Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Gäst Mikael Tunberg

evinrude 35hk 1978 går orent, baktänder och ryker...

Rekommendera Poster

Gäst Mikael Tunberg

Hej! Jag håller på att renovera min motor och har hitills bytt alla packningarna i powerheadet, nya kolvringar ny bränslepump och renoverat förgasaren, jag testade den idag i tunna, tyvärr går den orent och vill inte riktigt som jag tänkt mig. kompressionen är numera bra och jämn på båda cylindrarna. den går fint så länge jag inte rör gasen, gasar jag sedan upp den och släpper på gasen snabbt baksmäller motorn, den går fint på tomgång tills den plötsligt kan få för sig att smälla till och dö, sen startar den fint igen. Dessutom ryker det mycket från de 2 hålen i övre delen av riggen, kan det bero på att jag kör den i tunna? Testade visserligen motorn i 3 minusgrader. Eftersom motorn baktänder borde det väl ligga i tändningen, sitter ett cd2-pack på den, tändspolarna ser lite åtgågna ut, kan detta vara mitt problem? I övrigt sitter en ny impeller på och den verkar kyla fint. En sak till, packningen till toppen är ju bytt men om det skulle vara så att locket är skevt, kan det då bli baksmällar av detta då om det ev. kommer in vatten där... eller kan det helt enkelt bero på att jag körde den i tunna? tacksam för tips och ideer. med vänliga hälsningar Mikael Tunberg PS! Alla bultar dragna med momentnyckel av proffskvalitet enligt manualens anvisningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag tycker det låter som att den inte får tillräckligt med bränsle,prova att hålla igen luftintaget på förgasaren,vid tomgång,men låt den inte dö,ge ett gaspådrag o släpp in luft, snabbt,,om den verkar ha positiv effekt av det,kan det vara så att den inte fyller flottörhuset som den ska,,ett annat sätt att kolla är att hela tiden pumpa med blåsan,om det hjälper är det troligen nåt med antingen pumpen eller tillförseln före förgasaren,om inte det hjälper men mitt första förslag gör det är det i förgasaren du får fortsätta titta,,, nåja åtminstone ett tips,,lycka till. ,,,Hoogan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch ja, det låter som du gjort en stor renovering. Men är osäker på det. När den poffar. Den får tjuvluft eller går för snålt. Frågade min grabb som är båtmotormek. Han renoverade sin första båtmotor hemma. Och det var en Johnson 25 hk. Har du gjort jobbet efter en verkstadshandbok. Eller har du gått lite på måfå. Har du bytt vevaxeltätningarna. Haft du haft rätt tätningsmaterial när du drog i hop vevhushalvorna. Börja att skruva på tomgångsskruven så att den ger mer soppa på tomgång. Blir det inte mindre tjoffande får du spraya med stargas och kolla om varvet höjs vid nnåt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu menade jag att grabben var 16 år när han skruvade sin första själv. Han är 27 idag. Lät som om jag menade hemma mekare he he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många duktiga hemmamekare,,,det har jag sett många bevis på,,så det hade inte gett nån negativ klang,,men många timmars erfarenhet /dag i många år,ska det nog till ett skapligt intresse,för att matcha,, ,,,Hoogan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

Jodå, alla packningarna inkl. vevaxeltätningarna är bytta, och jag har haft verkstadsmanualen till hjälp, visserligen har jag inte andvänt omc sealing compund men jag har andvänt motorolja till packningarna i stället, dom har fått ligga i bad tills dom sugit åt sig tillräckligt så det borde inte vara problemet, jag ska kolla över saker och ting en gång till när det blir några grader över 0 ute igen... surt att stå och frysa när man ska lösa sina problem ;D. Tacksam för fler tips under tiden... mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte hur mycket den baktänder men jag har själv haft två sådana motorer och båda har definitivt haft tendenser till baktändning i normal drift. Framför allt när de är kalla, men även när man drar av gasen. Det är ju rätt hårdtrimmade motorer (liten cylindervolym i förhållande till effektuttaget) så lite får man kanske acceptera. Men testa med lite fetare blandning. Jag minns inte hur man ställde om förtändningen på de jag hade (om det ens gick). Annars är ju det en vanlig orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....Evinrude, what can u expect? (Yamaha fanatiker) nä men kolla tändningen, låter väldigt mycket som den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

Hej igen och tack för alla svar, jag har ett nytt powerpack liggande, ska testa med detta, ohm-mäta spolarna och kolla tändningen och se vart det leder, i mitt fall verkar det som om den blir sämre när den blir varm, tyder ju på fet blandning men den borde väl inte misstända av detta... återkommer när jag testat med detta. mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

:-Tack Mycket bra med ett forum som detta, kollade igenom tändsystemet och upptäckte att en av tändspolarna mätte 33k och den andra 270 ohm... så nu blir det till att beställa ny, eller rättare sagt 2 nya när jag ändå bytt allt annat, sen har jag förhopningsvis en underbar fungerande evinrude... återkommer givetvis med resultatet (men hoppas på att slippa ställa nya frågor :roll: ) mvh Mikael Tunberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mikael, gjorde du rent förgasaren. Annars är det ju en koll som är bra i alla fall. Det är ju väldigt vanligt problem enligt min grabb. Massor med skit i en massa båtmotorer som kommer in till båtmotorfirman.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får jag bort skit ur förgasaren på bästa sätt? Skruva isär så mycket det går rengöra med bensin och blåsa rent med kompressor? Tacksam för tips. Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Svenska Rallyt för någon månad sedan, och där kan man snacka om avgassmällare:) ... och precis som det påpekades tidigare så är det ett fenomen som kan förknippas med högtrimmade motorer. Antar att man ställer tändningen för maxeffekt utan tanke på att allt bränsle ska förbrännas vid gassläpp, så det blir lite avgas-smällar när man drar av på gasen hastigt :-D Som kuriosa kan nämnas att toppförarna hade minimalt med avgassmällar, eftersom dom körde med kontrollerat ställ med jämnt motordrag i kurvorna .. utan tvekan och utan släpp på gaspedalen! ... så otroligt imponerande att man bara stod där som en fågelholk och tittade ... :lol: Så din ide att fixa tändningen är nog ganska rätt! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

stämmer blås rent allt du kan och byt nålventiler :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Tunberg

Så där ja.... nu går den igen, bytte tändspolen till nedre cylindern, inga misständningar, jämn och fin tomgång. Tack för alla tips och hoppas att någon annan har nytta av detta... mvh Mikael :-Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mikael, bra jobbat. Är inte direkt nåt fel som nån här kunnat listat ut. Är lika illa med min 940 Volvo. Har varit inne på Volvoforumet. Men dom är lika frågvisa om mitt problem. Frågade Bosse bildoktorn. Han svarade att han inte hade tid med mitt problem. Kanske för svårt även för honom. Ett forum kan vara bra i sällsynta fall när det gäller felsökning. Men annars är det som att gissa när nån har utslag på kroppen. Fast det visste du väl att själv är bästa dräng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...