Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024
Kolvring

Örnvik 550

Rekommendera Poster

Någon som vet något om Örnvik 550 (Commander kanske den heter). Det är med mittkonsoll och ett litet utrymme man kan gå ner i men som inte är för övernattning. Båten är från 2003.

Någon som vet något om sjöegenskaperna. Vilken motorstyrka som rekomenderas mm? Jag tycker den känns lite vobblig och att den gräver ner sig. Kanske är det bara en fråga om inställningar?

Kolvring

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en 550 CLX du tänker på, mittkonsollen och det ganska stora suvutrymmet under den tyder på det, så har jag haft en sådan båt.

Jag tycker det var en av de bättre styrpulpetarna jag haft. Jag hade en först en 115 2T på den men bytte senare till 115 4T. I mitt tycke gick den riktigt bra i sjön och bjöd aldrig på några överraskningar. Men så som med alla andra sådana här båtar får man jobba mycket med tilten för att den skall gå riktigt bra.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info. Det är en 90hp 4-takt på denna. Det står på brickan i båten att det är en 550 commander. Cat. C och vikt 485 kg. Det kanske bara handlar om att jobba mer med tilten helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...