Johan-C 0 Postad 22 Oktober , 2013 Hej allesammans! Funderar på att köpa lazybag till min Albin viggen..... Men jag funderar på om det fungerar lika smidigt på en liten båt som på en stor båt eller om den bara blir klumpig och i vägen. Även tips om olika tillverkare hade varit trevligt. //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 23 Oktober , 2013 Det funkar säkert alldeles utmärkt och underlättar vid sättning och nertagning av storen. Det finns många bra o prisvärda leverantörer: http://www.royalmarine.se/Segelkapell.asp?gclid=CKGZ4_X9q7oCFad6cAodmTAAxg http://www.boding.se/kapell/lazy-bag/ http://www.lundhsails.se/produkter/lazybag Själv har jag Bodings produkt på min Comfort 32, en något större båt, men hade en Lundh-bag på min Maxi-Magic, i samma storleksklass som Viggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan-C 0 Postad 23 Oktober , 2013 Hej! tack för svaret! En annan grej jag funderar på är hur jag ska förhindra att travarna faller ur masten... som det ser ut nu har jag bara satt ett spännband runt masten strax över springan där man matar in travarna men detta gör att seglet ligger väldigt högt i framkant vilket jag misstänker kan bli problem om man har lazybag (fult om inte annat) Jag har sett att det finns någon form av fjäderbelastade beslag som man kan montera i springan som gör att travarna kan åka ner i rännan utan att ramla ut. Kommer ej ihåg vart jag sett dom eller vad dom kan tänkas heta? //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samos 1 Postad 23 Oktober , 2013 Du trenger et segelintag i masten. Se på Benns.se. Men disse varierer veldig ut ifra mastprodusent. Ellers kan du bruke en seilstopper i masteliksporet som hindrer seilet å skli ned. Jeg har også vurdert lazybag på min comfort30, men siden jeg også mangler segelintag, så bygge også mitt seil veldig høyt også, i tillegg til at jeg har noen store travere med lager ved splene. Jeg har Skarven mast, o de er umulig å få kontakt med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 23 Oktober , 2013 På en av mina H-båtar hade vi ett transportsegel med travare, ordinarie segel har replik. När vi semesterseglade med travareseglet hade vi ett hål strax ovanför segelintaget och satte i en sprint som hindrade travarna att glida nedanför sprinten. Ett par av travarna nådde inte upp till sprinten så de satt kvar i likrännan under sprinten så det funkade utmärkt. Ett fast fjäderbelastat travarein/uttag är så klart bättre men dyrare. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Oktober , 2013 Det brukar va en öppning på gamla master, så att travare faller ur när man revar seglet. På nyare master sitter det en fjäderbelastad lucka som gör att det går att trä i travarna, men att det blir en ränna så att travarna fortsätter nedåt när man revar. Det finns en kasett att köpa och sätta i öppningen på gamla master. När jag köpte nytt storsegel och drog ner fall och revlinor till sittbrunnen på min storfidra, tog jag en stump svart SRS-rör 32 mm. SRS-rör är sådana som elverket lägger uppe på berget för att dra jordkabel i. det går säkert med andra kraftiga plaströr. Fördelen med SRS-rör att de kommer i raka 6 m längder. Många liknande plaströr kommer i rulle och är en aning krokiga. Jag sågade upp en längstgående slits. Min sågklinga tar ungefär 5 mm, men jag har för mig att jag fick såga bort mer. Plaströret vill krypa ihop lite när man klyver ena sidan. filade/rundade till överkanten en aning så att travarna gled lätt förbi. Pressde i rörsumpen i öppningen och fäste med ett par små plåtskruv på lämpliga ställen. Provade nog att monter och fick såga bort mer efter han för att springan skulle bli lagom bred. Det fungerade helt perfekt både när jag revade och när jag tog ner och hissade seglet. Innan hade jag haft en splint som hindrade travarna att falla ur. På min storfidar har en tidigare ägare gjort en mycket sofistikerad annordning som förlänger likrännan och en liten lucka som går enkelt att öppna och stänga när man vill ta bort seglet. Fast han var en ytterst händig mekaniker. Nederkanten på det svarta röret kan anas på bifogad bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Oktober , 2013 Jag sydde själv till min Triss Magnum för många år sedan. En del mätande på båten och sedan hem och sy, ut till båten och mäta igen och hem och sy igen. Men det blev bra till slut. Fick en del beröm för arbetet av bryggrannar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Oktober , 2013 Och en till bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Oktober , 2013 Kanske en till då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 Oktober , 2013 Även det utskjutbara peket var hembyggt av mig. Dålig bild men bra peke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 23 Oktober , 2013 Jag har en fastpoppad fjäderplåt liknande den för 45 kr hos Benns, fungerar utmärkt. http://www.benns.se/mast--rigg/segelintag/benns-c-172-1.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Oktober , 2013 Har man inget segelintg så sågar man ur ett från annan mast. :-) www.lasselundell.se/if.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan-C 0 Postad 24 Oktober , 2013 Tack för svar ellesammans! segelintag får jag ta och köpa/bygga då Hej Toaen! kul att du svarar, jag har läst många av dina inlägg mest då på grund av att viggen inte var mitt första val av båt. ville igentligen ha en havsfidra men det är svårt att hitta en i samma prisklass som jag köpte min viggen för. Det där med rör var en smart variant som jag får undersöka. Pseudonym: Riktigt snyggt gjort! har tittat lite på att kanske sy lazybag själv men det som oroar mig är hur pass svårt det är att få starka och snygga sömmar om man inte har någon förkunskap. Skulle jag sy en måste jag desutom köpa en vettig symaskin vilket gör att priset börjar närma sig dom billigaste lazybagarna jag hittat. //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 24 Oktober , 2013 I flera av GREFABS hamnar finns klubbar som har symaskiner för utlåning, till medlemmarna. Bla. Björlanda och http://hinsholmen.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 25 Oktober , 2013 Och här får du instrukrioner hur du syr ett själv. http://sailrite.us2.list-manage.com/track/click?u=5ce91157096cda8b254411a3c&id=cc700daa86&e=711875c35b //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samos 1 Postad 25 Oktober , 2013 Men hva gjør jeg når storsegelets bomlik er i likrennen og ikke på travere eller løst bra bommen? Hvordan er lazybagen festet til bommen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 26 Oktober , 2013 Det är bara att släppa eller dra ner seglet i bagen, det sitter lazyjacks som styr seglet ner i säcken rimligt bra. De flesta lazybags jag känner till sitter i likrännan på bommen och storseglet halsas lösfotat, således inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per-s 0 Postad 29 Oktober , 2013 Hade samma fundering som Samos. Jag såg framför mig att man kan fästa spryhoodskenor på sidorna av bommen och sy på motsvarande sprayhoodkäderlist på lazy-bagen för att enkelt kunna sätta dit och ta bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser