Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
raol

Bränsleslang utombordare - luftinsläpp

Rekommendera Poster

På segelbåtens akterspegel sitter en Yamaha 9.9 hk, elstart, som nog är från början av 90-talet eller slutet på 80-talet. Vet inte. Den matas med en vanlig slang med snabbkoppling, varianten med rektangulärt tvärsnitt, kulventil och en fjäderbelastad hake av bockad plåt. Ofta när motorn ska startas så suger slangen in luft när jag ska pumpa upp trycket med blåsan. Luftljudet låter som om det kommer från där blåsan är, men det finns inga synliga läckage och ibland funkar det ju som det ska och blåsan blir hård och fylld på 3-4 pumptag.

När allt är tyst och blåsan fylls normalt så går motorn tills man stänger av den. Lyckas blåsan inte bli hård och det bubblar, så dör motorn lite då och då, så man får ner och pumpa på blåsan med 20-30 sekunders mellanrum för att undvika att motorn dör.

Jag har använt den här typen av snabbkoppling för 10-12 år sen när familjen hade motorbåt, men då satt de alltid tajt emot så man inte kunde se nån egentlig glipa. Här har slangens kopplingsdel en markant vinkel mot de fasta fästena i tanken och på motorn. Man kan vicka kanske 20-25 grader ut och då rinner det ganska mycket bensin. Det rinner också ut bensin runt snabbkopplingen när segelbåten kränger åt det hållet. Inte mycket, men nog för att det ska se fuktigt ut på sidan av tanken och för att det ska stinka bensin om hela båten.



Kort sagt - det verkar som om slangen inte är riktigt gjord för de fasta fästena (motorn, tanken), trots att de ser ut att matcha. Finns det olika standarder som är lika, men inte helt kompatibla? Eller kan det handla om en undermålig slang som följer standarden dåligt? Slangen har inte namn eller modell tryckt eller ingjutet, så jag kan inte svara på var den kommer från.



Motorn är som sagt Yamaha, och tanken står det också Yamaha på, om det har nån betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att dina bränslekopplingar är gamla och utslitna ? Jag hade samma problem på en 30 hk Yama från 1993 (utslitna, gummitätninmgar utnötta) och köpte piratkopplingar (flera stycken efter varandra), dessa funkade inte, exakt samma bettende som hos dig. Brukade spänna fast dessa vid varandra med spännband och det funkade hjälpligt.

Köpte till slut svindyra original Yamahakopplingar och nu funkar det perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rör sig ju om en trycktank, och då krävs det lite tryck i systemet - att vicka och få ut soppa funkar inte. Till skillnad från Jan här ovan så har jag goda erfarneheter av piratkopplingar från till exempel Biltema. Jag skulle börja med att skicka efter och byta i ändarna på slangen och samtidigt som du gör detta kapa 1,5-2 cm av slangen för att få färsk slang med spänst i där du skruvar åt slangklämmorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trycktankar har väl inte funnits sen 60-talet?



/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du säger det så, jag har inte den blekaste, nog bara ett substantiv som jag använt för löstankar i plåt/plast - typ: http://www.captains.se/trycktank-25l-yamaha.html - kanske går motorn lika bra om man kör slangen rakt ner i en hink med soppa utan något som helst tryck, jag har aldrig testat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget tryck i de så, felaktigt, kallade trycktankarna, så du har helt rätt i antagandet att det skulle fungera lika bra med en hink, ur sughänseende. Sedan tillkommer säkerhetsaspekter med helt öppna kärl. Direkt olämpligt med bensin som media.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min ungdom hade jag en lien sportbåt (en Mopres), med utombordsmotor (en Evinrude). Den hade en riktig trycktank. Mellan motorn och tanken gick en dubbel slang. Det fanns ingen gummiblåsa på slangen, men en knapp på tanken som man pumpade upp trycket med. Under gång hölls trycket i tanken genom den extra slangen. Vad som alstrade trycket kommer jag inte ihåg, någon annan kanske vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpningen drivs av övertrycket i ett av vevhusen. En slang kopplad till ett av vevhusen och en backventil är vad som behövs. Merc V6 2-takt har en separat 12 liters reservoartank för olja, som matar en mindre tank uppe vid motorn.  Pumpningen från reservoaren till den mindre tanken sköts på klassiskt trycktankvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig, man lär sig. Så det är med andra ord dags att skrota folkmunsbegreppet trycktank nu 2013 - så länge man inte refererar till gamla 60-tals snurror?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ha bensinen i en hink, det räcker med att Du öppnar luftskruven för att alla möjligheter till tryck skall försvinna och det har Du väl gjort ?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så det kan vara så enkelt som att skaffa originalkopplingar (jag vet inte om de som är på slangen är original - slangen kom med båten så klart)?



En snabb sökning gav den här sidan:

http://www.seasea.se/motortillbehör/bränslesystem/bränslesystem

Där ser man flera olika kopplingar som ser förvillande lika ut, men som är för olika kopplingar. Är det helt enkelt fel typ av koppling, tro? Eftersom de passar så illa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, stänger den aldrig för att vara exakt. Och jag förstår att det inte blir något vidare tryck med den öppen och med den stängd blir det ju bara undertryck - så ärligt talat vet jag inte riktigt hur jag tänkte från början, mer än att jag utgick från ordet som jag använder för dessa röda tankar.



Till TS: valar och kvalar du än så skulle jag köpa hela setet med ny slang, kopplingar och blåsa, lättare än att sitta och grunna på vad du har för slang i nuläget, typ: http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransleslang-alkoholresistent-257000/ , just den här tenderar att bli lite styv, men du fattar grejen och kan hitta bättre grejer hos din lokala mek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...