Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
tidow

Sjökort

Rekommendera Poster

Går  det att använda en surfplatta som inte har inbygd GPS, utan endast WiFi för navigering på sjön. Och finns det något bra program/app.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

om du slår på internetdelning på din iphone och ansluter paddan till den fungerar det. Dock inget jag vill rekommendera i högre hastigheter då du ofta får en fördröjning. 

När jag till exempel kör bil är det ibland sådan fördröjning att jag är före gps:en. 

En padda med inbyggd gps är nog lämpligare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur hade du tänkte att den ska hitta din position utan GPS? :) Eller har du en extern GPS-puck kopplad till den?

Om så är fallet så måste du ha korten lagrade lokalt i plattan om du inte gör som förslaget i inlägget före mitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appen Seapilot tycker jag funkar jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett bättre alternativ är som sagts ovan en padda med inbyggd GPS, då navigerar den säkrare. Däremot behövs inget SIM-kort och abonemang och då blir det inte så mycket dyrare sett på några år.

(Vet ej hur pass bra en Ipad funkar med en lös GPS-puck, men som jag ser det en onödig orsak till mer krångel som lättas elimineras om man i ställlet väljer en padda med inbyggd GPS som då även är mer mångsidig)

Vill du sedan surfa så går det med Wifi eller att du kopplar ihop den trådlöst med mobilen så kan du köra via mobilens SIM-kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns externa GPSer, tex Bad Elf och  XGPS150. De fungerar perfekt. Speciellt Bad Elf Pro är intressant eftersom den kan fungera som fristående tracker mm. http://bad-elf.com/pages/be-gps-2200-detail

Står man inför valet att köpa bör man nog välja 3G varianten med inbyggd GPS, den hittar position väldigt snabbt genom att den tar hjälp av 3G-nätet. Idag får man också GLONASS som ger bättre positioner i vår del av världen.

Bra navigationsappar: Navigon, iSailor och SeaPilot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

Det verkar lite omständigt med att koppla ihop flera komponenter, så jag får nog använda min Nexus 7 platta som är en Android. Finns det nån bra navigeringsapp till den? Har Copilot installerad för landnavigering vilken fungerar bra.

Ett alt var at koppla ihop telefonen med plattan. Skall isåfall telefonen vara tänd hela tiden för att förmedla GPS-signalen till plattan. Det är i en segelbåt arrangemanget ska användas i. Så några större hastigheter blir det inte fråga om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det. Nån annan kanske vet bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

läs denna tråden,

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=514054&highlight=locus

Jag använder locus som är gratis. Där kan du ladda ner kartorna så att du kan lägga dom på surfplattran och då behöver du inte wifi eller 3g. utan bara gps. som Nexus 7 har.

här har du en guide

http://fatherben.se/wordpress/gor-dina-egna-zoombara-vagkartor-i-mobilen-med-locus/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda riktiga navigationsappen för Android är väl Navionics Europe för 169 kr. Önskat kartmoråde laddas ner i telefonen men sen finns det kvar där.

post-43065-1394237701,7627_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I somras upptäckte jag att plattan laddar ner område för område vid behov, Hade ingen internetanslutning när jag seglde över kanten.

Går det att tvinga plattan att ladda ner ett specifikt område om man vill  kolla på tex Ladoga eller Gibraltar sund!?

post-945-1394237701,8315_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, gå in på Meny och välj Download Map sen markerar man bara området man vill ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en segelbåt skulle jag utan tvekan välja en vanlig marin GPS-plotter som huvudsaklig navigations utrustning och betrakta plattan som reserv.

Provade i sommras att navigera med I-paden och telefonen eftersom jag monterat ur plottern och kunde konstatera att jag saknade min Garmin-plotter enormt mycket, då denna är bättre på alla sätt. Kunde konstatera att jag upplevde plattan sämre än förväntat, främst att den är för ljussvag och är bökigare att navigera med då jag inte hittat något bra sätt att rigga upp den i båten. Den tål inte heller vatten på samma sätt.

Navigationsappar jag testat är Navionics Europa och Seapilot. Jag tycker båda är bra, båda laddar man ner kartorna till telefonen/paddan, den senare är lite dyrare men har visning av AIS om man har GSM-täckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era synpunkter och tips.

Nu blev det så här.

Använder min 7 Nexus och köpte Navionics Eupope HD.sjökort.

Hade funderingar på att kunna använda min Windows 8 RT, för den är något ljusstarkare än Nexus och större. Men med tanke på att det fodras en extern GPS ratades det alternativet.

Några har kommit med tips om att jag skall skaffa en Plotter istället. Jag har redan en sån, men den är sämmre i dagsljus än en Platta. Att köpa en ny Plotter har jag inte råd med. Nu stannade notan på 399:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...