Gå till innehåll
onsdag 23 april 2025
_PJ_

Propules Propeller jag vill ha info!

Rekommendera Poster

Någon med erfarenheter av dessa propellrar snälla dela med er, funderar på att skaffa en! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finnes ett par trådar som har tatt upp detta ämnet tidligare. Prova å sök på propulse,eller propeller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Richard

Hej. Efter en grundstötning gick min aluprop åt helsike så jag köpte en Propulse. Har haft den en halv säsong och båten axar bra men jag tappar toppfart. Har testat olika inställningar. Om jag skulle köpa propeller idag skulle det bli en alu eller rostfri.(Jag har en 75 hkr merc.) MVH Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har också testat, men inte blivit imponerad... Rejält tapp i toppfarten. Dessutom är ju utbytesbladen så pass dyra att det är lika billigt att få en alu-propp reparerad. Skulle satsa på alu eller stål, beroende på krav på prestanda, och ha en reserv liggande i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat på andra forum och alla verkar tappa toppfart?! Känns som om man hoppar över Propulse! PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker jag du gör rätt i, det finns ett skäll till att motortillverkarna inte tillverkar props i plast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tappa toppfarten lät ju inte så bra. Vad ska man ha för propeller då eller är det den som brukar sitta på som är bäst?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Björn

Kvistfritt stål tycker jag alltid är bäst men det är även en kostnadsfråga. Aluminum och nickelaluminiumbrons är också bra. Det kan påpekas att en propeller alltid har EN fix stigning vilket innebär om bladen vrids (tex på en plopulse) så blir inte stigningen konstant över bladet Tex vrider du bladet för att öka stigningen ökas den verkliga stigningen mer ju längre ut från navet man kommer. Man kan uttrycka det lite vårdslöst genom att säga: stukar du om stiningen på en spiraltrappa kommer trappstegen att luta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...