macke24 0 Postad 24 Oktober , 2013 Hej! Gjorde min första vinter konservering idag och körde glykol i hela systemet när den var varm. Jag hade ju planerat att samla ihop glykolen efter men det spruta ju från alla möjliga håll. Så nu undrar jag hur många ställen det ska komma ifrån? Nån som vet? Säkert bara jag som oroar mig för mycket. Motorn är en mercruiser med alpha drev och sjövattenkylning. Tacksam för alla svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gissla 1 Postad 24 Oktober , 2013 Det mesta kommer från 2hål under skölden. Sök på youtube så ser du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Oktober , 2013 Tömde du blocket först ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macke24 0 Postad 2 November , 2013 Nej. Det har jag inte fått nån info om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 2 November , 2013 Nä..just de ! Tänk tanken. ...termostaten öppnar bara till blocket , när den behöver det ... Problemet är att vet just ..när det behövs ! Tömmer man blocket , så prioriteras det och fylls upp , eftersom inget kylvatten finns i blocket ! Om nu någon vill ifrågesätta detta , så är det ett bevis på att man inte har koll ! -Bara för att slippa massa onödiga/okunniga kommentarer .....i ämnet ! Så.....gör om och gör rätt ! ;/) (allt detta förutsätter att hela motorn är sjövattenskyld ) Trevlig kväll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 3 November , 2013 Japp så är det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 4 November , 2013 Själv gjorde jag som så att jag demonterade termostaten innan jag körde i glykolblandning. Därefter struntande jag i att tömma blocket utan kopplade bara på drevmuff och körde i glykolblandning. Vet iofs inte om detta är rätt väg att gå men jag ville inte hålla på och söla med allt vatten i som rinner ut i motorrummet. Dessutom tänkte jag att man får tillfälle att kontrollera termostaten. Om detta inte funkar får gärna någon rätta mig för i så fall får jag gå ut till min båt och göra om innan den riktiga kylan kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 November , 2013 Och vad har du då för värde på glykolblandningen i blocket ? Det är en hel del vatten du måste blanda till en vettig fryspunkt ... Här har du nog bara gissat dig fram :-0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 4 November , 2013 Jag trodde i min enfald att om jag tar bort termostaten så går glykolblandningen genom blocket innan det kommer ut genom skölden vilket borde göra att motorblocket får sin glykol. funkar inte det? Jag körde igenom ca 20-25 liter glykolblandning i systemet innan jag stängde av. Måste jag ut och göra om nu eller kan det räcka med att mäta fryspunkten på den blandning av glykol som finns i termostathuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 November , 2013 Hej.... Jag hed tömt en skvätt från blocket och mätt glykolhalten . Hoppas det fixar sig så du slipper göra om ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 5 November , 2013 Hej igen Jocke Sea Ray Ja, så får det bli för att vara på säkra sidan. Fan hade ju svårt att sova i natt, låg bara och tänkte på det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 16 November , 2013 Så nu har jag gjort om glykolkörningen genom att tömma blocket och limpor på vatten först. Kontrollmätte den nygamla glykolen och den hade en fryspunkt på -16 grader så det hade kanske funkat att köra på denna medet kändes ändå säkrast att byta. En fråga som dök upp under själva glykolkörningen var att man kunde se lite vit rök, typ avgaser runt proppelleraxeln på drevet och blev genast orolig att jag skulle ha bränt impellern. Ska tilläggas att det inte var särskilt mkt rök och det kanske kom från avgasutblåset i skölden? Jag körde motorn bara på tomgång, ca 700-800 varv. Jag hade hela tiden glykol i spolmuffen, slangen som är kopplad till denna samt dunken som jag fyllde på glykol i. Inte fan kan väl impellern bränna under de omständigheterna? Dessutom sitter väl impellern högre upp i drevet och inte i våg med proppaxeln? Drevet är alpina one gen 1. I övrigt kändes det som att allt gick bra. Gick åt 30 liter glykolblandning och det tog inte många minuter att köra upp den volymen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macke24 0 Postad 8 December , 2013 Skaffade en frostvakt som jag satt i motorrummet för att vara säker. Men jag har lite läckage från där jag tror man tömmer blocket och där droppar det glykol så det borde ju kommit in i blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 December , 2013 Vad tror du händer om du har lite bensinångor/spill i motorutrymmet och din frostvakt ( med en bimetallteromstat) klickar av och till .... :-0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Watermill 1 Postad 9 December , 2013 Tycker det verkar vanskligt att ha en frostvakt i maskinrummet på en bensinare med begränsad ventilation! Kan bli en dj smäll då explosionsrisken är högst i kyla. Vad avser glykolhalt behövs det inte många graders frysnivå för att kylvattnet skall tappa sin sprängande verkan, blir bara en sorbet liknande sörja utan möjlighet att frostspränga! Pröva att ha ett prov av glykolblandningen i båten i en burk i båten så ser du vad jag menar! Jämför med bilen, klent med glykol blir resultatet bara att kylarvattnet i värmeelementet blir sorbet konsistens med iskall bil som följd! När det blir varmare smälter sörjan och allt är frid o fröjd! Men tillverkare och säljare av glykol vill naturligtvis att man skall ha en fryspunkt neråt -40 grader för att vara på säkra sidan! Watermill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
macke24 0 Postad 22 December , 2013 Hmm tycker jag läst mångas som har frostvakt i motorrummet men ni har säkert rätt. Lika bra att koppla ur den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser