA-tabell och ganska så ordentligt avrundade. Jag har också för bekvämlighetens skull räknat alla densiteter och specifika värmen vid noll grader. Hur appoximerade beräkningarna än är framgår iaf tydligt att snacket om den utrinnande luftens betydelse  är mest BULLSHIT. Man bör dock intte springa och öppna kylskåpsdörren i tid och otid. 10 öppningar skulle med detta ungefär svara mot att kyla ner en burk öl av rumstemperstur. 

Nyttigt att bli ifrågasatt ibland, Tack

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot är det väl så att det är svårt att få till ett väl isolerat lock/dörr, och i det läget har jag fått för mig att det är bättre med väl isolerat i botten och sidor än i toppen. Fast när jag tänker på det är det kanske också bullshit..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan länge tyckt att det där med skåp skulle vara så mycket sämre än box mest är bullshit. Det finns ett antal “vandringssägner” bland båtfolk. Alla vet att det är så men ingen kan komma med bevis.

Jag hade två grabbar på kurs som sysslade med kylskonstruktion som jag satte på att utreda den saken. Deras slutsats var att det troligen är hugget som stucket det är mera en fråga om hur man använder sin kyl. I ett kylskåp rinner kylan ut när man öppnar. Sant. Det som rinner ut är luften, ju fullare kylen är desto mindre luft finns det som kan rinna ut.  I en box får man däremot ofta plocka ur en massa för att komma åt det man behöver. Troligen tillför man mer värme på det sättet.

Kan man ha tillräckligt med solpaneler för att kunna köra kylen kontinuerligt under sommaran så vinner man mycket. Personligen tycker jag värdet av kylen har dubblerats. Man slipper tänka på att kyla ner det som ska ombord mm. Men framförallt, man kan ha div förnödenheter kvar. Öl/dricka, sill, ost, korv, smör, grädde, bacon mm. Kolla bäst-före-datum i butikernas kyldiskar, det finns ganska mycket som håller över sommaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provade båda delar i min förra båt och detta är min erfarenhet:

12V kylbox, håller kylan dåligt, väsnas och drar mycket ström.

Köpte en toppmatad kompressorkyl och monterade under ett säte. Helt syveränt!

Bara slå på kylen när man kom till båten och det tog inte 30min så var den kall.

Toppmatningen gör att man får plats med mycket mer, eftersom saker inte trillar ut när man öppnar, samt att kylan inte rinner ut heller.



Summa toppmatad med kompressor:

- Strömsnålt

- Tyst

- Rymligt.



engine

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...