Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Hellix

Blåanlöpt vev,ska det vara så? AQ130

Rekommendera Poster

Hej. När jag plockade isär min aq130 (B20) för att renovera den så såg jag att veven, som är 8 bultad, har blåanlöpning på sidan om alla lagerlägen.. Min undran är nu om det är något tokigt eller om det är så att marin-veven är extra härdad och därför har detta utseende. Är det någon som vet om det ska vara så??

Mvh Patrick

img-2732.JPG?width=150

img-2729.JPG?width=150

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av det man kan se på bilderna ser veven jättefin ut, vevaxlarna härdas i tillverkningsprocessen så det är nog rester av detta du ser, det är inte heller så sannolikt att alla lager överhettats på identiskt vis. Dom överhettade vevar jag sett bilder på har väldigt tydligt slitage på dom drabbade lagerbanorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut inget fel på den där veven... Som tidigare sagts, rester från ythärdningen. Helt normalt.

Ser alla tappar ut så där är det bara att återmontera.

Stay safe!

oso

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter bra tycker jag. Jag har en annan vev liggandes och den har inte dessa blåanlöpningar så då blev jaglite fundersam.  Men det verkar alltså som att det bara är som det ska då...puh! Jag ska iallafall byta block och kolvringar samt hona cylindrarna och byta alla lager och packningar, ny kam och lyftare samt en ny generator på 70A. Sen blir det ett nytt insug med en Weber 32/36 DGV istället för de 2 Solex Pai44 som satt där tidigare. De förgarsarna blev genomgångna med nya packningar och munstycken men det lirade aldrig riktigt, mot slutet på denna säsong så var den otroligt svårstartad när den var varm och drog kopiösa mängder med bränsle! Min förhoppning är att detta ska bli en bättre kombo och förhoppningsvis få ned bränsleförbrukningen till runt litern iallafall..

Tack för insiktsfulla svar! Patrick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...