Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Kicki81

Kostnad tätning självläns?

Rekommendera Poster

Hejsan!

Behöver få tätat självlänsarna på min motorbåt för de läcker in, förmodligen med Sikaflex. Vad tror ni detta kostar att få gjort på varvet?

Jag får inget svar från varvet utan de vill se båten, men det är lite meckigt för mig att ta båten dit och jag vill gärna få ett hum om vad detta kostar.

Är det någon som har erfarenhet eller en uppfattning?

Tusen tack på förhand!

/Kicki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog omöjligt att säga vad det kostar om man inte ser hur det ser ut.

Är det i bottegenomförningarna det läcker?

Vad har du för båt?

Var i västra Götaland bor du och var har du båten?

Hade jag haft en gammal båt och det läckte i tätningen mellan bottengenomföringen och skrovet, hade jag tagit bort det gamla, kanske tom slangen och bytat ut det mot helt nytt.

Det är bara missriktad sparsamhet att täta de gamla.

Snålheten bedrar i regel visheten. wink

Att byta ut det gamla är egentligen inte så svårt. Det stora problemet är om det är svårt att komma åt.

post-945-1394237700,9138_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att veta hur det ser ut eller vilken typ av självläns det är fråga om, jag antar att det är en plastbåt.  Så anser att en rätt utförd tätning börjar inte läka, dvs det är nog lika bra att ta loss skrovgenomföringen och täta om.  Och då är det lika bra att som Toaen föreslår byta ut genomföring, kranar och slang då jobbet kostar mer än delarna, om du inte gör det själv, men jag skulle ändå byta när delarna ändå måste lossas och monteras om.

Att bara täta lite utanpå, klegga på, brukar inte fungera i längden. Dessutom kan läckaget vara en fingervisning om att det är dags att byta ut genomföringen då den kan vara korroderad och spröd.

Lite om korrosion i mässing http://www.sxk.se/content/om-skrovgenomf%C3%B6ringar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...