Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Phillip

Simones/St Judes förstörelse

Rekommendera Poster

Fick en otäck känsla att något inte stod rätt till i hamnen, typ att vaggan hade gett vika.

Var tvungen att köra ner och kolla. Men båten låg tryggt!

Såg dock några vars presenning inte var tillräckligt surrad och även två stycken som fortfarande ligger i vattnet vars försegel har sett bättre dagar. 

Detta kanske är en lite oshysst trådstart mot de som drabbas av skador och dylikt.

Men tänkte ändå att det kan vara intressant med någon form av rapportering om uppkomna skador på både egen och andras egendom. 

Att jag skriver att det kan vara intressant är för att man kan lära sig utav andras misstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är trygga i mellansverige men såg bilder på flera välta båtar.

Är det en storm på väg tar vi bort presenningen. Det är onödigt att påfresta båten med mer vindtryck 'än nödvändigt och pressen ligger trygg och oskadad.

Hoppas att ni alla klarat nattens oväder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några master i hamnen som inte klarade av att hålla sig på bockarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var och kollade till båten nu efter stormen nere i småland....

Ja det var ingen rolig syn.

Ställningen byggd i trä hade knäckts och pressningen blåst sönder... Uppallningen ja gjort i alla 4 hörn låg vid sidan så hela vagnen måste flyttat på sig...

Ingen båt som vält i hamnen men en och annan press som blåst sönder och bråte som flyttat på sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stormen gick betyligt längre söder än Kungshamn/Smögenområdet. Högsta uppmätta vindstyrka på Hållö var 20,6 m/sek. Dessutomvar vindriktningen när det blåste som mest var dessutom gynnsam för mig - som har båten i sjön. NNW.

Sista dygnet vred sig vindriktningen runt hel kompassen. Sämst för min del är östanvind. Ser inte ut att ha varit några större problem här.

Förra veckan blåste det runt 24 m/sek på Hållö.

post-945-1394237704,2861_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var väl ungefär så här strax norr om Göteborg :)

Som väntat om man tittade lite på prognosen. Fattar inte vart hysterin här omkring kom från

Såg att bekanta på Facebook hade skaffat gasolkök, bunkrat konserver, stängt butiker tidigare mm. Skrattade för mig själv :)

post-10001937-1394237704,367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallands vädderö 42m/s i byarna och 31 m/s kontinuerligt under mätperioden. Men det är väl då som en riktig Capitan sitter och myser och grillar korv ute?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Sthlms innerskärgård märktes nästan ingenting av stormen. Den måste passerat längre söderut. Inte ens en pressening avblåst på någon avbåtklubbens flera hundra båtar. Vi hade tur, hoppas att också ni andra klarat era båtar utan bekymmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja mitt svar har ju inte så mycket med båt att göra men här i Sölvesborg så fick hundgård plus tak vingar och tog sig ut på gräsmattan. Taket på kupan på boningshuset försvann på ena sidan. Taket (eternitplattor) på garaget lossnade och blåste ner. 2 logportar (4x4 meter st) lossnade från sina skenor och blåste iväg en bit. När vinden avtatt lite runt midnatt körde jag ner de trehundra meterna till båten och den stod säkert i sin vagga..ibland har man tur!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur bra stämde egentligen barometerns trend med vindstyrkan, enligt tradition bör man ju oroa sig om nålen gör långa skutt neråt då man knackar på glaset? Lånade Toaens bild gällande Smögen-trakten och fifflade som synes in en trendtabell, och jodå. Efter fördröjning på 2 timmar nåddes grönmarkerade vindmax, men stigande barometertryck betyder tydligen inte alltid omedelbart och hädanefter bättre än nu? (Den röda linjen markerar alltså klockslaget för lägsta barometertryck.)

[En annan gammal sanning är att står man med vinden i ryggen så har man lågtrycket på vänster hand, hur väl stämde det? Jodå, någorlunda skapligt där också. Klockan 15.00 indikeras ostlig vind (violettmarkerat i bilden ovan), samtidigt finns en satellitbild i denna tidigare tråd tagen kl.15.03. Lågtryckscentrum/ögat tycks där ligga mer västligt än jag skulle gissat utifrån tumregeln, kanske kan nån lärdom dras av det??]

post-10006646-1394237704,6198_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade förberett oss väl; dubbla låsningar på inrullningslinorna till förseglena, surrning runt förseglena, surrning runt profilerna nere vid rullarna, surrning av stor och mesan, trippla förtöjningslinor osv. Det gick riktigt bra, trots vindstötar på 36 m/s; till och med sprayhood och sittbrunnskapell höll (vansinnigt att låta dem sitta kvar, men de är gamla och jag ville se hur de skulle klara sig). Men sen vek sig ena förtöjningspålen... Så någon vintersegling blir det inte i år.

Förhållandevis små skador och försäkringsbolaget har sagt OK. Livet går vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag prata med en taxi chafför,han påstod att kvinnan som förolyckats i Amsterdam var Svenska.

Han sa att han hört det på lokalradio.

Jag har försökt hitta något som bekräftar eller dementerar detta.

Men ej funnit något ,tragiskt är det oavsett vart hon var född.

Tragiskt för alla som farit illa av detta väder.

Mina tankar är hos dem.

RIP

http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-24705734

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/netherlands/10409194/Four-dead-as-storms-lash-northern-Europe.html

http://rt.com/news/storms-havoc-europe-deaths-843/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...