heading 0 Postad 29 Oktober , 2013 Kan en Beneteau Oceania 473 vara en bra båt för två par för längre seglingar? Segel genomgående från 2009 är det ok? Ett tag sedan vi seglade men åsikter om båttypen vore bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 Oktober , 2013 Kan inte tänka mig en bättre båt för fyra personer, två par eller upp till sex personer att göra långseglingar med. Stor båt med all komfort för varje par med egna toaletter/dusch, bra stuvutrymmen samt den sista hytten för stuv och/eller för extra gäster. Jag pratar då om trehyttersversionen. Båten .finns med fyra hytter också och den fungerar också naturligtsvis. Har båten dessutom rullstor, bogpropeller är den enkel att segla för två personer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 30 Oktober , 2013 Tack för svaret. Bogprop verkar vara standard utrustning. Rent allmänt hur ser man på kvaliteten på den här båten?Inte som Bavaria som verkar dras med läckande ventiler och luckor som man måste tejpa? Tacksa återigen för lite allmän upplysning beträgffande Beneteau. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 30 Oktober , 2013 Eftersom jag är lycklig delägare (vi är två) i en Oceanis 411 Clipper sedan 15 år kan jag bara uttala mig om den. Vår båt är visserligen en storlek mindre och en generation äldre än den du frågar om, men den är uppbyggd på samma sätt som 473:an. Kvaliteten har för våra behov varit jättebra, med utrustning och motor från kända leverantörer. Vår båt hade bara haft en privatfamilj som första ägare, dvs ej uthyrd och den var mycket lite använd när vi köpte henne. Under åren har vi nyttjat båten ca 14000 dm och vi har aldrig haft läckage varken uppifrån eller underifrån. Vi har dock aldrig seglat i riktigt hårt väder utan mest i Stockholms skärgård med seglatser till Åland med omnejd. Originalklädseln känns fortfarande ej sliten utan båten känns fortfarande mycket snygg både på ut- och intsidan, i alla fall genom stolta och glada ägarögon. Motorn en Yanmar har gått ca1400 timmar och fungerar mycket bra. Lättstartad, inga läckage och ger fortfarande lika full effekt som när vi köpte den, vilket vi testar regelbundet. Är dock noga med att sköta den årliga servicen. De enda reparationer vi haft är byte av en axeltätning till motorns sjövattenpump och ett lager i tryckvattenpumpen till båtens vattenförsörjning. Dessa fel är dock inte beroende av båtens kvalitet. Beträffande den har vi på omvägar hört att den kan vara något svårreparerad om man går kraftig på grund. Detta beroende på att den har ett innerskrov limmat mot ytterskrovet. Vi har dock inte testat detta då vi aldrig har pangat på grund speciellt hårt. Vi har också lärt oss att man skall serva sviveln till Facnors rullsystem varje år för att förbygga att den kan kärva. Det är en enkel åtgärd bestående att skjölja den med sötvatten med lite diskmedel i och sedan smörja upp den med några droppar olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heading 0 Postad 30 Oktober , 2013 Toppen. Tack för utförlig info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser