Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
marqs1979

Var sätter man ekolods givaren på en snipa ?

Rekommendera Poster

Har köpt en plotter med ekolod, funderar på att sätta givaren till lodet där jag satt ett X på bilden. Fungerar det tror ni ? Var ska jag annars sätta den ?

Det är en plastad träsnipa så jag tror inte man kan sätta den på insidan av skrovet ?

 

post-10021929-1394237701,4612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju alltid va intresant att veta hur långt det är från vattenlinjen till överkant till rodret när man kör rakt fram och till underkant när man svänger mximalt.

Om du kan se några andra värden är väl frågan. Det går ju alltid att test, men jag är skeptisk.

Att sätta givaren på insidan tror jag absolut inte går.

Alterntivet för din del är nog en givare genomskrovet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den platsen du markerat är nog den sämsta man kan hitta för givaren.

Någonstans midskepps, några bord ner från vattenlinjen så den inte hamnar över vattnet vid sjögång, och som toaen så riktigt skriver en genomgående givare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båtgranne monterade en plåtvinkel under vattenlinjen på sidan av båten och monterade akterspegelsgivaren på plåtvinkeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver ikke hva slags giver du har kjøpt.

Sette den der akterut, gå som regel dårligt på en snipa.

Har du en innvendig giver, så sett den ett sted nær midtskibs, og den skal settes i en egen sak som du fyller med olje. Signalene fra giveren går ikke gjennom luft, må ha væske for å fungere. Anbefaler dette, eller gjennomgående giver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Håller med sign Pentax.

Jag hade en BM 77, där satt givaren (längs bak på SB sida, så nära midskepps som möjligt) i förruffen. Det var säkert inte mer än ca  1,5 meter till ratten. Jag hade en genomgående givare, vilket fungerade utmärkt.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte den varianten funkar så bra genom trä. TS har ju ett plastat träskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får maila lite företag så att jag får rätt givare. Känns lite surt att lägga ut ännu mer pengar, har lagt ut ca 6000 för plottern och sjökort. Nu blir det 2000 till kanske :(

 

någon som är intresserad av en obegagnad akterspegel givare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dät är nog inte många som vill köp en akterspegelsgivare - det skickas ju med vart och vrt annat ekolod.

En liten tanke för nödmontering.

Du får ta bort fästet och plast  fast givaren midskepps på bordläggninen och lite på sidan av kölen och plasta fast ledningen i en av lanningarna akterut. upp och genom akterspegeln på lämpligt sätt.

Borde va ganska enkelt att utföra.

Med lite tillskottsvärme innan det blir för kallt. Nån form av enkel intäckning och en värmefläkt.

post-945-1394237701,9575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en genomgående givare i din båt bör monteras på samma sätt som igenom ett vanligt träskrov samt att du särskillt skall försegla trät vid genomföringen så att trät inte suger  mer fukt där.  Genomföringar genom trä brukar vara av mässing för att plast kan klämmas sönder när trä rör sig..... men avseende detta kanske någon träbåtsägare kan ge mer/bättre råd.!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mässing låter ungefär 100 gånger bättre också (tåligare). och genomgående givare måste vara mycket lättare att få snyggt.Även om jag precis råkat ut för en havererad knopmätar givare och är allergisk mot att ta hål i skrovet.

 

bara jag får besked om vilka givare som passar så ska jag jaga bra priser runt jorden. Jag behöver den ju inte före våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kombinerd logg och lodgivare - Nexus - på min båt. Lite större diameter än med bra en givare. tyckte det var bar att bara behöva borra ett hål i (plast-)skrovet.

 

Dessvärre fungerar inte lodet så bra. Vid djup över ca 25 meter får jag inga värden. Om det är fel på lodgivaren eller som nån trodde att loddelen i kombinationsgivaren var för svag, vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående mässing, så om du får tag i motsvarande i brons så är det mycket bättre. (bättre korrosions egenskaper, men dyrare oftast)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså!

När det står 20° tiltad element innebär det att man ska sätta givaren där skrovet lutar motsvarande 20 grader ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna fråga har diskuterats förut och jag har svarat några gånger. Jag har placerat min givare inombords och det går bra.

Viktigt är att man se till att den är omgiven av vatten så att ljudet inte går genom luft. Montera en burk eller rörstump i botten och fyll med vatten. Borde gå bra även på din båt.

Principen är ju att ekolodet mäter tiden för ljudet att studsa mot botten. Och om ljudet går genom luft blir tiden lite längre och indikerade djupet större.

Hängde ni med? Fråga gärna om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signalen ut från givaren har normalt en spridningsvinkel ut åt sidorna lika mycket åt alla håll, svarsekot blir därför i stort sett likadant oavsett riktning, ( till skillnad från sonar som skiljer på riktning och tecknar en bild av bottnen och som då måste sitta rakt nedåt).

Utanför denna spridningsvinkel blir ekosvaret svagare eller inget alls. Därför bör rikningen nedåt inte avvika mer än tex 20 grader åt sidan. Dvs en givare som sitter och lutar 20 grader vänster kommer att se bottnen 10 grader åt höger och 50 grader åt vänster, men det är kortaste vägen till bottnen som ger ekot som anger djupet och ritar bottenkonturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ni att givaren går igenom ett plastat trä skrov ? Är det någon som testat det ? Det vore ju kanon om det funkar :)

Båten är på land så jag kan ju inte testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kanske missat en liten men viktig detalj, Båten är en plastad träbåt. Tror inte det finns en tjang att det skall fungera.

Däremot är jagganska övertygad om att man skulle kunna plasta fast givaren under båten och plasta fast ledningen i lanningen. Skulle bli både snyggt och bra - ptminstone om jag gjort det.

Jag har en båt där jag limmat en akterspegelsgivare mot plastskovet. Det fungerade klockrent.

I min motorseglare försökte jag med givaren i en plastpåse med vatten - lodet fungerade klockrent. När jag limmade den mot skrovet fungerade det inte. Försökte på säkert 10 ställen med samma resultat. Till slut gav jag upp.

Ja - jag är alltid ytterst noggran i allt jag gör.

Nej - jag kan omöjligt ha fått luftblåsor på samtliga ställen i siflexen.

Det fungerar helt enkelt inte i min båt som är av glasfiberlaminat, trotts att det fungerar när givaren sitter ien påse med vatten. Förstår inte varför, men så är det.

Ja - jag har provat att plasta fast ett rör mot skrovet och fylla med vatten och sen stoppa i givaren. Det fungerade inte där heller.

 

post-945-1394237703,3717_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Toaen

Många säger att det går att limma givaren med SIka, det kan hända, men jag tror det dämpar.

Dämpar gör det också om man blandar flera olika material som givaren skall lysa igenom, i synnerhet porösa material dämpar och även luft-inneslutningar.  (Ekolod-Ljudsignal)

Du skulle kunna prova att limma med epoxi som är mer lika plasten i skrovet. Sätt en tunn tape på givaren först så får du loss den om det ändå inte fungerar.

Till TS

Men om det är trä eller dubbelskal typ sandvitch då går inte ekolodsignalen igenom, dämpningen blir för stor igenom träkärnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittills lyckats bra med akterspegelgivare på insidan av plastskrov, har gjort det på tre båtar genom att limma fast givaren med epoxilim. Har letat fram en bra plats genom att ha givaren i en plastpåse med vatten och flytta runt tills det funkar. Att slipa bort eventuell topcoat innan man limmar verkar vara viktigt.

På en plastad träbåt torde inte glasfiberlagret vara lika tjockt som på en glasfiberbåt. Det borde alltså finnas en god chans att det funkar om man snickrar bort trävirket fram till glasfibern och sedan gjuter fast givaren mot glasfibern med epoxi. Kan funka om man är skicklig och kombinerar det med lite tur. Att jobba försiktigt med stämjärn är kanske säkraste metoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska sätta akterspegels givaren på utsidan skrovet. Finns det fördelar med att plasta fast den? Eller kan man lika gärna göra som Bjorns_snipas båt granne gjort?

 

Jag är verkstadsarbetare och kan garanterat tillverka en slimad hållare med rätt vinkel i rostfritt material.

 

Jag undrar bara hur man ska dra sladden om jag ska monteraa den i mitten på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ju ingen mekaniker, men väl inplastad sen Höststormen 1969. Det var storm det. wink Den gjorde rand för sig.

Jag hade nog kapat bort så mycket fäste som möjligt och plastat den fast på ett bord nära kölen. Sätter man ett fäste får man ju skruva fast den genom plasten och då blir det hål med läckagerisk. Dessutom sticker den ner mycket mer.

Kabel hade jag plastat fast i lanningen, Dvs det veck där borden möts.

Grönt - givare

Rött - kabel

Blått - glasfiberlminat som håller kabeln.

post-945-1394237703,6974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som det borde gå få väldigt bra, dessutom väldigt billigt :)

Kabeln är troligen åt skogen för kort ?? Kanske finns att köpa skarvar eller löder man ihop nått eget kanske ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du sätta den så  långt akterut kabeln räcker fram. Fast det kanske är bättre med en genomskrovsgivare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är en bra ide, fast det var 2009 som jag provade och gav upp. 2010 monterade jag ett lod/logg med genomskrovsgivare. I samband med att jag tog upp båten på våren.

post-945-1394237703,8153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo men en genomskrovsgivare är ännu större risk för läckage än om man sätter ett par skruvar. Tror jag läste nånstans att man måste borra 51 mm genom skrovet, tänk om den av någon naledning förintas :( även om risken är liten så tilltalar det mig inte att borra 51 mm.

Tror man måste montera några extra pumpar också om man sätter en genomskrovsgivare ???

Får se hur jag gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...