dejvan 0 Postad 21 Oktober , 2013 Sitter och kikar på två dagseglare som intresserar mig. Fabola Campus 7.4 eller den nya Dvia 24 DC. Jag har bara erfarenhet av klassiska kölbåtar, så jag är lite nyfiken på själva kölhissandet funkar i praktiken. T.ex hur smidigt är den att hissa upp? Går det att göra under gång alltså om man sakta seglar in mot grundare vatten.... (antar man måste vara två?) Kan man segla båten med kölen helt eller delvis uppe i trumman? Hur ter sig det rätande momentet i det fallet? Farligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fabianm 1 Postad 21 Oktober , 2013 Hej, Jag har egentligen inte erfarenhet av just de enskillda modellerna. Men jag har seglat endel Campus 6.6 (2007s årsmodel tror jag). Det var inte min båt och hade jag ägt den hade jag nog försökt förbättra en del saker på den. Men för att få de kölen krävdes en hel del svordommar och våld för att hissa upp allt helt. Dels pågrund av annordningen för att ta upp kölen inte satt rakt ovanför vilket resulterade i att hissningen gjordes delvis diagonalt. Sen vilade centerbodet mot båten på en bult/stång, när centerbodet hissades upp skulle den förbi ett avsmalande område där området var smalare än stången, vilket resulterade i att den alltid fastnade i halvupphissat läge. Nu är jag ingen expert men jag har en kompis som av misstag glömde sänka ner kölen när hon skulle segla båten en gång. Det resulterade i att båten krängde ofantligt mycket, så i alla fall på Campus konstruktion skulle jag nog inte segla den så. Finns möjlighet skulle jag definitivt prova att hissa kölen i båda båtarna så de verkar vettiga. Nu lät jag väldigt negativ så tänkte även kasta in något positivt. Fördelen med att kunna hissa kölen var att man kan ta in sig i väldigt grunda och fina vikar vilket är otroligt skönt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 21 Oktober , 2013 Segelade en Campus 650 (om jag inte minns modellnamnet fel) men sålde den för några år sedan. Denna båt skulle jag starkt rekomendera att du provseglar innan du köper. Testa den i olika väder och olika förhållande. Men om vi fokucerar på kölen. Utöver kölen finns även vattentankar som du väljer eller inte om du vill fylla (men rekommenderas att göra så) Min köl hade ett spel med block i taket. Var inga större problem att hissa under färd. Var rätt tungt och visst for inte kölen riktigt rätt i sin trumma i om man hissade i färd, så det är bra att vara två. Enligt olika uppgifter väger kölen ca 80 kg. Min köl gick även att vinkla mot aktern/”lägga” i nerhissat läge. Detta gjorde att jag kunde komma in på fler ställen än vanligt. Sålde min båt för att den vart för lite använd. Hela båten kändes som en kompromiss. Den var byggd för att vara lägg, men på flera sätt och ställen underdimensionerad för att hålla smärtfritt under flera år. Min var lagad, förstärkt och förbättrad på flera ställen. Men för den som söndags seglar, har behovet att enkelt kunna traila båt, så är den kanon. Efter lite övning så sjösätter du båt på en timme, om man är två personer. Det går att göra själv, men då gäller det hålla tungan rätt i mun samt ha gått balanssinne vid mastresning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2013 signturen pseudonym här på MG har en Albin 57 som andrabåt. Pseudonym är en kunnig seglare. Det han berättat om båten och sina seglingar med den har verkat mycket possitivt. Verkar för närvarande som om han föredrar den framför sin lite större segelbåt. http://www.maringuiden.se/u/pseudonym/;action=minbat&id=16730 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dejvan 0 Postad 21 Oktober , 2013 Tack för bra svar! Ja detta att glömma kölen uppe låter ju lite läskigt, men det kanske blir så uppenbart att det aldrig sker i praktiken? Att seglen succesivt tas ner, etc i takt med att kölen hissas upp? Men om det innebär ett stort antal svordomar och massa krångel att hissa upp och ner. försvinner ju lite av det jag eftersträvar. Dvs att smidigt, snabbt och enkelt glida in i en grund vik.... Det där med vattentankar för ballast måste jag kolla. Jag hittar ingen information om det finns på ngn av de modellerna jag syftade på. Kölen tror jag mig läst väga ca 300kg..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Oktober , 2013 Stämmer bra det Toaen, den mindre Albin 57:an ger mig i nuläget mer. Att hänga på vagnen bakom bilen och bara dra iväg till nya vatten. Att halvvägs kunna krypa upp i båten och knyta sig inför nästa dags vidare transport mot målet. Att sjösätta någon helt annanstans än de vanliga farvattnen. Få möjligheten att se så mycket mer på kortare tid då man slipper segla hela vägen dit, för en del är resan målet, för andra inte. Min Albin är inte något stort skepp men den seglar som ett. Trimkänslig som min större Dominant 78. Beter sig som en jolle. Att veva upp kölen under segling är inga problem då trumman ligger rakt under masten och vinschlinan går upp till en vinsch på rufftaket. Kölen väger 255 kg och det finns ingen vattenbarlasttank man behöver fylla eller tömma heller. Totalvikt på båt och trailer ligger på humana 1150 kg och min Golf TDi 4-motion får dra 1630 så marginal finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Oktober , 2013 Glömde en bild på den oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2013 Nu har jag inte seglat centerbordsbåtar, men går det inte att segla med centerbordet eller kölen upphisat tex på läns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Oktober , 2013 Jovisst går det utmärkt, iallafall på min. Det går även att segla med kölen uppe på halvvind fast det sladdar lite. På kryss är det ingen höjdare om du förstår det roliga i den beskrivningen, man tar dåligt med höjd alltså. Men på det stora hela en utmärkt liten trailerbar seglare. Har ju numera ett peke även på den och en sjuh________es stor gennaker på 30 m2 som gör att båten blir en riktig undanvindsbåt i lättvind, har inte vågat hissa den än i vindar över 5 m/sek. Att då hissa upp kölen är nog en spännande upplevelse. Här en bild med halvfärdigt peke, skall kläs med något mellan rören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 21 Oktober , 2013 Där ser man; Limhamn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2013 Du vet Max Seglare kommer långt För egen del var jag på platsen för bifogad bild det ena året Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2013 Nästa år här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2013 Och ett par månader senare här Förflytta sig så långa sträckor är inte många som gör med båtar som har en marschfart på 25 knop. Det vill allt till bättre grejer - som Preudonyms sketbåt eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 21 Oktober , 2013 Och poängen är? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Oktober , 2013 Hade en arbetskompis som va dalmas. Han sa ofta under liknande omständigheter; Det är inte lätt att förklara för en som inte begriper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 21 Oktober , 2013 Och poängen är? Del 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 21 Oktober , 2013 Tjae, vad är poängen med dina egna inlägg då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 21 Oktober , 2013 Och poängen är? Del 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 Oktober , 2013 Ungefär vad jag förväntade mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Oktober , 2013 Att det inte är lätt att förklara för dig som inte begriper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Oktober , 2013 Nu var ju frågan om hur det går tt segla med en uppfällbar köl. Helt eller delvis. Det är inget som du behöver ha åsikt om, när du inte har nåt konstruktivt att tillägga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 22 Oktober , 2013 Jag skulle inte rekommendera att segla båten med kölen uppfälld. Inte ens delvis. Rätande momentet blir sämre/försvinner varför båten kränger mer/välter(?). Jag skulle göra med kölen som vi gör med sidoskroven på timmisen: Alltid kölen nedfälld när du seglar och hissa kölen upp/ner när du ligger stilla utanför hamnen du ska in i/ut ifrån. Sen går det säkert att hissa/sänka under sakta gång också men jag gissar att det sliter mer på hissanordningen då. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Oktober , 2013 Nu är jag ingen kappseglare, men jag har för mig att man seglar jolle på länsen med uppdraget centerbord för att minsk den våta ytan och därmed minsk motståndet mot vattnet. Samma sak skulle ju kunna gälla även för en båt med sänkköl, men man måste ju - som alltid - veta vad man sysslar med. Sänkkölen helt uppe vid plattläns, med mindre våt yta som följd och därmed något ökad hastighet. Sänka ner kölen allt mer när man går mot slör och halvvind och behöver ett ökat lateralplan för bättre stbilitet och så småningom minska avdriften och öka höjdtagningsförmågan. Finns det ingen som har erfarenhet av detta- är jolleseglare!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 22 Oktober , 2013 Planande jollar har en förmåga att skära eller broacha när det blåser hårt på slör/läns med centerbordet nere. Iallafall när jag seglade A-kanot som ung. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dejvan 0 Postad 22 Oktober , 2013 Jo, jag lärde mig också seglingens konst i en A-kanot:-). Det blev ju några vurpor dock och det är ju som sig bör i små jollar.... Men, man vill väl helst inte ens ha en tillstymmelse till risk att kantra med en 7-8 meters segelbåt.... Men som sagt, i praktiken kanske detta aldrig är ngt problem. Jag har ju faktiskt aldrig provseglat ngn sådan båt. Mest väldigt nyfiken på konceptet. Någon med en Fabola 7,4 på forumet får väldigt gärna dela med sig av sina erfarenherer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 22 Oktober , 2013 Då förstår jag inte varför du ödslade din dyrbara tid... på något du redan förväntade dig Känns ju verkligen som bortslösad tid men det var var kanske gnälligheten som lockade... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling Postad 22 Oktober , 2013 Om du går tillbaka och läser tråden så kan du ju förklara för mig varför du börjar babbla om detta med hur långt du kommer med en segelbåt kontra motorbåt i 25 knop. På dina inlägg om detta ställde jag frågan; Och vad är poängen? Del 1- del 3 Du babblar alltså om detta med hur långt man kommer med segelbåt och ger lite bilder till din text. Nu skriver du att inlägget handlar om sänkbar köl. Duktigt inkonsekvent, eller hur? Inte för att du behöver bry dig om hur långt vi med riktiga båtar kommer men troligtvis handlar det om kostnaden att ta sig en längre sträcka med en motorbåt. Det bekymrar inte oss det minsta så varför är det ett problem för dig? Hur kom du ens in på ämnet? P.s. Hur långt kom denne seglare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 22 Oktober , 2013 Det tog inte många sekunder av min tid. Som för övrigt inte är särskilt värdefull när jag är ledig. Dock kan jag förundras litegrann av din inställning i många inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 22 Oktober , 2013 Vilken tråd..........full av besservizzer som inte har nå't gram at komma med ;-) Självfallet kan du segla med din köl upphissad! Mitt barnbarn seglar med kölen upphissad på sin Optimist....när det ger fördel ;-) DITT vevande och trasslande är ditt problem. Lär dig, månne det blir annorlundea! Om du inte fattar at en ökanderd bidevind behöver kölen nede...........köp nå't annat., En cyckel f.ex...................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dejvan 0 Postad 25 Oktober , 2013 Hm, var nog ett tag sedan jag gjorde inlägg här märker jag. Attityden verkar förändrats... Nåväl, vi får se om det blir ngn sänkköl till sommaren:-) Då får jag väl skriva av mig här igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser