Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
arvikaglava

duk till "supstuga"

Rekommendera Poster

Jag skall under de mörka vinterkvällarna sy (försöka) ett sittbrunnstält. Jag har undersökt marknaden för att köpa duk till detsamma. Såvitt jag förstår finns det två alternativ, dels en duk som är belagd med en hina som gör duken vattentät, dels en som inte är belagd. Bägge sorter finns i lite olika prisklasser och i såväl natur/ syntetfiber. Vad är att föredra? För mig syns den belagda duken vara att föredra då den är alldeles tät, men  den är å andra sidan alldeles stum och är inte hjälpsam och töjer sig vid eventuella veck. Vad har ni hemmasömmare för erfarenheter?

Anders

PS. Jag har köpt en gammal huskvarna som har en möjlighet att köra på halv hastighet och som en del i bekantskapskretsen säger  är stark som fan! Min frus symaskin med en massa olika sömar är tabu. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl egentligen bara 2 tillverkare av kapellväv som är välrenomerade och lättillgängliga i Sverige: Markilux och Sunbrella. Båda har varianter med beläggning och utan. Det finns även billigare material att tillgå, men om man skall lägga ner lite jobb är det inte kul och materialet ger upp efter första året...

Jag har sytt kapell i icke belagd Markilux 35 och belagd Sunbrella plus, skillnaden är i princip obefintlig. Enda eventuella fördelen med belagd väv är att den klarar något större mängd vatten som står på kapellet innan det släpper igenom (dock marginellt i praktiken).

Ett sittbrunnstält har normalt bra fall och då rinner vattnet av oavsett.

Har bland annat beställt av www.abceurosoft.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj belagd väv i takdelen och obelagd väv i sidorna, det blir att kapellet och supstugan ventileras lite bättre. Den obelagda väven är det också ett trevligare utseende på. Passa även på att lägga in så stora fönster som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...