laand 1 Postad 24 Oktober , 2013 Hej Pulpit från en norsk märkesbåt (1985), så nu är svetsad och lagad. Jag vet inte vad det för material i pulpiten. Rostfritt, rostfritt med överdrag, aluminium ... Vad ska jag göra för att få den blank igen? Är det nån som har något tips? Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 24 Oktober , 2013 Det ser ut som rostfritt som inte blivit elpolerat... Jag tror inte att det går att lösa utan du får helt enkelt köpa ny båt. Trist, eller hur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Oktober , 2013 Svårt att se med mina gamla ögon och dålig skärm, men det ser ut att vara lagat med slaglod (guldfärgad metall?) isåfall kan du polera, men du blir alldrig av med mässingsfärgen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 24 Oktober , 2013 Putsa med Flapdisc i vinkelslipen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 Oktober , 2013 Du borde kunna få det betydligt bättre, men det gula vid svetsen tror jag är en följd av tillsatsmedlet i svetsen som då blir kvar i själv svetssträngen. Jag skulle börja med att putsa till det med tex en lamelltrissa med finn kornstorlek och sedan ännu finare tills jag får det jämt, för att sedan avsluta med tygtrissa och autosol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 Oktober , 2013 Typ dessa http://www.jula.se/search-result/?q=POLERSKIVA%2F-%20RONDELL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 25 Oktober , 2013 autosol fixar det mesta men blir mycket slit för att få det super Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 25 Oktober , 2013 Jag tror att det är kromad mässing, det har jag på min norska båt. Slipar du så kommer det fram mera mässing så det blir inte bättre. Det går att lämna in det för omkromning det gjorde jag på stegen ner till badbryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrFreddan 5 Postad 25 Oktober , 2013 Vad fick du ge för det? har för mig att det är ganska dyrt med kromning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 25 Oktober , 2013 Det var ca:12 år sedan jag kromade om stegen och då var priset 1100kr, vad det kostar idag vet jag inte men man får nog lägga på 800 kanske. Men det blir som nytt och det är lika fint idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 25 Oktober , 2013 Nja--nää...alltså...jag tittar på fotot och zoommade in. Nog tycker jag det ser ut som att det inte är svetsat utan hårdlött med lod som man använder till vvs rör. Sk silverlod har mindre mässingsfärg. Tror dessutom inte att det är kromat alls. Själva foten är nästan svart, typiskt för rostfritt som har behandlats med svets-lödning och smuts. Man ser typisk blåanlöpning på röret som kommer från lågan vid lödningen. Rostfri svets hade inte lämnat sådant märke så långt bort från fogen. Tror att de hårdlödde för att fylla ut bitar/delar som fattades i skarven. Polera som bara den men mässingen kommer alltid att synas. Det jag skulle bekymra mig för om det nu är lött å inte svetsat att det är inte starkt så det håller. Vid lödning kryper materialet ner lite i ytan men vid svetsning smälter materialen ihop och blandas. Det blir mycket starkare. Skule inte våga kasta min tyngd mot den stöttan i en sjöhävning och lita på att jag blev kvar ombord. Men det är jag det å mina åsikter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Oktober , 2013 Håller med Kalman, är näppeligen förkromad eller förnicklad mässing utan rostfritt stål som använts. Inte för att jag förstår några metallurgiska finesser men vad är det för klåpare du anlitat?[Rostfritt stål i pulpits och mantågsstöttor är standard sen länge, troligen mycket för sin goda styrka, varför använda billig ytbehandlad mässing i en sådan säkerhetsdetalj kan jag undra? Och i förlängningen varför löda in nån främmande metall istället för att utföra en riktig RF-svetsning om man bedriver en seriös mekfirma? (Har sådana svetsar på mina gamla 70-tals segelbåt och inte fasen ändrar de färg om jag slipar litet, skulle m.a.o. gått tillbaks till klåparna och sagt gör om och gör rätt och fixar de inte det så hade jag begärt full kostnadstäckning för anlitande av en seriös firma för riktig svetsning.)]Är tydligen en sån påkostad båt du har, vore väl förbaskat märkligt om tillverkaren fuskat grovt materialmässigt och dessutom på säkerhetsdetaljer?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 25 Oktober , 2013 Det ser ut som rostfritt som blivit elpolerat och som sedan svetsats ihop med rostfritt som inte är elpolerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 25 Oktober , 2013 Hej Så tänkte jag också. Varför skulle en märkesbåt fuska på detta sätt? Ja, det är samma märke men X antal år mer på nacken, som på länken. Jag har varit på en Komvux-skola (lokalt) för bara svetsare. Läraren trodde att den var lödd från början. Det som inte syntes förrän arbetet hade påbörjats var att det fanns sprickor i själv foten. Det torde stämma att (som du skriver), att de då fyllt bitar/delar i sprickorna. Då blir det till att polera utav bara den, men att mässingen kommer att alltid att synas. Tack för tipsen Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser