Skruvaren 0 Postad 23 Oktober , 2013 Hej ! Behöver helt klart lära mig lite generella grunder: - Vore tacksam att få länkar/tips/info på hur tändningen fungerar på en hyfsat modern (> 1990) & typisk (25-90) 2t resp 4t utombordare. - Är det nån större principiell skillnad på fabrikaten (Merc,Yam. Suz, Hnda, OMC..)? - F.o.m (modellår) man kan hävda att 'brytarspetsarna' försvann ? - Har alla 'brytarlösa' system en CDI-box eller finns det nån mellanting med 'pick-up' och mekanisk tändförskjutning ? - Kontrollmäter man tändspolarna på samma sätt som på gamla hederliga spolar för bil ? Tacksam för info ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Oktober , 2013 Hej, finns hundratals verkstadshandböcker HÄR. Exempelvis Mercury/Mariner använde 5 st olika system 1965-1989, alla beskrivna HÄR. En bra allmän beskrivning av olika tändsystems prestanda finns i DENNA mc-sajt (välj; motorteknik 89 kb). God läsning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 27 Oktober , 2013 Brytartändning försvann och ersattes av elektronisk tändning (oftast CDI-typ) på moppe/MC under sent 70- och tidigt 80-tal, ungefär detsamma gäller förmodligen de flesta motortyper men alla regler har sina undantag. Brytarlösa system behöver inte ha en separat box för elektroniken, men någonstans har dom elektronik. Motorsågar och gräsklippare har det ofta inbyggt i samma enhet som tändspolen, och sedan sent 90-tal har det blivit vanligt på mopeder som annars oftast hade separata enheter. Angående tändförskjutning så finns det både (främst äldre) CDI-system med fast förtändning på alla varvtal och (generellt modernare) med automatisk ändring elektroniskt. Systemen med fast förtändning kan givetvis kombineras med mekanisk ändring med varvtalet, det har vi på många 80-talsbilar (en liten elektronikenhet från Bosch på ena innerskärmen och de klassiska mekaniska slungvikterna och vakuumklockan i fördelaren, men istället för brytaren sitter det en hallgivare som ger signal till elektroniken - det är dock inte CDI-tändning för att vara petig, det är system som jobbar med batterispänning och transistorer). Förmodligen hittar man ingen motsvarande kombination av elektronik och mekanik i tändningen på småmotorer som utombordare, dom har fått gå med fast förtändning tills elektroniken var nog sofistikerad för att styra det - vinsterna uppvägde väl knappast kostnaderna och nackdelarna med avancerade mekaniska komponenter på grejer där bränsleekonomin inte är så petigt som på bilar. Dessutom spelar det mindre roll på motorer som alltid brukas med hård belastning så vinsterna är mindre i båtmotorn än i en bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 27 Oktober , 2013 Mycket bra länk med verkstadshandböcker! Sällan man hittar så bra sidor.. Tackar för denna! Sorry för O.T. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skruvaren 0 Postad 28 Oktober , 2013 Bockar och bugar JB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser