Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
moggep

Idiotvarning, eller? ;-)

Rekommendera Poster

Vad sägs om denna varningstext, hämtad från Webastos installationsmanual?

De har tydligen tagit det säkra före det osäkra och utgåttt från att alla är idioter. wink

post-8202-1394237699,3275_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen en översättning från manualen avsedd för den amerikanska marknaden. Där är alla idioter, om det händer något. Då ska någon stämmas, för det stod inte i manualen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns sådana i detta landet med.

Var för många år sedan på ett på den tiden mycket etablerat varv som hade premiärvisning på sin nya båt, men visningen blev snabbt inställd beroende på att visningsobjektet höll på att sjunka.

Ovanstående varningsskylt hade behövts i den båten.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idiotvarning ...eller kanske mer specifikt ... varning för giriga idioter? ;-)

Finns rent av ett pris STELLA AWARD i USA för konsument-stämningar av företag där ersättningsbeloppet rakat i höjden rent löjligt. (Kul läsning på sitt vis, men bruksanvisningar världen över riskerar väl därigenom att i förlängningen bli just så trögläst fåniga som i ditt exempel.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För ett tag sen konstaterade jag att för mycket säkerhetstänkande i sig kan va en säkerhetsrisk.

Jag hade gjort någonting för att eliminera en risk. Problemet som uppstod pga detta var betydligt värre än vad det problem som skulle kunna uppstå och som jag vittagit en åtgärd för - av säkerhetssjäl - hade kunnat varit.

Det värsta är, att just nu kommer jag inte ihåg vad det var. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär som att tvinga folk att ha en halv uppsats som lösenord till datorn, vilket får som följd att de flesta skriver upp det på en lapp under tangentbordet. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...speciellt om man från företagets dataavdelning anser att byte av lösenord var tredje månad till ett unikt som inte använts förr är absolut nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stod inte uttryckligen i manualen för bilens farthållare att Som förare får man inte lämna förarplatsen i husbilen eftersom rattstyrning fortfarande behövs. Resultat, 1.750.000 dollar rikare plus ny husbil om man överlever. En värdig vinnare - i knivskarp konkurrens - av THE STELLA AWARD om det nu är sant, fast några prispengar lär hon väl inte behöva i hushållskassan på ett tag. :-D

post-10006646-1394237699,535_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det Mercuriska reptricket

======================== 

På vår 8 hk Mariner fanns en ögla ungefär vid de tvingskruvar som fäste motorn vid akterspegel.

Enligt manualen var öglan till för att säkra motorn med en vire om motorn lossna från akterspegeln.

Virens längd skulle anpassas så att den var tillräckligt lång för att motorn skulle kunna falla under vattnenytan och därmed stanna för att minska risken för personskador.

Samtidigt skulle viren vara så kort att motorn inte kunde falla under vattenytan och ta skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan fortsätta listan på idiotiska punkter i bruksanvisningar. Köpte för ett tag sedan en ny ugn. En helt vanlig ugn alltså. Electrolux bruksanvisning säger:

- Varning: Produktens insida blir het under användning. Det finns risk att bränna sig. enlightened

Ja... värme är väl själva idén med en ugn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är väl som andra var inne på, att ha en CMA för att undvika framtida stämningar från klantiga användare. Men det blir ju bara löjeväckande för oss normalt funtade människor. wink

Ungefär som varningstexten på tangentbord Användning av denna produkt kan ge ergonomiska skador (fritt översatt ur minnet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart hade inte ungdomarna på Lundsbergs skola läst manualen när de brände andra elever med strykjärnet. Samma gällde åklagaren som ansåg att eleverna inte hade ont uppsåt vid bränningen. De kunde ju inte veta att ett varmt järn skulle åsamka skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick ungefär samma tanke när jag läste moggep inlägg angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag betivlar att det hade hjälpt. Man måste förstå det man läser också. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en av många rader text i cyckeltillverkaren Monarks manual.Håll aldrig samtidigt bägge fötterna på pedalena vid stillastående, kan orsaka person och/eller materiel skada

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wetallt: Haha, säg att detta inte är sant! 

Ähum ... själv har jag faktiskt upplevt vådan av detta, en tidig och särskild tankspridd morgon så glömde jag helt sonika att jag som omväxling satt på min sällan använda racercykel med fossingarna under pedalband. Ramlade vid instannandet fantamej nästan nittio grader till asfalten och var då i min naivitet glad att ingen såg spektaklet, men nu efterlyser jag naturligtvis istället vittnen och instruktioner hur man bäst stämmer cykeltillverkarn Mustang! Fick visst ont i armbågen ett tag, borde väl vara värt åtminstone futtiga 10.000 dollar!?

devil 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...