Ludde17 2 Postad 19 Oktober , 2013 Hur kallt ska det vara i luften innan det fryser i en inombordsmotor? I det här faller en 5, 7 liters mercruiser. Och hur länge ska det vara kalltför att det ska hinnna frysa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Oktober , 2013 1 (en) minusgrad för att vattnet ska frysa. Hur lång tid det tar? Fan vet, men om båten står på land går det fan så mkt fortare än om den ligger i sjön och vattnet värmer. Konstigt ställd fråga, vad är det du egentligen undrar över? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludde17 2 Postad 19 Oktober , 2013 Jotack att vatten fryser vid nollan har jag koll på. Men bara för det är nån minusgrad på natten så hinner det inte kyla ner motorrummet och motorn. Jag väntar på en mekaniker som håller på med att sätta dit nytt drev och han skulle köra igenom glykol. Men han blir aldrig färdig o dyker inte upp så jag undrar hur lång tid jag har på mig innan motorn riskerar frysa... Spydiga svar undanbedes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 19 Oktober , 2013 Nu var det eg inte spydigt, frågan var lite för vag för att ge ett konkret svar på. Beror ju på omgivningen osv men om båten med inombordare ligger i vattnet behöver du inte oroa dig än på ett tag. Så länge inte isen lagt sig får du värme från vattnet. Jag seglar tills isen lägger sig tjockare än jag kan bryta och det är aldrig några problem med kylningen i sjövattendelen så länge det kommer värme nerifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludde17 2 Postad 19 Oktober , 2013 Då tolkade jag det fel, ber om ursäkt. Båten är ju på land då han ska fixa drevet. 3-4 minus några timmar på natten lär inte vara så farlugt. Motorrummet är ju bra isolerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 19 Oktober , 2013 Häng en 40W glödlampa (den gamla varma sorten) i motorrummet....tänd.... Värmen från den räcker för att hålla tempen över nollan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 19 Oktober , 2013 När jag är osäker om frysrisken ställer jag en konservburk med vatten på motorn. Har burken frusit eller ej ger svar om tempen. http://lasselundell.se/februari.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 19 Oktober , 2013 Är det inte lite för sent då?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 19 Oktober , 2013 Det kan man tycka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2013 Nu ligger väl Lasses båt i vattnet och jag misstänker att han har tillsyn varje dag pluss att han är en gammal räv i tekniska sammanhang, så han vet nog vad han gör. Är det bara nån minusgrad några timmar på natten/morgonen med plussgrader däremellan så är det nog ingen fara. Annars är det väl bara att tappa ur vattnet ur sjövattendelen. Om det finns färskvattenkylning så bör det ju va glykol i den delen av kylvattensystemet så skall det ju klara sig utan åtgärd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 19 Oktober , 2013 Nej, det är nog ingen fara om det är flera plusgrader dagtid. Når däremot temp som högst nollan dagtid bör man nog vara lite orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 19 Oktober , 2013 Häregud. I min skola frös sötvatten vid 0 grader. *lol* Tror du at nå'n här skal mäta din nattemperatur? Huuaaa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2013 Jo sötvatten fryser vid nollgrader IRL både i Sörmland och i Västra Götaland och till och med i Norrland. Men frågan är ju hur snabbt och hur stor risk det är att en innombordsmotor blir noll grader och fryser om det är minusgrade på natten och pluss på dan. Hur länge kan man vänta på att en båtmeck får fingrarna ur och göra det han lovat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
simsone 2 Postad 19 Oktober , 2013 Varför inte veva igenom klykol själv redan nu? Eller blir det inte möligt med de skador du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
24-seven 6 Postad 20 Oktober , 2013 Som någon tidigare sagt skulle jag tappat ut vattnet ur block och limpor så slipper du oroa dig. Detta är gjort på 10 minuter. Min Chris Craft med 5,7a ligger kvar i sjön, räknar med att den riskfritt kan göra det några veckor till då sjön värmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 Oktober , 2013 Frågan går ej att svara på som du säkert förstår. Det känns dock bättre om motorn fryser att det är fler som sagt att det går bra. Själv har jag min syn på hantverkare att de har mycket att göra när jag behöver hjälp. Det är ganska enkel sannolikhet att jag behöver hjälp samtidigt som många andra. Fixa till uppvärmning eller glykolkör. Spara glykolen så kan meken köra med samma. Jag gissar att det inte sker i brådrasket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 20 Oktober , 2013 Jag såg på tv:n för ganska många år sedan en liten into till vädret (första kylan för sässongen). Där visade de bl.a. en sönderfrusen trädgårdspump och metreologens kommentar var det måste ha varit minst sju grader kallt, för innan dess har inte vattnet så stor sprängkraft att det skulle kunna frysa sönder pumpen. Är det någon som hört något liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser