Sauna 2 Postad 29 Oktober , 2013 Hej Jag har två 25w solceller och en laddningsregulator som är kopplat direkt till mitt förbrukningsbatteri (75 amp fritid) kan det vara bra att nån gång då och då ställa strömmställare/huvudbrytaren i läge 1+2 läget så att även startbatteriet (ett gammalt 64amp bilbatteri) också underhållsladdas? Jag har inget skiljerellä (stavning?) Tacksam för alla synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Oktober , 2013 Varför inte ladda båda batterierna hela tiden. Då du inte förbrukar ström kommer batterierna att få full laddning och inte dra små strömmar från ett lite annorlunda batteri. På vårt startbatteri i vila kan jag mäta 12,82V medan förbrukningsbatterierna bara har 12,74. I vila och utan laddning kan man nog få lite ström från startbatteriet till förbrukningsbatterierna men på dagen blir nog spänningen 13,5V och båda laddas upp fullt igen. Har så i båten nu och alltid 13,5V när jag besöker båten dagtid. Mät för säkerhets skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ormen 7 Postad 31 Oktober , 2013 Hej Sauna, Jag har troligen mina batterier och solcell kopplade som du. Antar att du normalt har huvudbrytaren i OFF när du lämnar båten en längre tid och att solcellerna då laddar 'förbrukningsbatteriet'. Jag gör som du själv är inne på och laddar det andra, dvs 'startbatteriet' någon gång ibland i läge 1+2. (I mitt fall drar Hitachi-generatorn 50 mA då brytaren inte är i OFF.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 November , 2013 Iden med H-strömbrytare är att den skall vara frånslagen när du inte nyttjar båten. Att koppla ihop batterierna skall du inte göra då de kan stjäla ström ifrån varandra om de råkar ha olika självurladdning vilket troligen är fallet om det ena är av annan typ eller olika ålder. Du bör bara koppla ihop dem elektriskt om du har bra laddström tex när du kör motorn. Om du har ett batteri för start av motorn och det andra för förbrukning tycker jag du skall ha bägge solcellerna anslutna mot förbrukningsbatteriet. Du bör dessutom koppla solcellerna med regulator förbi H-strömbrytaren så att dessa alltid laddar. Men säkra av alla vägar från solcell och från batteriet (Viktigt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2013 Det är ingen bra ide att koppla ihop batterier tillfälligt. Det går bra så länge det finns laddning. Det man kan göra är att ansluta ett 24V relä före regulatorn och som då kopplar laddning till extra batteriet. Det funkar bra att koppla fläktar så som då går när solen lyser. Men det är inte helt riskfritt att ordna laddning så. Idag kan man köpa en 10W solpanel och regulator för ca 300 kr. Detta kan se till att batteriet alltid hålls laddat, året runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 November , 2013 Har man laddning varje dag från solen ska det inte vara nån nackdel att koppla ihop blyackar av lite skilda slag. Testar detta tillsvidare och rapporterar så snart spänning sjunker under 12,7V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 1 November , 2013 bhemac: Idag kan man köpa en 10W solpanel och regulator för ca 300 kr. Detta kan se till att batteriet alltid hålls laddat, året runt. Det där med fulladdat används lite olika. För mig är fulladdat när batteriet först har laddats fullt och sen hålls på en för det specifika batteriets del konstant spänning. Mina 5 x 90Ah AGM faller alltid ner i spänning till 12,65 under natten vid vila de dagar då det dagtid finns sol till mina paneler. På vintern ligger ofta spänningen under 12,6 eftersom de ibland inte får laddning från panelerna på flera veckor. Rekommenderad float-spänning har jag för mig ligger runt 12,8. Det innebär att jag har fullt batteri på dagen och inte helt fullt på natten. Så har dessa batterier varit sedan de var nya. Sen ger ju självurladdningen en del också, speciellt vintertid och på natten då laddningen flyter ur istf att flyta in. Jag kallar inte mina batterier fulladdade utom när float-spänningen uppnåtts och sen bibehålls. Detta går inte att uppnå varaktigt med solpaneler som bara ger tillskott de timmar solen lyser på dem utan bara med laddare inkopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2013 ChristerN: Jag skrev laddat, inte fulladdat! Men batterierna hålls tillräckligt laddade. Mina husbatterier brukar ligga mellan 12,6 - 12,9V, mätt under natten. Då har jag larm mm som förbrukar lite ström. Vanliga batterier anses fulladdade när de håller ca 12,7V så tillräckligt laddade tycker jag de är. Mitt startbatteri mäter jag sällan på men de gånger jag gör det så brukar det ligga på 13,2V, detta på dagtid. Har man tillgång till landström kan man låta en nätdel på tex 19V mata solcellsregulatorn, då håller man batterierna fulladdade dygnet runt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 1 November , 2013 Ja, sorry. Var inte menat att påstå att du har fel eller att du skrev fulladdat. Kände bara en viss hopplöshetskänsla pga alla som menar att deras paneler håller batterierna fulladdade då jag ser det som en omöjlighet med min definition. Segla lugnt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 1 November , 2013 Sorry för att jag tog tråden riktigt off-topic! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 5 November , 2013 Tackar för all input, jag har väl igentligen inga problem men tanken var väl bara att ladda upp starbatteriet inför vintern och ev på vårkanten. Samtidigt måste jag säga att jag är mycket möjd med hur bra solcellerna (för 360kr st) fungerar, har aldrig gått torsk trotts att jag har en sån liten batteribank. Iofs bytte jag kylelement gammla peltier-kyl till en kompressor, det var även det en stor förbättring och nu kan jag riktig mat i kyle vilket aldrig gick förr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser