Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
yodabaggins

Svindyra GPS:er när det finns smartphones och surfplattor??

Rekommendera Poster

Bara en liten stilla undran som någon mer välinformerad person kanske kan hjälpa mig med...

Jag fascineras av och undrar över hur båtfolk kan hålla på och köpa svindyra dedikerade sjökortsplotters för flera tusen - vilka dessutom behöver separata sjökort för olika specifika områden, som vart och ett kostar ytterligare dyra pengar - när man kan köpa en iPad för mindre pengar, eller t.o.m. använda sin smartphone, där ett enda mjukvarusjökort för några hundra täcker hela sverige? Vad är det jag missar? Vilka avgörande funktioner och fördelar har dedikerade plotters som man inte kommer åt genom att använda en surfplatta (en surfplatta som utöver att agera sjökortsplotter kan tusen andra saker också)? Finns det några sådana egentliga klara fördelar, eller är det bara en kvarleva som båtägare håller på med av ren vana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en miljard trådar i ämnet, men det finns väl några skäl

- Krav på vattentät eller åtminstone stänkskyddad, gäller då framförallt för de som kör ute

- Otillräcklig ljusstyrka

- Att ipaden blir överhettad i solljus och stängs av

- Att det är väldigt svårt att manövrera en enhet med pekskärm när man kör i grövre sjö

- Tidvis buggiga appar

- Möjlighet att få till en smidig och snygg fast installation.

Om detta är tillräckligt för att köpa en plotter är upp till var och en att bedöma. Jag startade med en traditionell 5-tumsplotter och körde därefter med ipad och Navionics några år. Pga ovanstående skäl köpte jag en 12-tums kinaplotter i år för 7000 kr. Känslan när man använder den jämfört med en padda är som att gå tillbaka 10 år i tiden, men nu är ju båten 40 år gammal så det passar ganska bra... Jag är nöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig är det robustheten. Är man ute en höst och fiskar i minusgrader och snöblandat regn med neoprenhandskar är dett rätt bra att ha en stryktålig, vattentålig GPS med stora knappar.

För mer normal båtåkning så tycker jag man kan klara sig med en smartphone/platta. Tycker även att dom fungerar bättre när man behöver översikt och skall planera eftersom zoom funktioner i min plotter suger och är långsam. Bra om man har ett stativ att montera den i.

Upplever som nackdel att en smartphone/platta kan vara lite svår i soljus då dom har skärmar som inte är anti reflex behandlade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat i samma banor själv och det här är mina slutsatser efter sommarens tester. Vi köpte en ny plotter i år. En Raymarine c97 för knappt 20' så jag antar att den kvalar in som svindyr. 

Den har en eminent funktion som gör att den kan speglas, och kontrolleras, via Wifi till iOS och Android-enheter.

Jag provade då att låna en Sony Xperia platta för att kunna jämföra. Xperian är vattentät och har den bästa ljusstyrkan på marknaden.

1:

Plattan är helkass när solen skiner. Man sitter och vrider den fram och tillbaka för att bli av med solblänket, samtidigt som man skuggar men handen för att försöka se något. Rätt kinkig lösning i en skarp situation.

2:

Det finns inget riktigt bra sätt att fästa upp den. Att ha en plotter som ligger och skräpar i sittbrunnen är inget jag som seglare uppskattar.

3:

Sjökort är inte speciellt dyra till plotters numera. Jag köpte Navionics Silver för hela Europa, inklusive alla farbara kanaler samt hela vägen till Azorerna. Det kostade mig 1500:-

4:

Plattan behöver strömförsörjning för att fungera en hel dag på sjön. Strömförsörjning bryter vattenskyddet och kräver för att fungera väl att plattan sitter fast på ett bra sätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktum är att frågan du ställer snarare beskriver den trend som just nu gäller. 

De som nöjesåker navigerar ofta på andra sätt än med en riktig plotter, de som vill ha riktiga grejer/ har behov av det använder fortfarande riktig plotter. 

Samma på flera marknader, systemkameror till exempel går spikrakt nedåt, man kan ju ta kort med mobilen, den som vill ta riktiga bilder kör naturligtvis med en systemkamera. 

GPS tillverkare idag har redan insett att för vanligt  konsumentbruk är separat GPS på väg bort. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en av våra mindre arbetsbåtar sitter en värsting Raymarineplotter med radaroverlay och hela fadderullan.

Stryktålig, lättanvänd och god läsbarhet.

Dock är sjökorten under all kritik.

Ofta tar vi fram våra privata mobiler med Seapilot för att få den detaljrikedom som krävs.

Sjökablar och ledningars positioner är ett exempel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du kanske har missat är att när man är ute på sjön är det bra om navigationsutrustningen fungerar i alla lägen.

Har själv en riktig plotter i sittbrunnen och en android läsplatta med sjökort och navigationsprogram vid den inre styrplatsen.

Plottern i sittbrunnen har alltid fungera och har gått att läsa på i alla lägen - hitills.

Plattan i däckssalongen är det inte alltid det går att se sjökortet på pga solen. Det har hänt att jag har fått ta plattan i handen och försök att hålla den i skugga för att det skall gå att läsa sjökortet.

Det har också hänt att när jag skalat ut på plattan har ganska stora öar försvunnit från plattan. Senast det hände var det två relativt stora öar/skär som försvann. Jag seglade tätt intill dem och såg dem med min egna ögon - dock inte på plattan.

Det var i kända vatten och jag visste att öarna fanns. Vad hade kunnat häd om jag hade varit i okända vatten och det hade varit ett litet grund som försvunnit från skärmen bara för attman skalade ut. Har en segelbåt som möjligtvis kan komma upp i 8 knop. Men jan vill ju ändå ha en viss framförhållning, så man vet vad som skall möta en, eller vilken väg man skall ta.

Tänk då sånna som flyger fram i 25 knop och det sknas öar och grund på det end sjökortet som finns ombord.

Själv har jag alltid pappersjökort farmme.

Det var de med rött inringade öarna som försvann, när jag skalade ut så att jag kunde se Kosterfjorden och Ramsö - dit jag var på väg.

 

Snålheten bedrar ofta visheten

post-945-1394237701,4065_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att få radar och AIS overlay på smartphone/platta. Och det är två funktioner som jag inte vill vara utan.

 

Du kan inte heller få appen att ta fram en kurs optimerad efter vädret. Oslagbart när man skall ut på en lång översegling.

 

Har ännu inte testat att få in GRIB-fil i en app, funkar det är det ju bra, men jag skulle ändå inte välja en smartphone/platta som huvudnavigeringssystem av dels mina skäl och dels skäl enl tidigare inlägg i tråden.

 

Men att ha smartphone/platta som planeringsinstrument där är den suverän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att på något sätt misskreditera trådskaparen yodabaggins men om man från ett skrivbordsperspektiv sitter och jämför förhållandevis billiga surfplattor med dyra plotters så kommer surfplattan att vinna de flesta matcherna. Om man däremot är ute ett antal resor med sin båt i ur och skur och behöver ett redskap att lita på blir nog plottern vinnare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju lite olika hur man använder båten.

Har en arbetskompis som har en liten snipa som han och frun går till en av de närmaste holmrna i närheten och i stort sett ligger på samma plats de få dagar de är ute på högsommaren.

LadyAnnila ligger väl ute och seglar Jorden runt.

Själv seglar jag bara i de nordiska farvattnen. 

Arbetskompisen behöver över huvud taget ingen navigationsutrustning. Egentligen inte ens ett sjökort. Båten hittar nog nästan själv vägen. På utvägen - sväng till höger två gånger och sen till vänster. På hemvägen - sväng till vänster en gång och sen två gånger till höger.wink

LadyAnnila måste ha grjeor som fungerar och som dom kan lita på under lång tid och gärna med en del finesser.

Själv behöver jag också grejer som jag kan lita på att de fungerar, även om jag kanske inte behöver ha lika avanserade som LadyAnnila, och dessutom har jag ju närmare till civilicerade trakter.

Har förutom plottern och läsplattan även en bärbar dator med navigationsprogram och två gamla, fungerande, handburna GPSer utan sjökort ombord. Naturligtvis har jag även pappersjökort och utrustning för den typen av navigation. Sen har jag ju ett medlemskap i SSRS och är tvångsnsluten till Sjöassistans via min försäkring. Skulle jag inte kunna ta mig iland kan det nästan kvitta. wink

Vad man behöver för navigationsutrustning beror ju helt på vad för båt man har och hur man använder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt Ipad med Isailor i sommar och det har funkat kanonbra.

Jag tror att de flesta motståndare till surfplattor finns bland seglarna där man sitter oskyddat och kräver absolut vattentäthet samt synbarhet på sin plotter.

Jag har motorbåt med Doghouse och har inga som hellst problem att se på surfplattan samt ha laddning samtidigt och det är superenkelt att göra rutter i.

Jag har även i sommar suttit på flybridge på en kompis båt där det sitter en Raymarineplotter... Till vänster om ratten, de är inte så j-a lätt att se den heller när solen gör sitt och som coppertail skrev, så tycker även jag att sjökortet var under all kritik.

Min surfplatta åkte snabbt fram eftersom den var med ombord och jag kunde ställa den så det syntes bra.

Men om jag skulle börja segla igen så vore kanske inte surfplattan mitt första val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en garmin 720s i samband med motorbytet i fjol och sänkte in den i styrplatsen. Förutom navigering kan jag på denna plotter få upp samtliga motordata, bränslemängd, djup, vattentemp, radar samt bränsleförbrukning. En ipad eller mobil känns dessutom inte nog rubust med tanke på närheten till vatten och ibland kyligt väder. Dessutom blir en installation med ipad vinglig och ger ett provosoriskt intryck.

 

Men mobilen eller ipaden är ju ett alternativ om man vill komma undan billigare och nöjer sig med navigeringsfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej håller med dig till 100% en klösbräda gör allt det som 99% av alla fritidsbåtägare behöver. Sen får du som synes många kommentarer från de salta grabbarna som förstås behöver samma funktioner som en atlantångare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra..bättre ....bäst !även jag har paddan med i båten , men instämmer med några att det inte är 100% funktionelt .

Det är min erfarenhet ...efter några år .

Rätt eller fel , jag vet vad jag tycker !

No iPad !

Men som tillägg till Plottern är det ett utmärkt hjälpmedel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nu tycker jag väl att det är mer än 1% funktionsvärde i att kunna se plottern i solljus och at inte behöva flytta den i skydd när det kommer regn eller närgångna motorbåtsåkare.

Men jag antar att det beror på hur man använder sin båt. Är man bara ute de dagar det är jämnmulet fast utan risk för regn och ser till att hålla betryggande avstånd till svallmarodörerna så klarar man sig säkert utmärkt med en platta. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Likadant med all elektronik. Vi klarade oss med ett ekolod från medeltiden på vår förra båt (ett sånt där med en lampa som snurrar runt  som dom har i Bondrullen åskbollen).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt. Är du bara ute efter nav.hjälp en solig dag till grannstranden med öl och polare? Plocka upp mobilen!

 

Du ska inte utrusta båten med mer utrustning än du är i behov av. Bara onödigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska många har under det senaste årtusendet tagit sig rätt mycket längre än till grannstranden även utan mobil och GPS.

Det fungerar alldeles förträffligt det med :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå Toaen, det stämmer att vi är ute på en längesegling och att man då behöver pålitliga grejor.

 

Men det hade vi redan hemma i Sverige. Har seglat med navprogram på PC de senaste 15 åren, haft separat plotter i sittbrunnen och repeater skärm i sittbrunnen. Möjlighet till AIS overlay har vi haft de senaste 10 åren.

Radarn tillkom på den båten vi har nu och som införskaffades för 7 år sedan.

Så större delen av tiden, dvs som tekniken varit tillgänglig, så har vi använt den hemma i Sverige.

 

Därav att vi inte kan tänka oss att segla utan de möjligheter som tekniken ger och som vi tycker ger en extra säkerhet.

 

Fast om vi under alla år bara haft en snipa för att lägga nät, meta och ta oss till närmsta holme, så hade vi nog inte ens haft sjökort i båten, varken på papper eller elektroniskt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en vattenskyddad mobil, en Motorola Defy med navionics installerat, skärmen är 3 ½ tum. Praktisk eftersom den alltid är med i fickan, en mobil har man ju ändå alltid med sig. Och den bästa navigatorn lär väl ändå vara den som man har med sig...

I snurrebåten i 20 knop är den inte mycket att ha, speciellt om man är ensam i båten. Att sitta och fippla med den lilla mobilen och samtidigt styra båten i sjögång är marigt. Det blir lite som i Citroen-reklamen som går i tv som bäst :-) Med en navigatör som håller i och sköter den lilla mobilen går det någorlunda. I gammelbåten med köl som håller kursen även om man släpper ratten en stund och har en idealfart mellan sju och tio knop är det inga problem.

Det som enligt mig talar emot paddor är att de flesta knappt borde användas utomhus över huvud taget, läser man på i manualen så är luftkonditionerad kontorsmiljö minimikravet... Kanske det funkar ok i en skyddad kajuta där man kan hitta en skuggig, torr och skyddad plats.

Min slutsats är att man skaffar grejer enligt hur man verkligen använder dom. I små farvatten i vackert väder och med stänkskydd funkar det med mobiler och plattor. Blir det saltstänkt och tufft är det navigator med tillräckligt stor skärm som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt behoven är olika utifrån vilken typ av båtliv man ägnar sig åt. Jag tillhör väl mer söndagsseglargänget än de som är ute på större strapatser men fortfarande så skulle jag aldrig nyttja min smartphone eller en padda som huvudsaklig GPS/plotter i min båt. Enda anledningen till det är att dessa produkter inte på något sätt är anpassade för miljön och bruket till sjöss utan de är ämnade för kontor och liknande miljö.

Visst de funkar strålande till stor del men man kan ju ge sig sjutton på att i ett skarpt läge när du verkligen behöver den då är det frågan om den håller måttet och den gången kanske bara är 0,1 % av ditt båtåkande men den 0,1 % som är viktigast.

För er som aldrig någonsin råkat ut för att er smartphone eller padda hängt sig, laggat eller lagt av pga sol, värme eller fukt och kyla ni kan nog lugnt förlita er på kontorsprylarna, men frågan är om någon överhuvudtaget lyckats undvika detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att surfplattan är ett kanonbra komplement till sjökortet.

Glöm aldrig sjökortet !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite grann som ett säkerhetsbälte.

En tvättlina fungerar kanon ända tills man krockar. 

I lugnt väder i solens glans (nja kanske inte ens i solen) fungerar den säker väldigt bra. Men när korrekt navigering blir riktigt viktig är kanske inte en vatten känslig oläslig långsam och ömtålig pekplatta direkt det optimala.

Helt plötslig känns det kanske inte så viktigt att ha fejjan tillgänglig o kunna fota dessutom sparade jag 1 000 spänn.

Nä en marinplotter är tillverkad för marint bruk och är i alla avseenden överlägsen en platta  när den används i sin rätta miljö o allt annat är direkt dumsnålt.

PS: Har både platta o plotter dessutom pc i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag sitter själv och funderar på en Garmin 720s då de har gått ner i pris då en nyare version har kommit ut. Jag kan inte heller se att en iPad fungerar så som jag vill ha det när jag är på sjön. Jag har själv Navionics i HD på min mobil och iPad men får jag vara ärlig ... jag tycker det är rent skit!

Visst det fungerar garanterat otroligt bra med liten plånbok och som komplement till sjökortet. Dock skulle jag aldrig i livet byta ut en sådan lösning mot en Garmin plotter t.ex och det är av flera anledningar. Allt detta med soljus må vara en sak men man vill ha ett riktigt montage den ska sitta fast den ska ha bra och uppdaterade sjökort och jag vill veta att den är gjord för det jag ska använda den till. Det är def. inte en iPad oavsett pris och prestanda. En iPad för mig är en skönhets detalj i hemmet som fungerar mycket bra som surfplatta eller dyl. jag kan inte ens ta med den på ett möte och använda den som block då fungerar en mindre laptop så mycket bättre då jag får ett riktigt tangentbord. Var sak har sin funktion. iPad på sjön som en bra lösning om man inte vill ta investeringen håller helt med. Men har man tänkt att vara på sjön ofta och länge så vill i alla fall jag ha en riktigt plotter installerad.

Mvh

Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om det mesta du skriver, men att den inte går att montera på ett bra sätt håller jag inte med om. Har ett fäste framför ratten i min styrhytt, Har varit ute i mycket dåligt väder med en saftig sjögång och fästet fungerar perfekt. Dessutom är det väldigt mycket lättare att ta loss plattan när man måste försöka hålla ner den i skuggan om man sitter inne i styrhytten och solen faller på plattan, än vad det är att montera loss plottern som jag har i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om att använda en bilstereo med 7skärm, android operativsystem och inbyggd gps istället för en surfplatta för navigering i båten?

Jag hittade denna på ebay för ett löjligt lågt pris

http://www.ebay.com/itm/DIN-Android-Car-DVD-Player-Burnout-7-Inch-Touch-Screen-GPS-Wi-Fi-/380808395796?pt=US_Car_Monitors_w_Built_In_Player&hash=item58a9f2fc14

Det verkar vara resistiv touch på skärmen vilket jag inte har någon erfarenhet av men jag antar att det finns en anledning till att samtliga tillverkare av surfplattor kör med kapacitiv touch?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har väl för mycket pengar...

...men det gäller ju inte bara båtägare. Varför köper man jättestora hus och lägenheter, varför köper man bilar som går 250 km/h, varför köper man nya saker när de gamla fortfarande fungerar, etc, etc.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började ett inlägg i en annan tråd;

Nu är vi ju olika som människor , har olika båtar som vi använder på olika sätt och dessutom seglar inom olika och olika stora områden.

Det gäller ju generellt i alla frågor.

I min lilla öppna bohusjulle som är en plastkopia av en mer än hundrapårig traditionell ekjulle har jag nästan ingen navigationsutrustning alls. Jag jar en papperskopia på båtsportkortet nedstoppat i en plastficka över närområdet. Möglig och solkig. Undanstoppad i stuvfacket i aktern. Nästa aldrig använt under de snart 15 åren jag ägt båten.

I samma stuvutrymme hänger en vanlig orienterinskompass, troligen dithängd av den förste ägaren - en kompis till mig. Aldrig använd av mig.

Varför skall man ha en massa dyr navigationsutrustning om man inte behöver.

I min stora båt vill jag ha utrustning som fungerar i alla lägen. Då uppfyller hitta.se´s karta i en mobiltelefon inte mina krav.

Fast det hade det kanske gjort i nödfall i bohusjullen.

Edit; Lagt till missat ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev:

I min stora båt vill jag ha utrustning som fungerar i alla lägen. Då uppfyller hitta.se´s karta i en mobiltelefon mina krav.

 

Menar du det du skriver, eller försvann det kanske ett inte från din mening?? Hitta.se's karta är väl precis lika bra som telefonkatalogen på sjön, för ingen av dom har några sjökort i alla fall. Och regnar det fungerar antagligen telefonkatalogen en längre stund än mobilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...