Soumi_batti 3 Postad 21 Oktober , 2013 Kommer ni ihåg hiten, nåja låten i alla fall, av Thomas Di Leva Vem ska jag tro på?. En ganska svängig historia, med en djupare botten. Jag tycker den låten passar perfekt in på båtbranschen. Här följer en sammanfattning på ämnet Vilken motorolja ska det vara i en Yamaha F200?: -Marinshopen: Mineralolja! -Yamaha Center: Semisyntet! -Hamarby Marinservice: Helsyntet! Högst troligt kan man hälla i matolja i skiten utan att märka skillnad. En kosmisk sanning som Di Leva skulle sagt. Eller på ren finska; -Det är fan inte lätt att vara båtkonsument! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 21 Oktober , 2013 Fast är deras svar så märkligt, egentligen... Ställs en fundamental fråga i detta forum så är det inte alls ovanligt att man får x-antal olika svar, alla givetvis rätt. Å andra sidan så ger jag dig rätt i din filosofiska betraktelse; att inte firmorna kan ge ett svar som man kan känna sig trygg i är trist. Man vill inte hälla fel saker i sina motorer. Fast matolja ska du nog undvika för det rådet var det väl ingen som gav dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 21 Oktober , 2013 Motorolja har 3 uppgifter. 1. Smörja 2. Kyla 3. Transportera bort restprodukter Alla 3 egenskaper kan vara olika beoende på visositet, värmeprestanda och förmåga att absorbera föroreningar och ändå fortfarande fungera . Det har i sig inte så mycket med typen av olja att göra, utan mer med kvalite, ingående oljetillsatser och molekylinnehållet att göra. Så svaret borde även ha varit vilken viskositet och kvalite etc oljan skall ha. Dessutom är det ofta mindre lämpligt att byta mellan mineralolja och syntetolja fram och tillbaka, då det kan göra att oljan försöker rena bort föroreningar som den andra oljetypen lagrat av, och då försämras tex smörjegenskaperna på oväntat kort tid om man har otur. Därför oftast bäst hålla sig till samma typ av olja vid kommande oljebyten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 22 Oktober , 2013 Min gissning är att Marinshopen är de enda som är riktigt ärliga. De andra två vill sälja dyrare grejer för att få högre omsättning. Vad säger instruktionsboken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 22 Oktober , 2013 Manualen säger enligt bilden. Det lustiga är att Hammarby Marinservice synt-olja kostar samma som Marinshopens mineraldito. Båda Yamalube. Mineraloljan heter Yamalube 4 API SJ/CF (10W-40) 4 stroke engine oil, fuel economy och Syntoljan heter Yamalube API SJ Syntethic (10W-40) 4 stroke engine oil. Sak samma nu är det uppfyllt och klart med syntolja i motorn. 6 liter mineralolja står i förrådet i obrutna förpackningar (var är kvittot typ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 22 Oktober , 2013 Då har du ju olja till nästa år oxå. Manualen verkar ju inte säga nåt om det ska vara syntet eller mineral, bara vilka krav som ska uppfyllas. Och båda oljorna du nämner uppfyller ju de kraven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 22 Oktober , 2013 Japp, blir fint det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 22 Oktober , 2013 Sen var det väl det där med skräckhistorerina i samband med att göra hoppet från syntet till mineral inför nästa år - oavsett vad det står i instruktionsboken; jag är för feg. Personligen känns det lite trist att binda upp sina medel i olja, vill man så brukar en seriös butik mån om sina kunder ta kontoutdrag istället för kvitto om kunden bara står där och tindrar lite med ögonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 22 Oktober , 2013 Jo man kan ju testa. Det finns ju alltid andra grejor man kan köpa för de 7-800 som den oljan kostade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser