Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Bella850

Trygg hansa

Rekommendera Poster

Sitter och jämför försäkringar på min bella 850 trygg hansa är klart billigast ,någon son har erfarenhet om dom eller några andra tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en viss erfarenhet av Trygg Hansa. Mest på bilförsäkring men även på båt.

En gång hade jag bilen på den stora fina märkesverkstan efter att jag blivit påkörd bakifrån. När jag hämtade bilen var det en hel del märken på dörrarna, sk uppslagsmärken. Påpekade det för verkstan som sa att det inte var deras ansvar vad som hände med bilen när den stod på deras parkering. Pratade också med verkstadsansvarige som var direkt oförskämd och menade att det fanns rättsfall som bevisade att det var kundens ansvar.

När jag kom hem ringde jag TH och frågade om detta var rätt. Fick tag på en förståndig man som frågade vad verkmästaren hette och bad att få ringa tillbaka. Efter 20 minuter ringer mannen tillbaka och sa att nu är det ordnat. Ytterligare 10 minuter senare ringer verkaren och ber om ursäkt (!) och frågar när det passar mig att lämna bilen för åtgärd. Självklart skulle jag få en lånebil under reparationen!

Suveränt hanterat av TH.

När jag skulle försäkra en båt hos dem såg jag att det i villkoren stod att båten måste vara fastlåst med klass 3 lås för att försäkringen skulle gälla med vanliga självrisker. Problemet var att det på den sortens båtar (lite större) oftast inte finns klassade öglor. Ringde och fick prata med en erfaren handläggare för båtar som menade att om det inte fanns någon ögla skulle jag naturligtvis inte behöva borra hål i båten och montera sådan för att vanliga villkor skulle gälla.

Nu inträffade aldrig någon skada/stöld så jag vet inte hur det hade gått men intrycket var mycket gott. Nu har jag annat bolag på båten men jag tror jag återvänder till TH vid nästa förfallodag.

Hoppas min erfarenhet kan vara till hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att läsa det finstilta. Jämföra avdragsreglerna, där skiljer det mellan bolagen.

Har tyvärr behövt anlita Sv Sjö vid stöld ur mina båtar, de har inte varit  knussliga, rekommenderas. Det är inte alltid billigast som är bäst. :-)

Atlantica kommer jag aldrig att anlita mer , efter den konstiga bedömningen om eka i låg fart blev vållande, när den blev överkörd av snabbgående motorbåt, svåra personskador. Tumme ner för Atlantica.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har TH försäkring på både bil och båt. Turligt har jag inte behövt använda försäkringen på båten men bilens försäkring (jagade älg med den) har jag utnyttjat och bara positivt bemötande. Jag tror mycket beror på vilken handläggare man får vid skadetillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Trygg Hansa på båten och har bara goda erfarenheter. Gick på en sten och slog hål i botten samt skada propellern...inga som helst problem, dom stod för allt utan bråk, enda jag betala var självrisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just valt att byta till en dyrare båtförsäkring (Pantaenius) för att  jag - om olyckan är framme - ska få det som gått sönder ersatt utan en massa prisavdrag och andra struligheter.

Bättre att betala några tusenlappar mer per år och få något för pengarna än spara och bara få en massa problem vid en ev. skada. Så tänker jag nu.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt slet sig och blev liggandes så att den skrapade emot bryggan framtill. Jag fick skadan lagad via försäkringen hos Trygg Hansa utan några problem. Bor i en mindre ort så det svåraste var att hitta någon firma i närheten som kunde laga den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade Tryggghansa på en båt för 13-15 år sedan och fick min 50 hk Honda aktersnurra stulen när den satt fast på båten under vinteruppläggningen nere i hamnen. Trots att det tydligen var viss tveksamhet om mitt motorlås var godkänt eller ej fick jag ut en helt ny snurra till mycket rimlig mellanskillnad. Mycket bra hanterat tycker jag.

Idag har jag Svenska Sjö, minns inte anledningen, men den har också funkat klockrent. Inget stulet eller skadat på min båt än så länge...smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...