Minego 13 Postad 20 Oktober , 2013 har ett sx drev från 05 där jag ser att färgen har släppt på några ställen, ser oxå nåt som liknar kalkavlagringar på trimkolvarna, även vid bultarna för att lossa drevet. Har bytt anoder o vid koll är denna sörjig o upplever den som uppäten. Finns på varsin sida en vajer fäst dels i drevet o i skölden en av dessa var helt lös men tillbaka satt få år.. Har båten i en insjö närmsta grannen är en stålbåt..... Har ni liknande erfarenheter av SX dreven o ev hur jag börjar att kolla om jag har ev galv strömmar el dyl som spökar.verkar som det blir mest vid skarpa kanter på drevet. Wallasen o två länspumpar går direkt på batterier annars brytare för mina batt. banker...som stängs av vid bryggan.Finns massor skrivet om galv strömmar men hur börjar jag utesluta att det är det jag har o inte dålig kvalitet på drevet!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 23 Oktober , 2013 Vad har du för anoder på drev och sköld? Zink fungerar inte i sötvatten. Där ska man använda magnesiumanoder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Oktober , 2013 Hittade en INSTRUKTION med lite tips, bl.a. ett artikelnummer 3855412-7 för magnesiumanoder. Läckström från båtens tolv-volt kan f.ö. mätas med multimeter men det är lite bökigt.[Den misstänkta läckvägen måste brytas isär och multimetern - inställd på ampere - och dess två kablar kopplas i brottstället (seriekoppling). Instrumentet leder bra och påverkar knappast en läckström som kanske bara är några milliampere. Även en liten läckström ger under en hel sommar många amperesekunder (laddning=coloumb) och det finns ett samband mellan laddning och mängden aväten metall.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 24 Oktober , 2013 Tack för svaren zink...bytte anoder för nåt år sen så kan vara så att dom var av zink, kollar upp till nästa år då jag byter dem och även bättrar på färg på drevet s får vi se om det blir någon skillnad, hade aldrig samma problem med ett vp 275 i samma båtplats, dock skillnad med just stålbåten o solpanel på targan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser