Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
yodabaggins

Svindyra GPS:er när det finns smartphones och surfplattor??

Rekommendera Poster

Som man brukar säga när man själv gjort en tabbe; Skulle bara kolla om ni hängde med 

Naturligtvis missade jag det lilla ordet inte. Tack för att du uppmärksammade.

Seglar man i ett område inom max 2 distansminuter  i sen barnsben kända farvatten mellan Bohus Malmön  och Smögen så behövs det i stort sett ingen navigationsutrustning.

Seglar man med en större båt i en okänd skärgård  och det blåser småspik eller över öppet hav behöver man tillförlitliga grejer.

Sen finns det alla varianter där emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig bild vid solsken, ej vattentålig m.m i all ära, men det största problemet jag ser med vanliga tablets(pekplattor) är GPS-modulen. Exempelvis Qualcomm WTR1605L som sitter i nya Apple iPad Air och styr 4G + GPS klarar endast av GPS-protokollet medan Garmin i sina plotters använder sig av GPS tillsammans med ryska Glonass för ökad precision. Sen skulle jag kunna tänka mig att antennen i de konventionella plottrarna också är större och har bättre räckvidd. En tablet är så slimmad att GPS-mottagningen garanterat inte är prioriterad. Att antennen för GPS även används för telekommunkation gör inte saken bättre.

Nu skall man alltid ha marginal oavsett vilken teknik man använder, men börjar en tablet visa fel på 10, 15 och kanske 20 meter, ja då kan man vara illa ute.

Jag gillar att ha en tablet som vägledning och planering, men jag skulle aldrig förlita mig på den som ett sjökort. Ha gärna detta i beaktning. Det finns även externa antenner att köpa till, något som jag starkt rekommenderar om ni fortfarande är övertygade att slopa plottern smiley

 

Måste tillägga att Toaens tabbe gav mig ett leende i denna djupt deprimerande stund efter förlusten mot Finland... Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart man ska ha lämplig utrustning som toaen skriver. Vi har också en plotter i segelbåten, en liten relativt billig lämplig för segling med ljusstark skärm.

 

En orsak att inte förlita sig på en telefon eller surfplatta (eller en dator för den delen) är, förutom att noggranheten i position är lite sämre, att positionsuppdateringen också är lite långsammare. 30 m fel i position och lika mycket i fördröjd uppdatering är för mycket i en snabb motorbåt.

 

Ombord på en segelbåt däremot funkar det med lite fel position och den långsamma uppdateringen blir fem meter istället för 30meter. Man hinner helt enkelt se att plottern/surfplattan har fel. Här är det ljusstyrkan och tåligheten som är viktigast.

 

Det känns som jag upprepar vad som redan skrivits, men nu är det skickat.

 

Ett tilläg är att, om det inte redan är så, så kommer surfplattor, etc. att bli noggrannare och snabbare så att de funkar riktigt bra ombord på motorbåtar, men jag har inte sett mycket av att man anstränger sig att göra dem oömma och vattentåliga.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iphone 4S, 5, 5C, 5S stödjer GLONASS

WTR1605L sitter i iPhone 5S. Kretsen klarar GLONASS. Borde klara GLONASS i iPad Air också.

http://www.elektroniknet.de/halbleiter/sonstiges/artikel/101390/

Betr. Garmin är det såvitt jag vet bara EchoMap50S som har GLONASS bland plotters.

Precisionen i positionerna kan man enkelt undersök själv genom att jämföra tex iPhone/plotter. I somras gjorde jag och några andra det och de positioner man får är väldigt lika. Sen ska man också komma ihåg att Sjöfartsverket anger noggrannheten i sjökorten till +/-50 m så den marginalen ska man alltid ha. Precisionen i iPhone, iPad mm duger mer än väl. Handhavandet och flexibiliteten för iPhone/iPad är helt överlägsen. Det man betalar för (ganska mycket) hos en plotter är ljusstyrka, vädertåligheten och ett tåligare yttre. Väldigt många verkar ju ha iPad ändå. Den dagen plottern lägger av tror jag många kommer att fundera på om de verkligen behöver lägga så mycket pengar på en plotter, möjligen en liten och billig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju onekligen som att nya paddor och telefoner har tillräckligt bra noggranhet, det är bra.

Ni med snabba motorbåtar kan ju göra ett test i bilen för att kolla eftersläpningen.

1) Välj ut ett landmärke, stanna och starta spårningen på GPS:en eller lägg in en waypoint..

2) Kör bort en eller ett par km och vänd.

3) Kör tillbaks i ex.vis 48 knop (90 km/h) och kolla ´tidsskillnaden mellan när bilen passerar landmärket och GPS:en passerar starten på spåret eller den inlagda waypointen.

Ännu bättre är kanske att hitta lämpliga bro över en motorväg, då kan man ju mäta när man passerar spåret man skapat när man körde över motorvägen.

När det gäller felet på sjökorten som bhemac påtalar så är det bra att känna till att det kan vara 50 m fel, men det blir ju inte bättre för att GPS:en dessutom visar ytterligare lika mycket fel. Då blir ju totalfelet 100 m i värsta fall. Att alltid hålla sig mer än 100 m ifrån allt farligt låter sig ju inte göras.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor fördel med en riktig maritim GPS jämfört med läsplatta är tex följande: Om du även har en VHF med DSC i båten så kopplar du ihop GPS och VHF vid installationen ganska enkelt. Vid en ev. nödsituation så skickar då VHF:en automatiskt med din exakta position (mha GPS:en) tillsammans med nödmeddelandet så att de som ska rädda dig vet ungefär vart du befinner dig. Det kan nog bli lite småstressigt att plocka ut koordinaterna på en surfplatta samtidigt som man ringer 112 (om mobilen ens har täckning vill säga) samtidigt som båten är på väg att sjunka. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som synes använder jag (på bilden ett av barnbarnen) ett papperssjökort. iPaden finns med som komplement, den brukar ligga längst fram under vindrutan där den får lite skugga. Ofta visar den antingen för lite av området framför båten, eller om man zoomar ut för få detaljer.

post-10012443-1394237765,2834_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Det finns en app från Sjöräddnings Sällskapet (Sök på appstore SRSS) som har den funktion som du ovan beskriver. Fast du behöver trycka in det telnr du vill skicka till så vi har skickat vår position till vänner som sedan mött upp oss på seglingsemstern.. Så detta kan man både använda i nöd och som nöje..  Men själv tycker jag det räcker att ha den som en rolig App som även har en bra väderlekstjänst i sig.

Personlgen skulle jag inte än välja att använda Surfplatta av samma orsaker som nämnts i tidigare kommentarer.

Jag är just i färd att köpa en plotter till min båt och främsta orsaken till att jag byter är att min gamla ej kan kopplas ihop med tex Bränsleflödesgivare , motortemp , Ekolod etc.. Så därför kikar jag på en riktig MarinGPS.. Och det lutar åt en Garmin 720 S..

Mvh Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man VHF ska man absolut ha DSC och krävs en GPS-signal som man kan få från en plotter eller någon form av GPS. Jag gjorde som så att jag köpte en GPS-puck för <300kr och kopplade till VHFen. På så vis har VHFen alltid en position även om man stänger av plottern. Så det behövs ingen plotter för att få en fullgod DSC-position

EDIT:

Tillägg: En annan variant är ju att skaffa en PLB för nödsituationer. Då behövs vare sig VHF eller GPS eller telefon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just detta sista kan jag inte förstå: varför har ingen de senaste åren lanserat en båtanpassad surfplatta som är robust och ljusstark? Det borde ju kunna krossa hela plotterbranschen på några år. Eller en ljusstark och vattentät extern skärm till t ex ipad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns ju hur mycket som helst att säga, men jag kan börja med att slå fast att vi kan helt släppa diskussionen om precisionen på GPS-en i paddorna, för den är så bra att det är svårt att riktigt fatta. Det handlar inte om huruvida den är hyfsat (tillräckligt) bra, eller några 30 eller 50 meter fel, utan den är enastående bra. Bättre än ca 80% av installerade plottrar och båt-GPSer skulle jag säga. För det är endast de senaste 3 årens nya GPSer som är lika bra eller bättre än de chip som sitter i plattorna, eller i vilket fall i iPad. Varför? För det handlar om att de är nyare. Utveckligen går rasande fort och nya chip har GPS+Glonass+SBAS och 50 korrelatorer (sk kanaler). Endast de senaste årens 5Hz och 10Hz-GPSer är på samma eller bättre nivå, och det är fortfarande en väldigt liten andel av den installerade basen av plottrar/navsystem.

Att gnälla om 1Hz kontra 5/10 Hz är också att skjuta brevid målet, för för bara ett par år sedan fanns inget annat än 1Hz-GPSer till rimliga pengar och jag kommer ihåg att JRC lanserade en 5Hz-GPS under 20.000 så var den banbrytande. För den som inte far fram över 40 knop har det ingen praktisk betydelse. Jag har en 5Hz-GPS i motorbåten och i marschfart runt 30 knop kan jag direkt jämföra den med iPaden , och visst uppdaterar COGSOG-vektorn aningen snabbare i en snäv sväng, men med så liten skillnad att det har ingen betydelse. Kunde jag köra 50 knop så skulle jag nog värdera det annorlunda. Men i alla nomala farter så är det fortfarande ingen ersättning för en heading-sensor, den är viktigare för den bästa säkerheten i både höga och låga farter än högre GPS-rate.

Jag jämför varje start och tilläggning under sommaren hur de olika systemen visar min position jämfört bryggan och felvisningen överstiger sällan 3-4 meter och aldrig 10.

Se även detta mycket seriösa test vilket visar motsvarande mina upplevelser, iPaden mäter där in inom ca 15 fot felvisning från absolut referenspunkt. Iphonen är betydligt sämre, förmodligen pga äldre chipset och mindre antenn.

http://cloudpointgeo.com/blog/2013/4/26/so-whats-my-accuracy-mobile-device-gps-with-ipad-iphone-android

Det enda tillfället då den inbyggda GPSen inte räcker till är om man har stålbåt, då rekommenderar jag en yttre GPS. Annars fungerar den i hytt, under teakdäck, etc i alla plastbåtar.

Så vi kan sluta gnälla om precisionen på GPSen på åtminstone iPad....!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precision, användarvänlighet och utformning av korten är nog skillnanden noll, möjligtvis på plussidan för surfplattor. Skillnanden ligger i stort på driftsäkerhet, stryktålighet och synbarhet.

Skulle väl kunna säga att frågar man om skillnanden alt. undrar varför andra köper plottrar, så behöver man ingen plotter. Självklart kan man köpa en ändå, om man vill säkra upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker första svaret från Flipperskeppare är en bra sumering på problemet.



I vissa båtar går det använda en surplatta/mobil, men i vissa båtar/väderlekar blir man galen och man slänger den överbord. Jag kommer ha en platta som översiktskort, sen kör jag inzomat på plottern.



Men är ju bara prova sig fram, man märker fort vilka behov man har. Navigera i hög sjö i en öppen båt i regn är ju inget jag vill göra med en iPad. I min nuvarande båt är ljusstyrkan det som är största problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...