Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
dynaflux

Oljetyp i dieselmotor

Rekommendera Poster

Jag har tänkt byta olja i min Perkins 6.354 men kan inte hitta några uppgifter om oljekvalitet varken i instruktionsbok eller i de två verkstadshandböcker som jag har. Bara i förbifarten nämns SAE 20W Service DS. 

Vilken typ och fabrikat rekommenderar ni? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett W efter siffran anger vinternivå på lägsta pumpbarnhet och därmed smörjning när oljan är kall.

Det är ett ganska lågt krav men Perkins är grova motorer som säkert klara nästan vad som helst? Nu kommer du att få många som svarar tvärsäkert om vad det ska vara för olja.

Speciellt, eftersom jag själv gillar s.k. syntetolja, så kan någon komma med uppgift om att det inte är bra i din motor med syntetolja eftersom.... ja... något bra skäl som att det skapar olje- läckor eller har för dålig smörjning eller något som gör att din motor snart pajar helt enkelt?

Min syn är att oljor utvecklats rätt mycket sedan perkins första gången producerade din modell. Det innebär att det finns oljor som klarar dina krav och väldigt mycket högre krav. Att sådana oljor då skulle vara felaktiga för din motor måste jag nog ställa mig skeptisk till...

En sak är säker, ska du starta motorn sent på hösten eller tidig vår, när sjötemperaturen är bara lite över 5 grader så är det en stor fördel med en tunnare syntetolja. Pumpbarheten går ner drastiskt ungefär vid fem grader, det är bara att kolla in olika oljors datablad.

Det som många glömmer bort är möjligheten att byta filter oftare än man byter olja. För olja idag behåller många av sina egenskaper rätt länge men filtret kan ha kleggat igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper TS BTs mineralolja 10W40 så klarar han med marginal pumpbarheten vid 5+ och oljekvaliten DS.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gunnar här ovan länkar till en  (gammal) manual?

Där står angivet oljor som knappt går att köpa längre. För skillnaden mellan t.ex CC-nivån ( den som manualen rekommenderar, jämförbar med en gammal mil-spec )  och nyare oljor som CI klassats ( mycket högre kvalitet ) är ju inte lätt att reda ut för en amatör som vi är?

Men det kom ett förslag på en rekommendation. Det kom Pentax med. Den funkar säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...