Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Soumi_batti

Miljöförstöring oljebyte

Rekommendera Poster

Nu har jag hällt ut 1,1 liter gyllenbrun drevolja och 5,6 liter kastanjebun motorolja ur motorn.

Visst ska det bytas varje säsong enligt schemat. Men i ärlighetens namn. Behövs det verkligen???

post-10021949-1394237698,0526_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns två skolor i detta ämne, den jag tagit till mig är att byta olja, oljan binder sot partiklar syror osv, byter du inte kan dessa fästa som gråa prickar i tex lagerbanor o dyl därför byta olja. Har de fäst så finns större risk för ökar slitage till våren då du drar igång motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

motoroljan + filter skall bytas varje år på hösten. Däremot behöver drevoljan bara bytas vart annat / vart tredje år underförutsättning att inte vatten blandat sig med oljan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok jagvet att båtmotorer inte går såhär fort, men 3000rpm=50varv i sekunden.

Denna gör 14000rpm

Vilken olja vill du ha,gammal/ny?

Smörning,kylning,rengörning mm,

Säjer inte att man ska byta,,,,,,,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Samma här eller oljeprov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej troligen inte.

Drevolja.

Jämför med en bil där växellådsoljan mycket sällan byts. Håller säkert många år på en båt bara man kontrollerar ev. vattenintängning.

Motor.

Beroende på hur mycket och hårt man kör. Men borde hålla några år.

Men här finns de som hävdar att det MÅSTE bytas varje år så du lär nog få en del argument mot att inte byta varje år.

De som är för att byta ofta kan ju fundera på hur de sköter byten av bromsolja i sin bil. Vissa bryr sig inte om denna säkerhetsdetalj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag diskuterade detta med en person som hade frågat en mekaniker och fått svaret: Med tanke på den låga kostnaden att byta olja och filter så är det väl ändå värt det istället för att riskera att få problem i någon blåsig vik under semestern!? Sedan dess byter jag olja varje år, oljefilter också och impellern tas ur och kontrolleras noga (byte kanske var annat år - men behåller den gamla som reservdel om den ser fräsch ut). Jag seglar mest och kör för motor ganska lite - gissningsvis 100 h per säsong kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min spis (VP KAD43) har oljebytesintervall 100 motortimmar, vilket jag kör upp varje säsong. Bra att ha fräsch olja i motorn när den står över vintern.

Att jag byter olja i drevet är möjligen överkurs, men känns bättre. Även om priset gör lite ont i plånboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga till Amiral sdk780:

Vart skickar du oljeprov för analys och vad kostar det? Får du ut det du vill ha av analysen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fundering, kan ju vara som så att han tappar ut lite för att se i vilket skick oljan är, klar, smutsig eller grumlig pga av vatten. En lågbudget variant av oljeprov

Bara en tanke  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hörde med en säljare av varan X om jag skulle fortsätta använda min 4 månader gamla X eller köpa en ny av honom, han radade då helt oväntat upp argument för att köpa en ny...

Börjar man närma sig 100 timmar kan det vara värt att överväga, samma motorer går 1500-3000 mil/2 år på land mellan servicetillfällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv kör jag på den gamla klassikern, billigaste oljan som klarar de klassningkraven motorn har och lite tätare byte. På bilen byts oljefiltret oftare än oljan men har jag en motor som ska stå ett halvår mc/båt så byts ojan innna vinterförvaring. Inte för att oljan i sig är dålig utan för att jag vill får bort eventuella agresiva partiklar i oljan.  

Rätt eller fel tvistar de lärda om men fungerat i 30 år så jag fortsätter i på den banan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sueco har nog en vinnande taktik.

Byta olja ofta är nog faktiskt viktigare än kvaliten - om man låter oljan vara kvar länge?

Läste i en amerikansk nördtidning för oljor att de testat oljan i en bil-dieselmotor och ansåg att tillsatserna började tappa verkan redan efter 6-700 mil. Efter 1500 mil var de nästan borta!

Och jag har en kompis med diesel i sin bil där serviceintervallet är 3000 mil. Orealistisk!

Men våra båtmotorer går så lite att kör man bara 100 timmar på två år så kan man nog låta oljan vara kvar? Kanske. Men jag gör som Sueco. Byter ofta. Och byter filter ännu oftare...

PS Såna här magnetfilter som ska fixa konstiga bakterier i bränslet tror jag inte alls på. Att däremot hänga en magnet på oljefiltret anser jag vara en smart grej, svårt att se resultat visserligen men då finns magneten på rätt ställe!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...