Larsakelarsson 32 Postad 21 Oktober , 2013 Finns det något enkelt sätt att förbättra kompressionen hos en dieselmotor? Jag tänker på oljor eller oljetillsatser som förr fanns för bilmotorer mm. Min VP MD11 har börjat bli svårstartad och ryker lite mer än tidigare och det kan ju handla om kolvringar som fastnat eller andra tekniska defekter i cylindrarna (ventiler, spridare mm). Tänker göra ett kompressionsprov för att kolla status. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 21 Oktober , 2013 Börja med kompprov för att se om det är där problemet ligger. Annars kan en pissig spridarbild vara orsaken, vilket är vanligt. Magiska medel tror jag inte på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Oktober , 2013 Kompprov och notera kompressionsvärdena. Häll olja i cyliderloppen och mät igen. Är det ingen större skillnad kan topparna behöva åtgärdas. Ventilerna sluter inte tätt och pyser kompression. Ett vanligt fel på dessa motorer. Egentligen behöver man åtgärda topparna som regel och vet man inte var felet ligger ska dessa ändå bort. Lätt att göra och inte svindyrt. Lämna in på motorrenovering och be även om planing så det blir tätt vid topplockspackningarna. Dra med momentnyckel och nya muttrar. De har en plastring som ska täta i gängorna. Läcker annars olja ner efter pinnbultarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 21 Oktober , 2013 Planing; OBS ytterst viktigt att plana lika mycket på den ytan som sticker ner i cylindern som på tätningsytan, så att kompresionen/volymen på förbränningsrummet inte ändras. Annars får man mäta in nya chims (de som de flesta tror är packningar) under cylindrarna, eller svarva av kolvar, tidsödande och krångligt, max 0.02 millimeters skillnad på spalten mellan kolv och topp på de olika cylindrarna. Mirakelprodukter funkar bäst i säljarens plånbok. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 21 Oktober , 2013 Förtydligande om olja i loppen. Den islagna oljan tätar mot cylinderväggarna och kompression läcker inte så lätt förbi kolvringarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perantoniohansson 1 Postad 1 November , 2013 Fixa kompet ! Enkelt är att fylla upp fullt med lacknafta i loppen i din 4takts motor som får stå så länge du har tid. Glöm ej att ställa kolvarna i mittläga så att du kan behandla alla cylindrar samtidigt. Kontrollera efter en dag om naftan står kvar i loppen eller om det har runnit förbi kolvringarna. Fyll på mer nafta och rucka kolvarna någon mm då o då för att röra på ringarna. Har du igensotade kolvringar så luckrar naftan upp detta och ringarna kan fjädra ut igen som dom ska. Byt motorolja om mycket nafta runnit ner i oljan. På min plogbil som drog 3dl olja/mil botade jag problemet och givetvis höjdes kompressionen. Det finns en olje tillsats som stärker oljefilmen rejält som heter Powerup men tillsatsen har en starkt koks lösande förmåga och kan därför få kolvringar att vakna till liv igen. Det har dock hänt att det har losnat så mycket skit att oljesil o filter har täppts igen och att oljetrycket försvunnit då. Det är därför bra att hålla koll på oljetryck och byta filter efter 5-10 timmar och vid 20.......osv om du vet att din motor är skitig. Skitig blir motorn av icke syntetolja som inte byts så ofta. Svara på detta inlägg om ni haft nytta av mitt inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 1 November , 2013 Tack perantoniohansson, jag återkommer inom någon vecka om jag hinner med att testa din metod. Lite svårare att komma åt cylindrarna än på plogbil men det går om man kryper ihop! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 2 November , 2013 Det kan va så enkelt att du bara har skut i spridarna. So bakterier. Enkla medel att köpa på mack för detta finns. Spridarrengöring. Botade vår motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 2 November , 2013 Har antibakt-medel i tanken sedan länge och nytt filter utan synligt skräp så det borde vara OK men kan kolla spridarna vid tillfälle. Tror mer på kannringar som slaggat fast eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser